Når amatører bliver ekstreme…

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Når amatører bliver ekstreme…

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af outlook. This post has been viewed 762 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

En Wolfgang Lille fra Tyskland laver disse ekstreme fotos med en 12″ linse! Bare en stor samlelinse som med et smalbånds grønfilter a la kontinuum bliver monokromatisk og skarp i stedet for at vise regnbuens farver. Den er 9 fod lang i brændvidde! Og med et 25 mm Erfle i enden som okularprojektion hvis primærfokus forstørres 4 gange på TP 2415 Kodak film. Men ikke nok med det. Negativet forstørres yderligere 6x. Her først lidt granulation:

Det når jo næsten professionel standard bortset fra mangelen på adaptiv optik til lige at give det sidste. Men alligevel…Prøv så at se dette foto af en solplet:

I kan her se den mørke kerne i filamenterne i penumbraen som ellers kun professionelle teleskoper med adaptiv optik kan gengive!!! Jeg er dybt imponeret!!! Men sikken linse…Wacko Og så bor han altså ikke en gang oppe i bjergene på Canarie øerne, men i havniveau.

outlook2008-12-07 09:09:30

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Imponerende. En 100mm refraktor kan også være med, selvom opløsningen selvfølgelig ikke svarer helt til en 300mm. “Lucky imaging” som amatører har brugt i et par årtier, og som de professionelle nu er ved at genopfinde, kan komme næsten lige så langt som addaptiv optik, når bare åbningsstørrelsen er i den beskedne ende.

tomvictor
        Deltager
          • Giant

Flotte saker. Dette er hva jeg klarte å få til for noen år siden da jeg syntes at sola var artig å ta bilde av. C8 med Olympus UZ digital kamera. Jeg er nu sikker på at jeg skulle klart det en god del bedre dersom jeg hadde lagt pengene der.

Tomvictor2008-12-07 18:57:00

Fornax Ligthtrack II
          Tokina AT-X 300mm f 2.8
          Canon 600D Baader

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Godt forsøgt, og det kan vel godt forsvares at være ekstremt med en C8 omend en c11 eller endnu bedre en c14 vil have gjort bedre fyldest. Men det er mere MÅDEN og ENKELTHEDEN det er gjort på for at opnå de resultater, der tåler sammenligning med langt større og dyrere teleskoper. Det er en interessant måde at gøre det på. At tænke sig, en 300 mm samlelinse. Gad vide hvor han har fået den fra? Den kan vel ikke koste alverden?Kunne være cool med et billigt “overdimensioneret” solobservatorie. (Og en atombombe til at blæse de for…ede skyer væk;-), ik’ Rigo? Wink outlook2008-12-08 08:36:08

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Når amatører bliver ekstreme…' er lukket for nye svar.