Newtonfeber

• Dette emne har 78 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af morten. This post has been viewed 1709 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 79 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Min GSO RC har også et flot spejl(bare se billederne den laver), fokuseren måtte jeg stramme op, men så funker den også perfekt, men nu taler du jo om newtons…..

joergen.k
      Deltager
        • Nova

johannes wrote:

Jørgen har du selv erfaringer med at GSO spejle ikke dur. Nu har vi en i foreningen, hvor de har holdt i 12 år. Mit spejl fejler da heller ikke noget endnu, men det kan da godt være at aluen er væk om 20 år. Jeg har selv haft OO hvor spejlet – akkurat som på min GSO var helt OK den tid jeg havde den – til gengæld var tubussen noget tyndt bras med masser af flex. Jeg er glad for min kikkert uanset hvad der bliver hævdet. Ellers får jeg nok råd til et nyt spejl engang. Jeg har kun mulighed for at bedømme hvad jeg selv har af erfaringer med min egne ting. Nu nævner Michael at han – akkurat lige som mig er nødt til at tage hensyn til pengepungen. Selvfølgelig er OO kendt for at være godt, men jeg mener ikke Michael har forespurgt på noget i den prisklasse.

Mvh.
        Ja Johannes Havde et 8″GSO spejl i 14 mdr og coatningen måtte recoates,jeg har kun skrevet at han skulle prøve at kikke i den retning Johannes,ikke han skulle købe en.
        men fordi du lige har købt en 6″ er det gudevare, det mener jeg nu ikke det er,jeg har vel lov til at have min mening.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Mener også at Jens skiftede sin OO sekundær ud.

Anonym
            • Super Nova

Ok Jørgen – jeg var ikke klar over at du selv har haft en sådan. Men nu vil jeg spørge dig helt direkte – var mit spørgsmål af en sådan karakter, at jeg fornemmer lidt irritation her? Jeg er bange for at vi kan finde mandagsmodeller i hvilken som helt prisklasse, ligesåvel som man kan være heldig. Min er nu ikke en 6 tommer som du skriver , men en 8 tommer. Vel er den da ikke verdens ottende vidunder, ligesom resten af mit udstyr heller ikke er. At jeg så bare har været så heldig, at tingene godt kan præstere noget, som jeg håber, trods alt er til at holde ud at se på, er ikke det samme som at jeg ikke ville købe bedre ind, såfremt jeg vandt i lotto. Jørgen du må til en hver tid have din mening – for min skyld også angående min kikkert – jeg sover ikke ringere om natten af den grund.

Havde dette nu været et bilforum, og jeg spurgte om hvilken billige bil under 100.000,- i nypris jeg burde købe, og der blev svaret BMW – ville du så mene at jeg kunne tillade mig at svare: Det var vist ikke lige det der blev spurgt om.
            En anden ting er, at vi AAF faktisk har en, som har en supernewton til salg. En 8 tommer Parks i fibertubus. Det er godt nok en F6 – lidt lang men til gengæld med en refractoragtig kontrast.
            Der følger et nyt reservespejl med incl. Zygotest, samt solfilter. Jeg mener vi snakker om en nypris på noget over 10000,- bare for newtonen og her er tale om en salgspris omkring de 2500,-. Jeg vil gerne formidle kontakten, hvis nogle er interesseret!
            Mvh.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Nightsky wrote: Mener også at Jens skiftede sin OO sekundær ud.

Hej Lars
              Jeg købte også en antares 1/30, efter dine kommentarer om OO’s sekundære. Har ikke fået testet den endnu, men jeg vil poste resultatet når jeg har det.
              Min OO hilux coatning holder endnu. Ked af at høre at du har haft problemer med din.
              OMT med de hurtige newtons får man let tilt. Har nogen erfaringer med en tilt adjuster.
              Stiller man på selve fokuseren skal man jo kollimere om imellem hver justering. På den anden side kan man forestille sig alt muligt dårligt ved at korrigere efter coma correctoren. Er der nogen som har erfaringer med en tilt adjuster (måske hører det til i en anden tråd, men Lars, du har jo mange års Newton erfaring)

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Morten, jeps det er trist med OO spejlet. Hvor problemet kom fra og hvem der har skylden ved jeg ikke, men nærmest ubrugeligt er spejlet i nuværende stand. Jeg tror generelt at OO coatingen er rigtig god.

Vil glæde mig til at læse om dine erfaringer med Antares. Skal selv have en Antares i den nye newton jeg er ved at bygge.

Jeg kommer nemt rundt om problemet med tilt. Jeg holder mig langt væk fra hurtige teleskoper, min nye bliver f/6.

Johannes, du skriver:
                dog har GSO en bedre PV end de PV4 som SW har. Mit er et PW8
                Af ren nysgerrighed, hvor har du det fra? det er jo noget af en forskel.

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Tilt Lars, til dit brug ( Analyse of Star ) ville det så ikke være bedre med en f/3- f/4 med lidt hurtige expo: ???

Sorry Michael

Der misbrugte vi nok en tråd

Finn2013-02-09 21:03:53

Anonym
                    • Super Nova

johannes2014-01-22 20:00:16

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Mange tak Johannes. Jeg kunne nemlig ikke se det på deres hjemmeside, da jeg troede din er en GSO 8″ Newton. Den du har er det så TS UNC 8″ f/5 ?

Nightsky2013-02-09 22:47:35

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Spørger så lige Johannes ??? Du mener at alle vi andre er tage ved næsen, hvis vi ikke er medlem af kaf.

” Derfor havde de taget et af de andre lidt bedre spejle, som de havde liggende på hylden, hvilket de sagde at jeg bestemt ikke skulle være ked af”
                        Mon ikke vi lige slal havde fat i dine forhandlere 🙂 Johannes

Finn2013-02-09 21:50:45

mikael_joe
                        Deltager
                          • Super Nova

Kan ikke se nogen steder hvor hverken GSO, TS eller skywatcher annoncere hvilken PV deres spejle har.

Mht til priser så er TS UNC kulfiber jo 999 euro, TS GSO kulfiber er 900 euro. Hvilket jo ligger over en dansk pris på en kulfiber quattro.

Synes ikke jeg kan se nogle baffles på TS teleskoperne hvorimod quattro’en har masser, hvilket igen giver mere stivhed også. Kan da ikke finde noget om spejlene som ville retfærdigøre den mer pris på TS teleskoper.

Anonym
                            • Super Nova

johannes2014-01-22 20:02:39

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Nej Michael, det er jo nok også derfor de er rimlig billige i forhold til feks. ASA f2.8 hvor du får sertivikat på både primæ og sekundær.

Men mener bare at en Skywotser, uanset kul eller alu er vær at bygge vidre på, så du går nok ikke helt galt i byen, med den pengepung du har.
                              Ellers skal du følge Mortens råd, og så bliver vi aldrig færdig med at se noget som helst,
                              Bare køb og lad os andre vide hvor godt det er 🙂

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Øøøh hvad sker der lige her Johannes ?????

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Mon ikke Finn mener at det er underligt at man har specielt gode sager liggende på hylderne til personer “som

hjælper og formidler en del for visse leverandører.”

Det gør det da bare det hele endnu mere suspekt. Vil det sige at pris/kvalitet ikke er det samme overfor alle?

Mikael, den Quattro ser rigtig fin ud. Der må da være andre som kender til den?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 79 i alt)
                                • Emnet 'Newtonfeber' er lukket for nye svar.