Nemmest måde at bestemme astroider på?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Nemmest måde at bestemme astroider på?

• Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 839 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

nhaagh
    Deltager
      • Super Giant

M74 står ret tæt ved ekliptika og på tidspunktet stod den næsten i opposition til solen. Retningen har derfor været optimal til at fange mange asteroider i asteriodebæltet.

Mvh Niels

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Takker Niels, ved godt der gerne kommer mange med i de billeder jeg har fra objekter omkring Ekliptika. Men det var mere hvordan man bestemmer hvilke der er med, så er jeg begyndt at måle dem alle… Altså dem jeg har optaget gemmen tiden, er igang med et M08. På de rå frames er der en del, som jeg har målt og bestemt. Har endda måske fået noget data af en jeg ikke kan finde noget om, så det er nu sendt til MPO. Det hjælper jo at have data over flere dage.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Michael

Nasa JPL har en afdeling der hedder Solar Systems Dynamics.

De vedligeholder en ret omfattende database på alle småsten der flyver rundt derude.

På deres hjemmeside er der en række værktøjer, blandt andet et hvor man indtaster sin position, tidspunktet samt stedet på himlen og feltets størrelse – det returnerer en liste med objekter der befandt sig i feltet på observationstidspunktet.

Der er links til komplette data på objektet.

BEMÆRK: rumfartøjer og satelitter – herunder geostationære – er ikke med i listen. Der skal man have fat i NORAD data
        Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Nemmest måde at bestemme astroider på?' er lukket for nye svar.