› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › NAP8
- Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af johnny. This post has been viewed 175 timesb. This post has been viewed 175 timesa. This post has been viewed 175 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. februar 2013 kl. 22:25 #96715
NicolajDeltager- Giant
2. december begyndte jeg på et nyt projekt som måske kan have andres interesse også.
Projektet er en 8½” Newton Astrograph og følger i kølvandet på min NAP16.Beskrivelsen finder du på den anden kanal: http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7360 men her får du nogle af billederne …Hvad har jeg så opnået? Jo, en del erfaringer og en tubus rigere med følgende
specs:
Længde ca. 1250mm
Diameter 256mm
Godstykkelse: 7mm
Vægt:
5,4kg
… og så er det ufatteligt stift og formstabilt!Mine er
faringer so far:
1) Man skal ikke lave sin tubus i kulfiber for at spare
penge med mindre man vil lave mere end 1 styk.
2) Det tager ca. Pi gange så
lang tid at lave det som forventet.
3) Man ender om med at stå i et kæmpe
svineri.
4) Det er meget hårdt for armene.
5) Vaacum giver et fantastisk
godt resultat men man bør lave røret ad flere omgange for at undgå rynker.
6)
Det er en gevaldig tilfredsstillelse at have lært noget nyt og sluppet godt fra
det!Det var tubus.
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
6. februar 2013 kl. 22:27 #96716
NicolajDeltager- Giant
Næstr trin er fokuser/kollimeringsenhed:
Mere følger på et tidspunkt – vil du vide mere allerede nu så skift lige kanal.God aftenNicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
6. februar 2013 kl. 22:35 #96717
Anonym- Super Nova
Hej – det må jeg sige ser godt ud Nicolai! Det med kulfiberen er du da vist lidt af en pioner med herhjemme. Og ingen tvivl om at du bliver glad for det færdige resultat. Jeg er selv meget glad for min egen – købte – kulfibernewton, som jo næsten ingenting vejer og samtidig behøver jeg ikke at genfokussere hen over aftenen.
Mvh.7. februar 2013 kl. 15:38 #96779
NicolajDeltager- Giant
Tak, Johannes.
Min drivkraft er en blanding af det at ville lære noget nyt, at skabe noget og at lave ting, der tåler sammenligning med andet godt udstyr.Jeg ved faktisk ikke om der ikke er andre astronørder, der har lavet kulfiber herhjemme men i udlandet er det ikke så sjældendt. Det er også nyt for mig men med lidt omhyggelighed kan man nå langt og det er en skøn tilfredsstillese at lave noget selv som man synes virker efter hensigten.Jeg er nu i gang med at tegne mekanikken til spejlcellen og den bliver lidt kompliceret fordi den samtidig skal fungere som fokuser og som kollimator. Hvis det lykkes får jeg til gengæld en meget simpel og stabil fastgøring af kamera m.m. fordi der ikke bliver noget udtræk som giver slør. Det hele bliver ASCOM kompatibelt så jeg stadig kan fokusere via f.eks. MaximDL.Nicolaj
12. februar 2013 kl. 20:22 #97251
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej hej Nicolaj, du er dæl’me godt på vej
Den største udfordring er nok at få fat i en form, som man kan støbe omkring.Man kan selvfølgelig få PVC-rør i store dimensioner, men de er nok ikke helt billige.Jeg vil følge projektet med interesse.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2013 kl. 01:49 #97259
mikael_joeDeltager- Super Nova
Altid imponeret over hvad i selvbyggere kan få bikset sammen.
13. februar 2013 kl. 20:52 #97303
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
Med en godstykkelse på 7 mm må man formode, at styrken er tilstrækkelig, men har du nogen ide om, hvad nedbøjningen vil være sammenlignet med en traditionel metalrørstubus?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. februar 2015 kl. 14:34 #128816
NicolajDeltager- Giant
Weekenden blev til dels brugt på at designe 3D-printbare dele til NAP8’s spejlcelle for nu skal der ske noget igen med dette projekt.
Spejlet er ny-coated og Jens Jacobsen har tested det:
Det er altså et ganske fint spejl vi her har.
Jeg har brugt NEWT til at beregne konfigurationen:
Er der nogen mening mht dette? Er det brugbart? Tubus diameter ligger fast men det meste andet kan der skrues på. Jeg ville f.eks. gerne have haft et 57mm sekundær spejl men de findes ikke. Man må vælge 50 eller 63mm.
Et spørgsmål mere – hvor kan man købe gode sekundær spejle? TS har ikke specificeret P/V og OO’s er lidt ringere end primærspejlet og det ville vjo være en skam at ødelægge de gode specs som er mulige med dette spejl.
God søndag til alle
15. februar 2015 kl. 14:45 #128817
bentlDeltager- Planet
Hej Nicolaj
Det ser sgu godt ud.
Til sekundær spejle kan jeg anbefale Antares Optics:
http://www.antaresoptics.com/SEMirrors.php
Der kan du vælge, hvor godt et spejl du gerne vil have.
Og du har mulighed for at få et 2,14″ spejl, svarende til 54,4 mm
BentL 2015-02-15 13:47:36
mvh
Bent15. februar 2015 kl. 14:51 #128818
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Nicolaj
Kunne man høre hvor du har fået coatet spejlet? Jeg er lidt tilbageholdende med at sende min 10″ til
Scientific mirrors i UK da det sidste gang kom tilbage med en større ridse.
Flot projekt
Mvh
Johnny
15. februar 2015 kl. 14:57 #128819
NicolajDeltager- Giant
@Bent – super tip! Tak for det. Lige hvad jeg har brug for. 54mm og 1/14 PV!
@Johnny – Det fik jeg gjort ved OO. De var hurtige, prisen ok og resultatet ser rigtig flot ud.
Spejlcellen er godt på vej og der kommer snart billeder når jeg lige får lavet et par gevind.
15. februar 2015 kl. 15:17 #128820
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Ok tak for svar
Mvh
Johnny
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NAP8' er lukket for nye svar.