Newbie ønsker råd og vejledning til udstyr!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Newbie ønsker råd og vejledning til udstyr!

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af Harkhoost. This post has been viewed 663 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

d_sorensen
      • Asteroid

Hej alle!

Jeg har altid været super fascineret af rummet og alt hvad der dertil hører.

Da jeg snart flytter i lejlighed med en altan på 3.sal i København SV, påtænker jeg at købe et teleskop til altanen som også kan tages med ud på landet i ny og næ.

I den forbindelse søger jeg råd til følgende:

Får man noget ud af et teleskop på en skyfri nat i København eller vil der være for meget lysforurening?

Hvad udstyr skal jeg kigge efter? Det bliver mit første teleskop osv.

Jeg vil i øvrigt gerne have mulighed for at kunne tilslutte mit spejlrefleks kamera og tage billeder 👍😎

Al input modtages meget gerne 😀

God påske derude!!D_Sorensen2016-03-23 11:07:40

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hvis du bare holder dig til de klare objekter så som månen,planeterne og enkelte klare deep-sky objekter, kan det godt lade sig gøre. Den største fjende er disen er der bare det mindste, så kastes lysforureningen tilbage i hovedet på os

Nu skriver du ikke noget om dit budget, men meget over en 6″ er nok både upraktisk med hensyn til transport og med hensyn til lysforurening.

Jeg har selv denne: Kikkert Som jeg er meget tilfreds med. Den har også “søgeautomatik” som måske også er en god ting fra byen Endvidere også drev til astrofoto, der ved langtids eksponering dog kræver en wedge.

Jeg synes også at du bør besøge vores forening KAF

Hvor du kan få yderligere råd

Hilsen Claus

d_sorensen
          • Asteroid

Hej Claus.

Tak for svaret!

Jeg påtænker også at melde mig ind i en passende klub 😀

Hvad angår den kikkert du har linket til, er det noget over mit budget.

Jeg har læst at man kan komme i gang for 2-3000 kr.? Men det er måske ikke helt realistisk..?

Har også overvejet brugt udstyr men det er måske også en dum ide da man ikke ved om udstyret har været “tabt på gulvet”

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hvis du skal have noget med motor og en vis stabilitet(vigtigt) så er det nok lige i underkanten. Brugt udstyr ville jeg ikke være bange for de fleste passer godt på deres udstyr.

Prøv at komme til et par af vores møder det koster ikke noget i starten. Der er et astrofoto møde næste torsdag på Kroppedal museum

Følg evt. også med her på forum der dukker undertiden kikkerter op

Forslag 2

Eller for at gå i en helt anden retning Forslag 3

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Det er hele spørgsmålet om foto eller ej, der gør forskellen. Som du kan
              se, kan du godt få en dobson som den Claus linker til, inden for dit
              budget. Den duer bare ikke til foto (du kan muligvis slippe afsted med lidt månebilleder). Så hvis du kun vil observere visuelt, kan du godt finde noget. Men hvis du vil gøre i egentlig astrofoto, skal der mere til.

d_sorensen
                • Asteroid

Jeg har valgt at købe et brugt 700/76 teleskop til den nette sum af 300 kr for at vurdere om hele konceptet betager mig nok til at ville investere lidt mere.

Jeg var ude onsdag nat og i nat.

Det er udmundet i klare syn på månen samt et sløret og gyngende billede af Jupiter i går.

Det alene var en fantastisk oplevelse!!

Tror næste step må blive at melde mig ind i en forening og suge til mig derfra for kan mærke at min sult kun lige er blevet vækket.

1000 tal for jeres input!

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Det gyngende billede af Jupiter skal man forvente, specielt hvis man bruger større forstørrelse. Du skal være klar over, at selv de mindste bevægelser af teleskopet vil være synlige på denne måde. Du skrev noget om en altan til at starte med.Sådan en bevæger sig muligvis mere end man tror. Så du skal sørge for at stå så stille som muligt og røre så lidt ved teleskopet som muligt.

