Newton f/6 kontra f/5

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Newton f/6 kontra f/5

• Dette emne har 3 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 29 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

perd
      • Moon

Jeg spekulerer på at anskaffe en newton til visuel observation, primært wide field, da jeg er dækket ind på planeterne med en maksutov.

Jeg tror, min montering kan bære en 150mm, og nu er spørgsmålet så, hvor meget f-tallet betyder for en begynder som mig.

Jeg hører, at f/6 er bedre til visuel observation end f/5.

Hører jeg rigtigt? Og er det relevant for en begynder, eller skal man vide, hvad man ser efter for at kunne se det?

Og når jeg så leder efter en 150mm f/6, så finder jeg kun én at vælge imellem. Ikke at jeg tror, der er noget i vejen med en GSO, men det kunne være sjovt, om nogen har bud på alternativer inden for 150mm f/6?

Med venlig begynderhilsen

Per

Anonym
        • Super Nova

Hej Per.

Lige præcis den GSO i F6 er supergod, på trods af den billige pris!

Jeg har anbefalet flere i vores forening AAF, netop at starte med den, og de er rigtig godt tilfredse med den. Den tegner bare så skarpt og er meget let at kollimere!

Jeg synes ikke rigtig der er de store alternativer til den i prisklassen!

Så køb du rolig den – den bliver du glad for!

Mvh.

perd
          • Moon

Hej Johannes,

Tak for svaret. GSOen ser bestemt attraktiv ud til prisen.

Mvh

Anonym
            • Super Nova

Orion har også en 6″ newton i deres sortiment, “f5 og f8” bare for at ha lidt at sammenligne med.

Lidt dyrere end GSO.

http://www.orionoptics.co.uk/VX/vxrange.html

Har lige købt en GSO Dobson dog ikke en 6″f5 og må gi Johannes ret i at optikken er pico-bello!!

Ville ikke være nervøs for dit valg

Vh

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Newton f/6 kontra f/5' er lukket for nye svar.