nedkøling af newton spejl

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER nedkøling af newton spejl

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 901 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

kimras
    Deltager
      • Planet

Hej forum

med hensyn til nedkøling af spejl på newton, hvad er så erfaringer med at montere en fan

bag på spejlet, hvad med støv , og hvor stor skal blæseren være, samt hvad med vibrationer,

og har det nogen indflydelse på dug(antidug), tubulens, flocking.

på forhånd tak

Kim Rasmussen.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Kim

Jeg har haft meget glæde af en blæser monteret bag på min Newton.

Udover at jeg kan holde spejlet ved en nogenlunde korrekt temperatur har det også hjulpet med dug og lokal seeing.

Langt de fleste nætter er blæseren i under observationer. Det har løst det store problem i min 10″ med turbulens inde i tubus. Jeg kan regulere min blæsers hastighed. Når den kører på maks flytter den iflg. specs. 60 m2 luft i timen. Ofte har jeg den til at køre på fuld styrke og jeg overvejer faktisk at skifte systemet ud til noget kraftigere. F.eks. 3-4 mindre blæsere på 30-40 m2 i timen.

Jeg har oplevet at enkelte nætter har turbulens i tubus forhindret mig i at gå over 300x, når blæsren kørte på fuld skrue så har jeg været oppe på 600X.

Jeg har ikke kunnet se vibrationer selvom de givetvis er der. Så hvis jeg på anden måde kunne fjerne turbulensen, kunne det være det blev endnu bedre.

Det giver støv inde tubus og på spejlet. Men lidt CO2 rengøring kan gøre underværker.

Når du laver en blæser, syntes jeg det er en god ide at pladen dækker hele bagenden af tubus. På den måde forhindrer du at luften ikke siver bagud og du får samtidigt lukket effektivt for lys bagfra.

Efter endt observsation kører min blæser ca. 3 timer og slukker selv.

PS. Det giver også en lille fordel ved visuel observation. Hvis den varme luft fra kroppen (ansigtet) siver ind foran tubus kan det tydeligt ses i okularet. Med fuld power på blæseren bliver dette problem lidt mindre. Så vend altid okularholderen så vinden bærer din kropsvarme væk fra teleskopet.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'nedkøling af newton spejl' er lukket for nye svar.