Newton og kollimering?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Newton og kollimering?

• Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 382 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

ctj
      • Planet

Hvad er jeres erfaringer med kollimering? Svært el. let? Bruger I laserkollimator? Hørt noget om at Laserkollimatoren også selv skal være kollimeret… Det er til visuelt brug.
      Andre metoder derude?

Jeg er ude i en Newton f/5 eller længere.

MVH
      CJ

CTJ2008-11-08 14:03:04

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Min foretrukne metode er med et Cheshire okular. Du kan downloade en kollimerings pdf her:http://www.astrofoto.dk/Kollimering.pdfJesper2008-11-08 14:10:36

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Cheshire er som skriver Jesper rigtig god.

Derefter lav dig en barlow’ed laser ud af den billigste laser du kan finde, og du vil kunne lave ordentlig kollimering.

motomandk
            • Main Sequence

Jeg synes kollimering er nemt! Smile

Anvender en barlow laser fra http://www.Drehen-und-mehr.de – en dygtig tysker, Horst Becker,
            der står hjemme i kælderen og laver noget rigtig lækkert tysk håndværk:

Procedure:
            1. Barlow linsen skrues af og laseren monteres i en superstabil 2″->1,25″ adapter:

Sekundærspejlet justeres indtil laser’prikken’ er midt i cirklen på hovedspejlet.

2. Herefter monteres barlowlinsen – laseren sættes tilbage i adapteren – og hovedspejlet justeres indtil billedet af cirklen på hovedspejlet sidder midt i laserens skrå overflade:

Det er meget nøjagtigt og super nemt – og prisen er særdeles rimelig.
            Jeg kender Horst efterhånden (har skaffet en del ting fra ham i tiden løb), så jeg arrangerer gerne fællesindkøb. Så kan vi måske få lidt rabat.

/Henrik (H)

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Dejligt, de har aktiveret leech som det vist hedder….

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Newton og kollimering?' er lukket for nye svar.