› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Newton, SCT eller?
- Dette emne har 103 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af joergen. This post has been viewed 3097 timesk. This post has been viewed 3097 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. marts 2011 kl. 18:08 #58544
lasDeltager- Nova
Jeg har ikke set carbon tubes fra SW, men de er sikkert også noget dyrere…
Det der kunne bekymre mig ved monteringen var at få spændt den op på et for lille område af selve tubus, det nederste med spejlet i!Jeg overvejer i den forbindelse at sætte et par ganske almindelige tubusringe på den så skulle der ikke være nogle problemer.Selve gitterkonstruktionen er jeg overhovedet ikke bange for, den er nok stærkere end det oprindelige tubus rør.Men det er selvfølgelig noget mere besværligt end bare at købe f.eks GSO’s 10″ newton!!!Tanker omkring projektet modtages vel glæde….4. marts 2011 kl. 18:22 #58546
lars_k- Planet
Det er heller ikke for at være lyseslukker for jeg kan da sagtens se en rigtig sej kikkert for mig, hvis du sætter et gitterrør på en eq6. Har andre kunnet gøre det med succes, kan du selvfølgelig også.
Der bliver dog tale om, at røret kun bliver understøttet i den ene side, og det er beregnet til at blive støttet i begge sider. Jeg ville i hvert fald ofre en hel del tanker på de kræfter, der vil komme i spil, når røret “hænger på siden”. Der vil opstå nogle tryk- og træk i kanten af spanden med spejlet, som konstruktøren ikke har beregnet den til – men det kan da godt være, det går.MvhLars4. marts 2011 kl. 18:29 #58547
lasDeltager- Nova
Men hvis man f.eks satte alm. tubusringe på ville den understøtte selve “spanden” ligesom på en alm. monteret newton.
Gitterkonstruktionen “hænger” jo også og bærer sin egen vægt på dob-montering, så fra “spanden” og op er der jo ingen forskel.Og jeg ser det heller ikke som at du prøver at være en lyseslukker, det er kun fint med input, det er jo lige nøjagtig hvad jeg efterspørger.4. marts 2011 kl. 19:02 #58556
jesperDeltager- Neutron star
Her er et billede af en 10″ monteret på EQ6 pro. Billedet er fra Astro i Ålborg så måske skulle du snakke med Erik og co. om projektet.
4. marts 2011 kl. 19:14 #58561
joergen.kDeltager- Nova
fedt jesper der var billedet jo har ledt efter det på alle min pcer.
ser ganske godt ud4. marts 2011 kl. 19:21 #58563
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har også ledt efter det. Google fandt det for mig. Det er som du sikkert husker fra den udsalgstråd der blev slettet ved en fejl. I øvrigt tror jeg også at ringe vil være bedre end at skrue svalehalen direkte på.
4. marts 2011 kl. 19:49 #58568
joergen.kDeltager- Nova
Prøv og se her lars en 16″ på en lækker montering
4. marts 2011 kl. 20:52 #58570
lasDeltager- Nova
Jesper: Det billede er jeg stødt på og har siddet og prøve at zoome i IE for at se om jeg kunne lure hvordan det var sat fast.
Så det kan da lade sig gøre, en anden ting er så om der er noget “vred” i tubus-bund.Det var bla. derfor jeg tænkte på at montere med alm. tubus ringe så man fik et solidt greb hele vejen rundt om tubus.På billedet ser det ud til at lightbridgen’s store lejer er fjernet og det så er sat fast på et af de beslag.Jørgen: Det var godt nok også en heftig montering!!! Det ligner en lightbridge?Men det ser til gengæld ikke så kønt ud med alt det gaffatape eller hvad det er sekundærholder er plastret ind i 🙂 Har den været i jorden?Men et super lækkert setup….4. marts 2011 kl. 22:40 #58574
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
las wrote: Hvilken montering ville du bruge til dit 16″ projekt?
Lige nu er favoritten Celestron CGE Pro, p.g.a. datamaskinen med bland andet den unike align. Men jeg vurderer også Gemini G42 og et par andre. Så afventer jeg EQ7 og/eller EQ8, for at se hvad de kan tilbyde.
En 16″ dob vejer ca. 33 kilo (uden rockerboxen). Med diverse ekstraudstyr påmonteret så bliver vægten sikkert over 40 kilo. Optimalt vilde jeg se efter en montering der kan klare 40 kilo indenfor 2/3 af max nydtelast, men når man skal have den på en solid pier så kan antagligt en montering med max 45 kilo last duge.
Mvh,
Bjørn4. marts 2011 kl. 22:51 #58576
astrojensenDeltager- Neutron star
Det var godt nok også en heftig montering!!!
Det er en Astro-Physics 3600 “El Capitan”. Tro mig, den er udenfor 99.9% af alle danske astronørders prisklasse…
Det ligner en lightbridge?
Det er det ikke. Den har otte trusses, hvor LB har seks. Det er sikkert noget hjemmerunk… Gaffatapen tyder på det.
Thomas, Bornholm
5. marts 2011 kl. 07:45 #58596
outlookDeltager- Super Nova
Og tager jeg ikke helt fejl, så er det minsandten den levende legende Astro Physic’s Ronald Christen der står lige bag “El Capitan”. Til mit brug er den sorte montering i forgrunden så rigelig. Det er såmænd AP’s mindste GEM, tror jeg nok.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting5. marts 2011 kl. 09:26 #58597
lars_k- Planet
Jeg ser nu ikke noget gaffatape, men derimod noget kraftigt, sølvfarvet tekstil, der er sort på indersiden – som sikkert er anvendt for at øge kontrasten uden at øge vægten i toppen af røret. Der er med andre ord ikke tale om nogen mekanisk funktion – og jeg tror bestemt ikke, det er gaffatape. Det rimer bare slet ikke med, hvad der ellers er på det billede
Lars, du får sikkert løst dit monteringsproblem på den ene eller den anden måde. Det kommer jo også an på, hvor solid spanden er. Du vil som udgangspunkt bruge ringe. En anden løsning kunne være et C-formet beslag i nogenlunde kraftigt materiale, der kunne fikseres på de oprindelige lejeflader. Sådan et kan “smeden” jo lave.Det er jo også tilladt at prøve sig frem, selv om det kan betyde lidt lærepenge.MvhLars5. marts 2011 kl. 09:56 #58598
lasDeltager- Nova
Hej Lars, ja det har du ret i og smeden er mig selv så det skal nok løse sig.
Det var faktisk et rigtigt godt forslag det med et c-formet jern/holder, den skal jeg lige have i tankerne.Og hvis og såfremt jeg får anskaffet mig sådan en lightspand skal jeg nok poste nogle billeder af løsningen…Det kan godt være det ikke er gaffa, men det ligner det.Der er altså også nogle mennesker der ikke er så forfængelige og bare lige skruer en skrue i, eller bruger lidt gaffa hvis det kræves. Det kan jeg faktisk godt misunde lidt!5. marts 2011 kl. 10:08 #58599
lars_k- Planet
En hammer, lidt ståltråd og en rulle gaffatape – hvad skal man med mere???
MvhLars6. marts 2011 kl. 11:31 #58698
joergen.kDeltager- Nova
lars se lige den her
5300.kr ca med fragt det er sgu da billigt en 1/3del af prisen af OO´s -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Newton, SCT eller?' er lukket for nye svar.