Når vejret er gråt..

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Når vejret er gråt..

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af outlook. This post has been viewed 48 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

..kan man fx bruge tiden på at se på noget godt. Og når konen også er vokset fra det kan man fx sætte denne skønhed i vindueskarmen:

Det er en gammel Japaner fra Yamamoto, en CA-60, altså en 60/800 i en størrelse, der pryder ethvert hjem med astronomi som hobby. Den størrelse laves som bekendt også i dag som 700mm og 900mm brændvidde, men ikke i en kvalitet som dengang.

Når jeg skriver alt så mener jeg at alt er i metal, når bortses fra objektivet i glas altså. Sådan en skønhed er køn lige fra det organiske hoved (bløde former) til den stive tubus, der pga monteringen deler tubus i det gamle guddommelige princip: Det gyldne snit.

Det gyldne snit er et bestemt talforhold, der har været kendt siden oldtiden og har optaget matematikere, videnskabsmænd, billedkunstnere og komponister til den dag i dag. Det er forbundet med en særlig ærbødighed, som et naturgivet forhold, der indeholder en særlig smuk harmoni og skønhed.

Hovedet (monteringen) deler linjestykket (tubus) i det gyldne snit, hvis forholdet mellem hele linjestykket og den længste del er lig med forholdet mellem den længste del og den korteste del. Eller som Euclid udtaler det: “Den mindste del skal forholde sig til den største del som den største del til hele linien.”

Og uden at sætte det op på en formel som bevisførelse er det bare at fortælle, at det er et harmonisk forhold som fryder øjet og netop derfor er en refraktor sexet at se på. Den behager øjet både når man kigger på den og ikke mindst igennem den ej at forglemme.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Ja, den er køn at skue !

Der liiige før, jeg får lyst til at grave min gamle 60mm Unitron

på EQ montering frem af kassen…

Allan

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja! Hvorfor skal den ligge dér, uden at nogen kan se den. Dog kan en EQ være en hindring, da den fylder og skal balancere noget mere end en alt-az i en vindueskarm.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Når vejret er gråt..' er lukket for nye svar.