Selv hvis man står på jorden, kan det være et problem. Græsplæner er heller ikke nødvendigvis særlig fast grund, lidt afhængigt af hvad jordbunden består af og hvor våd den er.

Robert Dalby fra Astro Engineering (UK) påstår i en youtube-video om teleskop-søjler, (at have målt) at selv et teleskop, der sidder på en søjle, forankret i en kubikmeter beton, bevæger sig hvad der svarer til et buesekund, bare ved at der står en voksen mand på jorden ved siden af! Et buesekund betyder muligvis ikke så meget ved visuel observation, men det gør ved foto.

Jeg synes det er en ok ide at købe noget helt billigt for at prøve konceptet af, bare kvaliteten (eller mangel derpå) ikke gør, at du bliver så skuffet over resultatet, at det får dig til at opgive helt. De 300 kr. er nok ren afskrivning, hvis du vil af med det igen, men det går jeg ud fra du var klar over inden tiden.

Der går nok ikke længe, inden du får lyst til at investere lidt mere. Men lad være med at have for travlt. Brug tiden på at spare lidt mere op og find ud af nøjagtig hvad du skal have. Du skal bare udnytte folkene i foreningen groft til at hjælpe dig med at finde ud af det (kan jeg jo sagtens sige når jeg sidder i en anden forening i hovedlandet Tongue ).

Jakob Andersen2016-03-26 12:28:56

bengt
                    • Main Sequence

Har sista månaderna testat lite detta nybörjare teleskop heritage 130. Gav riktigt bra bild för vad den kostar. Har blivit en tub jag ofta använt sista tiden som grab and Go teleskop . När jag väl fick satt dit ljusskydd på den så öka kontrasten i den märkbart.

Original okularen i den ger bra bild . Med kvalitets okular i den ex televue är bilden fantastiskt.

Fokuseraren i den är ingen super bra men funkar. Har till och fått det att funka otroligt bra med både med ett rätt tungt ethos 13mm samt med en binovue . Tack vare den är ihopskjutbar funkar till och med nå fokus med binovue utan barlow !

Ville utmana denna lilla dobson vagga och köpta en liten 6″ Newton på f5 med 2 ” fokuserare till den för 2000kr . Funkade utmärkt och blev oväntat stabil när jag satt dit extra fjädring .

Visserligen ingen följning men funkade ta på månen som ni ser.

Två mobila lösning som kanske kan vara bra fundera på som start för en nybörjare utan bli ruinerad?

Enkelt billigt och stabilt .

Bengt Bengt2016-03-26 15:06:24

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Ikke så dårligt!

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                      Deltager
                        • Planet

Hej.
                        Jeg har en Celestron Nexstar 6SE, en storebror til en af dem der er linket til, tidligere i tråden. Den bruger jeg på min altan her i Ishøj, og jeg har haft den med i et sommerhus i Strömsnäsbruk. Jeg synes den er meget mobil, og hurtig at stille op.
                        Fordelen ved den er også at den i en (nødsituation) kan bruges uden trefoden. Her er en hurtig opstilling i soveværelset, i vindueskarmen oven på vasketøjskurven. Ikke just optimale forhold at observere under, men kæresten så på Månen gennem et teleskop for første gang, og var vildt imponeret. Wink

Harkhoost2016-03-27 10:17:05

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Strömsnäsbruk? Mine forældre har et sommerhus i Traryd!

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                          Deltager
                            • Planet

Købt hos Dansk Ejendoms Consult ?.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Næh, af en svensk mægler engang for længe siden. De har haft huset nu i 12 år, mener jeg. Det var dog en dansker, der havde haft det.

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                              Deltager
                                • Planet

Ok. Det er nemlig min Svoger der har Dansk Ejendoms Consult, og har solgt sommerhuse i Sverige i over 30 år. Så jeg låner deres sommerhus som ligger 2 kilometer inde i skoven, hvor der godt nok er mørkt. Tongue

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Newbie ønsker råd og vejledning til udstyr!' er lukket for nye svar.