› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Newton, SCT eller?
- Dette emne har 103 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af joergen. This post has been viewed 3099 timesk. This post has been viewed 3099 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. februar 2011 kl. 21:52 #57950
astrojensenDeltager- Neutron star
Problemet var så bare at klovnen havde taget billedet fra nettet og eneste lighed var farven, så mon ikke jeg blev skuffet da jeg havde kørt en times tid for at hente kikkerten… Den var oven i købet så gammel at det var med 0,9″ okularudtræk og azimut montering… 🙁
Så den kunne de få lov at beholde som legetøj, andet var den ikke værd.
NEJ! Nejnejnej! Las for sa**n da osse! Sådanne gamle teleskoper skal man ikke skue på hårene! Det kan meget vel være et ret sjældent og meget fint instrument du har ladet dig glide af hænde! I gamle dage brugte MANGE fabrikanter 0.965″ okularer, også Takahashi, Zeiss, Nikon, Royal Astro Optical og andre svinedyre mærker.
For pokker da!
Thomas, Bornholm
26. februar 2011 kl. 22:04 #57955
lasDeltager- Nova
Hmmm, ja men jeg var jo ikke ude efter et gammelt klenodie og beskrivelsen passede slet ikke….
Men det var iøvrigt også et gammelt Vixen, så jeg må krybe til korset og sige at to ting stemte i beskrivelsen. At det så også var ridset og grimt gjorde ikke sagen bedre.Men det lignede ikke noget der kunne bruges, diagonalen var på størrelse med en tokrone og okularene mindre. Udførelsen var også noget legetøjsagtig, spinkelt udtræk og jeg er helt sikker på at det ikke engang var særligt godt fra nyt…. Men der var dog et lille legetøjskompas indbygget!!!26. februar 2011 kl. 22:20 #57957
joergen.kDeltager- Nova
har lige prøvet det samme med en vixen 80/900,prøv lige at se billedet ser godt ud ikke ,kikkede lidt rundt på nettet efter jeg havde købt teleskopet og fandt billedet på cloudy nights,mailede til sælger og spurgte om teleskopet var som vist på billedet men ak noget gammelt lort der var mishandlet,sparede dog benzinen og gav sælger en dårlig karekter pga manglende oplysninger om model foto.
26. februar 2011 kl. 22:27 #57962
Det er meget ufint at bruge andres billeder til salg af ting, der slet ikke engang er magen til. Han burde have karantæne fra QXL i flere år!
Ja, hvis det gamle teleskop så endda er mishandlet, ja så er der nok ikke meget at stille op med det. Det kommer dog an på, HVAD for et teleskop det drejer sig om og om det er værd at redde. Havde der stået “Zeiss” på det et eller andet sted, ja så havde jeg nok taget det, uanset i hvilken stand det så ellers havde været. Næsten da.
Thomas, Bornholm
26. februar 2011 kl. 22:30 #57963
Men der var dog et lille legetøjskompas indbygget!!!
Nå det var sådan et! Ja, så er du absolut ikke gået glip af noget, Las! Det skulle ikke koste 1200,- hvis det havde været i fin stand, men måske 500,-
Det er iøvrigt slet ikke særlig gammelt. De lavede den serie i slutningen af 1990’erne.
Thomas, Bornholm
26. februar 2011 kl. 22:38 #57967
lasDeltager- Nova
Jørgen, det var lige nøjagtig det der!!!!!!
Edit: Og så har de enda sat det på igen, efter at jeg har været derude…..Edit: Så har jeg også givet en dårlig karakter, det skulle jeg have gjort med det samme men tænkte at det var uvidenhed og ville give dem en chance…. Det gør mig sur sådan noget…las 2011-02-26 21:48:19 26. februar 2011 kl. 22:52 #57970
joergen.kDeltager- Nova
hold da kæft det er frækt,jeg skriver en klage til qlx det er da utroligt ,lars du burde gøre det samme
26. februar 2011 kl. 23:00 #57972
lasDeltager- Nova
Jeg sidder og skriver til dem lige nu!
