› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Newton, SCT eller?
- Dette emne har 103 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af joergen. This post has been viewed 3098 timesk. This post has been viewed 3098 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. marts 2011 kl. 13:45 #58717
lasDeltager- Nova
Ja det er billigt, men nu må du ikke få mig til at overveje en 12″ igen – Min hjerne er ved at brænde af!!!
Nu havde jeg lige låst mig fast på noget i 10″ størrelse….For nyligt hvor det blæste, men ellers var rimeligt klart, var jeg ude at lufte teleskopet og blev pludselig igen igen, i tvivl om en newton i det hele taget også var rigtig! Så var jeg ude i går og der var vejret jo dejligt, så tænker man “kunne den aligevel bære en 12”?Jeg har simpelthen ikke haft andet i hovedet det sidste stykke tid og er stadig i tvivl, jeg har også fundet en SW SCT 9,25″ til 1000 euro hos en forhandler, Det er også billigt. Overvejede at i det mindste give et bud på den 10″ meade SCT her på siden, Og sådan bliver det ved 🙂Familien lider 🙂 så jeg må snart gøre noget.Men jeg bliver nok nødt til at mønstre en lille smule sund fornuft og holde mig til en 10″ newton og spare det som en SCT koster mere!Min sidste tvivl er så om jeg skal gå dob vejen eller bare købe en alm. Hvor jeg igen kan spare en del faktisk, men det skal ikke være det der afgør det nede i den prisklasse!Jeg har fået et tilbud hos en forhandler på en 10″ lightbridge til 650 euro som jeg nok ryger på, det er også på Ebay…6. marts 2011 kl. 15:30 #58728
joergen.kDeltager- Nova
hehehe kender det godt hjernen koger, men i sidste ende er det jo din egen beslutning,vi kan jo kun komme med imput, der gør beslutningen meget svære
6. marts 2011 kl. 15:43 #58737
jesperDeltager- Neutron star
Ja vores fornemmeste opgave er at gøre din beslutning sværere
. Forkerte udstyrsbeslutninger kender de fleste af os til og det er meget individuelt hvad der viser sig at være det rigtige i sidste ende.
6. marts 2011 kl. 16:36 #58744
lasDeltager- Nova
Man vil jo have det hele ikke! Og ja, hjernen koger virkelig over alle de valg og muligheder / begrænsninger der ligger i de forskellige typer…. Men hvis ikke jeg er uheldig med optikken i den det bliver, tror jeg at jeg kan komme skridtet videre med mine billeder.
Men uden jeres input havde jeg nok bestilt SW 12″ alm. newton, nu tror jeg det bliver den 10″ lightbridge.Jeg troede faktisk at jeg havde dummet mig lidt med min refraktor, og især da mine første billeder var meget “ringe” tænkte jeg at det var et dumt valg. Men den har så vist sig at være uden skyld, stort set..Nu er jeg faktisk næsten stolt af den, det lyder nok skørt men jeg syntes virkelig den har leveret varen i forhold det jeg gav for den og dens åbning, selvom jeg til dels blev frarådet sådan en sag.Så i det tilfælde viste det sig at være en god kikkert som jeg er glad for, som du siger Jesper, “i sidste ende”.6. marts 2011 kl. 19:35 #58757
lasDeltager- Nova
Ja så kom der jo en 10″ meade SN til salg!
Det er ikke en model jeg har kigget på før og kender generelt ikke meget til den, ville den kunne være et alternativ til en alm. newton i mit tilfælde?6. marts 2011 kl. 19:54 #58760
simpsons- Moon
den meade er bare ik go, får dårlig omtale på nettet.
6. marts 2011 kl. 20:21 #58765
lasDeltager- Nova
Spørgsmålet er om det bedre kan svare sig at købe et helt nyt, jeg tænker også på at der måske er sket lidt i fremstillingen af spejlene siden den model var ny! Men hvad må man betale for sådan et teleskop?
Så vidt jeg har kunnet se har modellen nogle år på bagen…6. marts 2011 kl. 20:32 #58768
joergen.kDeltager- Nova
Review fra CL
kunne forestille mig nogle dug problemer med korrekter pladen,kan vel løses med dewsheild,Hmmm den er svær personligt ville jeg købe nytjust my2cent6. marts 2011 kl. 20:44 #58771
lasDeltager- Nova
Ja og så er det lige i 11. time. Jeg havde ellers sat mig for at sige ok til tilbuddet på lightbridgen.
Men hvis man kunne få dette til en fornuftig pris, hvis i har et bud på hvad det ville være hører jeg gerne om det, det er jo optimeret til foto tænkte jeg!!!Typisk, jeg var ellers lige faldet til ro 🙂Men jeg har i hvert fald tænkt mig at få købt eller bestilt et i starten af ugen…7. marts 2011 kl. 18:00 #58942
lasDeltager- Nova
Nå jeg sprang fra på SN10’eren og har nu bestilt en ny lightbridge.
Det er nu også meget rart at få et helt nyt teleskop til en rigtig god pris, under 5000,-!Teleskopet har 1:10 crayford udtræk, indbygget blæser og der medfølger sort afdækning til stængerne samt “afdækningsposen” hvis man nu skulle få lyst til at sætte den på.Ja og så er det jo også meget smart at få 2 teleskoper i et, det er jo dejligt nemt lige at smide dob basen ud og så sætte kikkerten oven i hvis det skal være visuelt…. Det tror jeg at jeg bliver glad for!7. marts 2011 kl. 18:11 #58948
joergen.kDeltager- Nova
ENDELIG
7. marts 2011 kl. 18:36 #58949
lasDeltager- Nova
Ja tak, jeg var ellers lige ved at bare købe det billigste, en Skywatcher PDS 10″ newton til 3400 Dkr hos TS……
Det var altså også fristende!Men det var denne jeg helst ville have så det er dejligt, nu glæder jeg mig…OG TUSIND TAK FOR HJÆLPEN ALLE !!!!las 2011-03-07 17:39:15 7. marts 2011 kl. 19:27 #58952
jesperDeltager- Neutron star
Tillykke med det. Vi glæder os til at se hvordan det går med den. Jeg er sikker på at det bliver godt.
7. marts 2011 kl. 21:09 #58960
joergen.kDeltager- Nova
Ja Lars du må endelig vise billeder af dit setup når du får teleskopet
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Newton, SCT eller?' er lukket for nye svar.