› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Newtonfeber
- Dette emne har 78 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af morten. This post has been viewed 1708 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. februar 2013 kl. 22:48 #96927
mikael_joeDeltager- Super Nova
Hejsa
Har længe gået og tænkt over at anskaffe en newton. Vil gerne suge flere fotoner end min nuværende 80mm f/7 refraktor gør.
Målet er at bruge den til DSO og planeter, men mest til DSO. Vil også gerne jagte galakser, hvilket jeg synes 80mm ikke er godt nok.
Vil gerne op i 8″ størrelsen men det presser jo min HEQ5 Pro på grænsen af vægten for fotos. Derimod hvis jeg vælger en 6″ vil jeg nok ønske jeg havde en 8″ istedet når jeg begynder at bruge den.
Er dog ret meget i tvivl omkring arcsec/pix og vælge et passende tubus til min CCD.
Lige nu så får jeg 1,99 arcsec/pix med min 80mm og Qcam9 Mono. Så rammer rigtigt godt til 1×1 bin.
Har dog aldrig taget DSO foto med en newton før og ved så ikke om jeg så kan presse den længere ned.
Hælder i øjeblikket til en Skywatcher Quattro 8″ f/3,9 (Steeltube). Kulfiber synes jeg lige er i overkanten af hvad jeg vil/kan betale for det. Har da heller ikke pengene lige nu, men har gang i nogle ting som gør at jeg kan begynde at spare op. Så budgetet ligger deromkring en 8″ Quattro fra en dansk forhandler.
Kan se at TS har opgivet deres egne 8″ steeltubes og bruger GSO producerede tubus istedet.
Så vil lige kaste disse overvejelser op her og høre hvad i andre synes eller har af feedback.
8. februar 2013 kl. 22:56 #96928
mstauningDeltager- Black Hole
Den burde kunne bære den Quattro, og med den korte længde vil du også vinde i expotid.
Om kulfiber kan betale sig eller ej, tjae – jeg har haft begge dele, og til foto går jeg ikke væk fra kullet igen.8. februar 2013 kl. 23:11 #96929
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Mikael
Hvad med en C8 med Fastar? Den kan HEQ5’eren i hvert fald sagtens bære. Jeg kan dog ikke se på Baaders hjemmeside, om der laves en adapter til Hyperstar’en der passer til et Qcam 9. Og jeg kan heller ikke se, hvor stort et Qcam 9 er, altså diameteren på kamerahuset.
En Hyperstar til en Celestron Fastar er ikke helt billig, men den er til gengæld hurtig!
Blot en idé, jeg kaster op i luften.
Thomas, Bornholm
8. februar 2013 kl. 23:25 #96930
Der kommer også lige mer udgifter oveni som jeg må vente med. En koma korrektor og en OAG. Så derfor kommer kulfiber delen nederst på listen.
8. februar 2013 kl. 23:40 #96932
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Mikael
Jeg har pt. en Altair 8″ f/4. Den har naffel ringe i tubus og den bedste std. focuser jeg har haft. (Det er en mono rail.) Den er på højde med baadre steeltrack.Den viste model har ikke monorail. Det ligner en alm. GSO focuserDet er en rigtig fin newton. Syntes jeg.Morten Brix 2013-02-08 22:43:27 8. februar 2013 kl. 23:44 #96933
Anonym- Super Nova
Hej Michael. Jeg kører selv med den lille EQ5 montering, og lagde ud med en 6 tommer newton.
Den var faktisk rigtig fin, men du har helt ret med, at så vil du gerne have en 8 tommer. Jeg har selv investeret i en 8 tommer i kulfiber fra TS og det fungerer og kører som en drøm. Jeg bruger så bare den medfølgende 8×50 søger som guidescope, dog med en 2 x barlow på. Så ingen ekstra vægt her. Det er rigtigt at kulfibertubusen er lidt dyrere, men til gengæld bygger TS den selv, hvor de bruger GSO dele, men med et lidt bedre spejl i PV8. Det vil jeg samlet set godt give en små 2500,- ekstra for. Den har et rigtig lækkert okularudtræk, som jeg ingen grund ser til at opgradere foreløbig. Motorfokus har du heller ikke brug for – jeg efterfokusserer aldrig i løbet af en aften. Skynd dig at sætte den øverst på listen Michael!Mvh.9. februar 2013 kl. 00:14 #96938
joergen.kDeltager- Nova
steen køre med en vx12″ f4 fra oo på en eq5pro,så du skal ikke være bange for en 8″f4-5.
kik nu på OO du vil ikke fortryde.9. februar 2013 kl. 00:23 #96941
Tjo, kulfiber ER jo en mulighed. Quattro kulfiber (igen dansk udbyder) er dog billigere end TS egne GSO kulfiber teleskoper. TS har så også deres UNC linje som er endnu dyrere.
Se det er jo interessant med den lave britiske pund med det i kommer med her. Mht til OO er der ikke noget med at deres sekundære spejle er noget møg?
