› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › NASA låner billede
- Dette emne har 11 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 148 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. august 2012 kl. 12:01 #86263
jespergDeltager- Super Nova
Jeg skulle lige se nyhederne på SpaceWeather som sædvanligt.
Der er en historie om planeter og Perseider med et link til en video på Science@NASAFin video, men jeg bliver noget overrasket, da mit billede dukker op 2:24 inde i videoen.De kunne da godt lige kredittere mig for billedetOriginalbilledet er i linket herunder, der er vist ingen tvivl om at det er det samme billede:
Jesper G.
10. august 2012 kl. 12:06 #86264
edbbobDeltager- Super Nova
Hæhæ, ja specielt når de selv opfordrer til at man krediterer dem.
Men tillykke med at du er havnet hos Nasa. Der gad jeg godt at få et job…
10. august 2012 kl. 12:12 #86266
teejayDeltager- Super Nova
Gratulerer Jesper – det står det stor respekt av
TeeJay
10. august 2012 kl. 12:49 #86269
niveDeltager- Super Nova
Sådan Jesper
10. august 2012 kl. 13:25 #86271
chris_hDeltager- Super Nova
Oops! Hvis du ikke har sendt det inn til noen astro sider hvor NASA kan bruke bildene, så er ikke dette særlig pent gjort. De gjorde det samme når Anthony Wesley fotograferte nedslaget på Jupiter
10. august 2012 kl. 15:08 #86280
joergen.kDeltager- Nova
Læg sag an mod nasa indgå et kompromi og tjen et par
millioner.
10. august 2012 kl. 19:14 #86293
2masDeltager- Nova
Jesper, det NASA har gjort, er faktisk ulovligt, og krænker ophavsretighederne. Du kan med god samvittighed sende dem en regning på det beløb DU synes billedet er værd. De SKAL betale regningen. Det er ikke nok, bare at fjerne billedet fra videoen.
Om de har zappet billedet fra en anden side, er sagen uvedkommende. De har brugt dit billed, og de har ikke indhentet din tilladelse til det.
Jeg var selv ude for noget ligende for nogle år siden, med billeder af akvariefisk.
Jeg kan fortælle, at i mit tilfælde, sendte jeg en regning på 10.000kr, og fik pengene i løbet af kort tid, da jeg gjore dem klart, hvilken lovgiving de havde overtrådt, og hvad konsekvenserne ville være, hvis de ikke betalte.
10. august 2012 kl. 19:36 #86295
HarkhoostDeltager- Planet
Som sædvanlig gør Amerikanerne hvad der passer dem.
Bruce Springsteen har brugt et billede taget af Jacob Holdt, på sin nye CD.Det opdagede Jacob først da nogen viste ham det på Roskildefestivalen. Han er dog krediteret.Jacob overvejer nu, hvor mange penge Bruce skal give til velgørenhed10. august 2012 kl. 20:13 #86297
jespergDeltager- Super Nova
Tusind tak for kommentarerne.
Jeg tror at Søren har ret i at Amerikanerne ofte gør hvad der passer dem, især prominente organisationer og personer.
NASA giver også meget til os, deres materiale må generelt anvendes gratis – med kredit, og de lægger en stor bunke materiale ud til vores underholdning.
Jeg har undersøgt hvor de kunne ha´ billedet fra, jeg har ikke lagt det på AstroPhoto.dk så dér kan det ikke være fra, men jeg kan se at jeg “submittede” det til SpaceWeather i august sidste år, de brugte det dog ikke på SW.
Når jeg selv har tilbudt billedet til SpaceWeather, synes jeg at det er helt okay at Science@NASA bruger billedet, det er jeg jo bare stolt af – at det er blevet udvalgt til videoen, her et helt år efter. Som jeg skrev øverst, så synes jeg dog at de godt kunne ha´ krediteret fotografen, NASA tager gerne kredit men giver det åbenbart ikke så gerne. Det er lidt ærgerligt, da det trods alt betyder noget for de tusindvis af private astro-fotografer verden over (blandt andre os), når NASA anvender noget af vores materiale.
Nå – det var da godt at jeg opdagede det, så jeg fik mulighed for at prale lidt med det her
JesperG 2012-08-10 20:18:32
Jesper G.
10. august 2012 kl. 21:09 #86299
paul- Nova
Tillykke Jesper, og tak for link og reminder. Vi må ud og kigge efter Perseiderne de kommende nætter.
10. august 2012 kl. 22:03 #86303
kennethkDeltager- Nova
Jeg hadde nå vært mest stolt…
10. august 2012 kl. 23:51 #86308
2masDeltager- Nova
Det er helt sikkert noget at være stolt af, uden tvivl. Det er jo et knald godt billed.
Og hvis du har givet lov til at spacewheather, måtte bruge det, så kan det godt være at der har stået noget med småt. Jeg ved ikke om SW er en del af NASA, eller har anden association med dem.
Men de kunne nu godt ha krediteret fotografen, som det mindste
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NASA låner billede' er lukket for nye svar.