› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Newt og 90 grader
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af tommyf. This post has been viewed 203 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. februar 2009 kl. 00:37 #10377
tommyfDeltager- Neutron star
Er det muligt at bruge en vinkel på en newton eller er det ikke meningen?
Har lige skilt min Celestron i småstykker og renset spejlet, sat alt i vinkel efter den fine video jeg så på nettet, optikken står meget flot, stjerner visuelt er bare runde osv, det var vist besværet værd.
Spider var ikke centeret, sekundær manglede lidt i længde retningen, okular udtrækket sad meget lige, men slår meget under fokus ind/ud, men visuelt gør det ikke så meget.Men med 90 grader vinkel kan ingen okularer opnå fokus.
13. februar 2009 kl. 01:14 #10378
Kan se at der er lidt skævhed stadig, men det er med kameraet på, og det er kolimeret til visuelt, meeeeennn… hva…
Dette er sølle 15*10sek skud uguidet. Lrgb
Men jer er klar til på Lørdag til en visuel aften.
13. februar 2009 kl. 01:48 #10379
astrojensenDeltager- Neutron star
Og hvad skal du også bruge en 90-graders diagonal til på en newton?????? De er kun til refraktorer og cassegrainteleskoper.
Er okularets placering ubekvem på din newton, så drej tubus i tubusringene så okularet placeres bekvemt. Det må man gøre næsten hver gang man skifter fra objekt til objekt. Der kan fås tubusringe med indbyggede kuglelejer, så man ikke skal løsne tubusringene hver gang.
Fint at høre, at du mestrer kollimeringens noble kunst.
Thomas, Bornholm
13. februar 2009 kl. 01:49 #10380
Glemte at sige: Nice shot!
Thomas
13. februar 2009 kl. 08:15 #10383
Hej Thomas
Mester den skam ikke, tror ikke den er god nok endnu, men bedre en før.
Netop for at slippe for at dreje osv, men ok, jeg kan lave et rulle sæt på jobbet.PSPSKAN det passe at M1 visuelt lyser rødt?TommyF 2009-02-13 07:27:39 13. februar 2009 kl. 11:14 #10395
Hej Tommy
Du kan også købe et ekstra sæt tubusringe, og så montere én ring foran og én bagved de ringe der sidder på monteringen. Nu kan teleskopet ikke glide i monteringsringene, så nu kan du lade dem være lidt løse hele tiden, og så rotere teleskopet efter behov. Antares har eller har haft tubusringe med kuglelejer.
M1 lyser rødt? Visuelt??? Har aldrig hørt om det. Beskriv i flere detaljer hvad du ser. Hvor stor er din newton, din erfaring, observationsforhold, m.m.
Thomas, Bornholm
13. februar 2009 kl. 12:08 #10398
I går gik jeg til M1 med min 8″ newton, det var usevanligeligt god seeing, jeg har aldrig set så meget af eks M42 visuelt som i går ved 2200 tiden, det blev dårligere allerede 40 min senere.
M42 og running man stod tydeligt og næsten pinpoint trapez, vandrede over det hele, alle de større stjerner i Orion, flotte farver, M42 en meget stor grå klat i mit Whaler.Men ved M1 var der et massiv antal stjerner, hvide, gule i hele feltet, men i midten stod en hvis prik med et rødt skær om den, tænkte om det var M1, den er meget lille i okularet.Det her visuelle er helt klart der skal bruges mere tid på, skal bare have en stor DOB eller leve med en 8″ på min EQ6.13. februar 2009 kl. 21:28 #10449
“Men ved M1 var der et massiv antal stjerner, hvide, gule i hele feltet, men i midten stod en hvis prik med et rødt skær om den, tænkte om det var M1, den er meget lille i okularet.”
Du har IKKE set M1!!! M1 er en lidt aflang tågeklat med tydelig størrelse, selv ved ret lave forstørrelser. Den er lidt større end M32, men aflang som M110, men lidt mindre end denne. Overfladeklarheden er sådan midt imellem M32 og M110.
Hvad det så er du har set, ved jeg ikke.
Thomas, Bornholm
13. februar 2009 kl. 21:33 #10450
Kan ikke sige formen, men måske prøver jeg i aften, men kan næsten ikke se så højt pga overboens altan.
15. februar 2009 kl. 18:37 #10578
stubbeDeltager- Main Sequence
En samling hvide stjerner med en klarere rød stjerne i midten- Det kunne lyde som en beskrivelse af den åbne hob M37 i stjernebilledet Kusken (Auriga), det er mit bedste gæt.
M1 burde være mulig at se med en otte-tommer, selv fra et lusforurenet sted. Den ligger ca. 1°NØ for zeta tau, Tyrens sydlige horn.
Stubbe 2009-02-15 17:38:25 15. februar 2009 kl. 19:16 #10582
Tager lige denne op igen…
Så M1 flot i går, ja den er stor, selv i min 17mm wheler.
Det jeg så var ca på størrelse med en til 3 stjerner, det sjove var at der var et meget kraftigt hvidt lys i midten med et kraftigt rødt glare rundt om.
TommyF 2009-02-15 18:16:54 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Newt og 90 grader' er lukket for nye svar.