Synes der er så mange forskellige 8″ fra diverse steder som hver tilbyder deres præg at det gør det svært at sammenligne dem. Mangler overskuelighed 🙂
9. februar 2013 kl. 00:28 #96943
joergen.kDeltager- Nova
Kun i følge lars”nightsky”jeg har ikke haft problemer overhovedet.
der er problemer med gso spejlene med aluen den holder ikke.9. februar 2013 kl. 02:16 #96948
Anonym- Super Nova
Jørgen har du selv erfaringer med at GSO spejle ikke dur. Nu har vi en i foreningen, hvor de har holdt i 12 år. Mit spejl fejler da heller ikke noget endnu, men det kan da godt være at aluen er væk om 20 år. Jeg har selv haft OO hvor spejlet – akkurat som på min GSO var helt OK den tid jeg havde den – til gengæld var tubussen noget tyndt bras med masser af flex. Jeg er glad for min kikkert uanset hvad der bliver hævdet. Ellers får jeg nok råd til et nyt spejl engang. Jeg har kun mulighed for at bedømme hvad jeg selv har af erfaringer med min egne ting. Nu nævner Michael at han – akkurat lige som mig er nødt til at tage hensyn til pengepungen. Selvfølgelig er OO kendt for at være godt, men jeg mener ikke Michael har forespurgt på noget i den prisklasse.
Mvh.9. februar 2013 kl. 02:34 #96949
Anonym- Super Nova
Forøvrigt Mikael. Du nævner at TS GSO-kulfiber er dyrere end tilsvarende Skywatcher herhjemme. Tjah sådan læser jeg det nu ikke – tværtimod! Men jeg vil tro at vi snakker om en sammenlignelig kvalitet – dog har GSO en bedre PV end de PV4 som SW har. Mit er et PW8 – om det så er fordi at de har taget spejl fra deres egen hylde istedet for at slagte en stålnewton ved jeg så ikke.
Mvh.9. februar 2013 kl. 02:43 #96950
nightskyDeltager- Neutron star
Nu blev mit navn nævnt.
OO sekundærspejle var/er ikke af samme kvalitet som deres primære. Jeg har haft to OO sekundærer og ingen af dem var top kvalitet som primærspejlet, dog stadig brugbare.
PT. kender jeg personligt til nogle få GSO primærspejle hvor der er problemer med coatingen, lige fra 8″ til 16″ – Andre på ATT sidste år fortalte om tilsvarende problemer med GSO/Kina coating og viste et par billeder deraf.
OO og kan også lave møg coating, se bare min dejlige OO 10″ som er helt færdig.
Slut herfra.
Nightsky 2013-02-09 03:37:02 9. februar 2013 kl. 12:32 #96955
outlookDeltager- Super Nova
Der er problemer, så hvem-hvad kan man stole på i dag uden at betale overpris?? Men her er en hjemmestrikket 10″ i det vel nok letteste chassis, jeg endnu har set uden at det er en Dobson. Den er monteret oven på en Equ5, så let er den:
Med en slags Schoud eller hvad det nu hedder må den være op til opgaven.outlook 2013-02-09 11:32:50
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2013 kl. 15:36 #96963
astrojensenDeltager- Neutron star
Uha – den ser let ud, men med et shroud på (kan vi ikke bruge det danske ord kappe?), så vil den virke som et kæmpe sejl og det hele vil vakle og gynge i den mindste vind. Og her er den ringe masse en kæmpe ulempe!
En kappe rundt om et truss teleskop er ikke kun nyttig til at holde spredt lys ude, men også til at holde observatørens varme ude af lysgangen. Jeg kan forsikre jer om, at det har en stor effekt. Men blæser det meget, så ryster min 12″ dobsonian så meget, når jeg har kappe på, at observationer nærmest er umulige. Jeg må derfor tage den af i blæst. Blæsten “fortynder” i høj grad den varme luft, der strømmer fra observatøren, så det kompenserer i nogen grad. Og dug har man heller ikke problemer med i blæst. Men er der meget spredt lys i området, så vil man i reglen ikke gerne observere uden.
Om en montering er egnet til et givet teleskop kommer ikke kun an på teleskopets vægt, men også dets volumen og især længden.
Thomas, Bornholm
9. februar 2013 kl. 16:06 #96964
mortenDeltager- Super Nova
Hej Michael
Køber du en 6″ vil du sikkert ærgre dig over ikke at have købt en 8″Køber du en 8″ ærgrer du dig over at din montering er for lille, så køber du en større montering, hvorefter du ærgrer dig over at du ikke har en 10″.Så køber du en 10″, hvorefter du ærgrer dig over, at din montering igen er for lille.Efter indkøb af en større montering begynder du at ærgre dig over de “små” 10″, osv.Lidt mere seriøst så er hurtige newtons jo ret hysteriske mht kollimering, tilt, fokus etc. Af de kulfiber tubus som forum medlemmer har købt, er Johannes en af dem der har posted flest billeder, nok fordi han har været lidt konservativ mht f/ratio. Min egen erfaring er, at ved f/3.6 er jeg aldrig hellt tilfreds, mens jeg mht stjernerundhed, feltfladhed etc ret nemt bliver tilfreds ved f/5.5.Bottom line, hvis du vil fastholde din HEQ5, så gå efter en 6″ newton, og galvaniser dig selv til at æde, at du fanger færre fotoner, end hvis du havde haft en 14″ på en paramount i et fjernstyret observatorie på palma. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Newtonfeber' er lukket for nye svar.