Det er simpelthen så frækt det der, og jeg gjorde dem meget tydeligt klar over at den kikkert de prøvede at sælge ikke på nogen måde kunne sammenlignes med den på billedet udover farven, hvis deres da ikke havde været totalt ridset….Edit:Prøv at se hvad sælger svarede da jeg spurgte til teleskopet..- 5.2.2011 9:49:00Top_edelsteinHejEr det den kikkert på billedet eller er det et modelfoto?
- 5.2.2011 14:55:00Clarendet er kikkerten på billedet som vist, som er til salg. Ønskes yderligere er du velkommen til at kontakte mig herom.m.v.h.Bodil
las 2011-02-26 22:09:18 26. februar 2011 kl. 23:23 #57975
joergen.kDeltager- Nova
lidt off topic men godt vi fandt ud af det så andre ikke ryger på dette teleskop igen,jeg holder øje med det på QXL
26. februar 2011 kl. 23:33 #57977
lasDeltager- Nova
Jeg håber at de er blevet stoppet nu, for mit spørgsmål kunne kun ses hvis jeg var logget ind på min konto så man kan ikke engang stoppe dem ved at skrive det i spørgsmåls feltet.
Jeg havde nemlig også set teleskopet på CN og en tysk mands hjemmeside og derfor ville jeg sikre mig at det var det inden jeg bød, men det var det så ikke alligevel.Konen ville iøvrigt sælge det for 200 kroner da jeg havde gjort opmærksom på fejlen, manden mente så at de måske i stedet skulle bruge det til legetøj. Det kunne jeg kun give ham ret i var det bedste!Men det var da altid noget at du ikke spildte tid og brændstof, men hvordan fandt du ud af at der var noget der ikke stemte?26. februar 2011 kl. 23:44 #57978
joergen.kDeltager- Nova
fuldstændig en tilfældighed,da jeg havde vundet teleskopet,skulle jeg lige tjekke billeder af teleskopet altså typen,og fandt hurtigt billedet på CL.Mailede til damen og fik et mærkeligt svar tilbage, spurgte så om teleslop og billedet var identisk,hun svarede nej ,så spurgte jeg om forskellige ting og pludselig var det legetøj,jeg skrev at jeg ville give dem en dårlig karekter for at snyde med billedet og har ikke hørt fra dem siden.
Bliver sgu træt at at købe brugt på den blå og Qxl, hvis det endelig er i orden ,så er det stjålet.28. februar 2011 kl. 00:39 #58145
lasDeltager- Nova
For lige at bringe det tilbage på sporet…
Er der nogle der har erfaringer med nogle af de nævnte teleskoper?Her er kandidaterne, hvis i finder nogle andre i ca. samme prisklasse så sig endelig til:Jeg syntes at kunne læse i mellem linjerne at flere er gået fra SCT’ere til RC eller newtons?28. februar 2011 kl. 17:50 #58174
lasDeltager- Nova
Jeg sad lige og fik en tanke.
Kunne man ikke montere en gitter dobson på EQ6’eren og dermed have lidt mindre vindmodstand?Hvordan yder sådan en dob i forhold til en alm. newton?28. februar 2011 kl. 18:19 #58176
Hej Las
Jo, det kunne man godt. Ydelsen skulle teoretisk være fuldstændig den samme.
Ved visuel observation kan man rende ind i det problem, at varmen fra observatøren stiger ind mellem gitteret og ind i lysets bane, men ved fotobrug kan observatøren holde sig væk og så bortfalder denne ulempe. Man må så huske på at varmen fra underlaget kan gøre det samme.
Thomas, Bornholm
28. februar 2011 kl. 19:01 #58180
lasDeltager- Nova
Se det lyder jo spændende…
Nedkølingen burde vel også foregå lidt hurtigere.
Det kunne jo være at man skulle kigge lidt efter sådan en fætter, selvom de desværre er lidt dyrere. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Newton, SCT eller?' er lukket for nye svar.