NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

• Dette emne har 70 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1395 times
Viser 11 indlæg - 61 til 71 (af 71 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Tak for links, roser og forklaringerne.

Michael, mener du at man generelt skal forkaste ca. halvdelen af optagelserne (dem med FWHM på over gennemsnittet)?
      Ja, jeg har angivet de korrekte værdier for pixel, f-forhold o.s.v.
      Hvad er din erfaring mht hvor meget en billede må bue før det ikke er acceptabelt – ja, det er jo noget subjektivt noget men prøv alligevel Smile
      En collimation på 2,2″ – er det skidt eller kanel? Jeg kan endnu ikke forholde mig til tallene.
      Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Jeg ville forkaste alle over 3,8″

Hvad er pixelopløsningen på dette setup?
        Og før du tænker på noget andet, skal du finde den skævhed 🙂 Da bueningen forværres af sådan noget, samt det forrykker kollimationen (hvor 2,2″ er meget flot, hvis ikke utroligt flot).
        Anggående bueningen af billedet:
        Det kommer jo noget an på f/forholdet og hvor tit du vil lave mosaikker 😉
        Tager vi et lille kik på noget andet…
        En ED-120 med en 0,5 reduser – det giver jo en grov opløsning, men et fint grundlag til mosaikker trods at den buer med over 18%. Min GSO udviser en bue på ca 16%, men husk at jeg bruger en noget mindre chip (10mm diagonalt).
        Så vil man have et meget flat billede på en stor chip, kommer man nok ikke uden om en flatner. Noget af det bedste jeg har set er 1,2% hen over en fullframe chip – men selv uden flatneren var systemet ikke over 15% på en fullframe. Og vigtigst af alt, man kunne ikke SE forskellen – kun måle den. Dette var en Takahashi FSQ-106, med flatner.

Nicolaj
        Deltager
          • Giant

Michael, tak for dit input. Dejligt.

Med f=4,5 og brændevidde på 1830mm og en EOS350D er pixelopløsningen på 0,721″/px.
          I T2 adapteren sidder en Baader MPCC.
          Sekundæren er kun justeret efter eyeballing endnu (hvilket jo er det samme som slet ikke) og så har jeg brugt en laser kollimator til resten. Så at kollimeringen skulle være fin må tilskrives rent held.
          Med mindre du har andre forslag så var min plan at lave en dims a la den her: http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli2.htm#mkcombination for at justere sekundær spejlet, kollimere og så lave en optagelse igen for at finde ud af hvor meget fokuseren skal tiltes. Først der kan jeg se hvor meget planet buer og om det er jævnt belyst ….?
          Og først nu kan man vel bruge “Aspect” til at vurdere hvor meget det betyder at planet ikke er plant…
          Nicolaj

nicolaj2011-10-18 11:37:38

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ergo skulle du have ramt kollimanering indefor 3 pixels.

Skævheden kan jo godt komme fra sekundæren ! Så når det bliver rettet, kan du jo godt have noget der bare er bedre end godt 😉
            Hvor plant planet er, betyder som regel ikke det store (når vi snakker små lidt som her).

k_holst
            Deltager
              • Nova

Hej Nicolaj.

Tillykke med dit superflotte projekt

Sidder her både gul og grøn af misundelse.

Det bliver spændende at følge med i din fremtidige brug af Nap 16. Hvis jeg kender dig ret bliver det sikkert lidt mere avanceret end “bare” et par billeder af M-opjekter.

2mas
              Deltager
                • Nova

Nicolaj, det er jo et imponerende projekt du nu har afsluttet. Det hele ser jo ud til det er lavet i top kvalitet.

Ved du hvad projektet har stået dig i, sådan ca.? tid og $$

Nicolaj
                Deltager
                  • Giant

Takker mange gange for rosere Big%20smile

2mas,
                  Tid og $?? Tja det endte med 552 timer + 49.000,- = ca. 190.000,-
                  Nummer 2 ville kunne laves for ca. 135.000,- men der bliver ikke nogen nummer 2 Wink
                  Til gengæld er jeg åben for et nyt design hvis nogen har lyst …
                  Forude venter nu lidt elektrisk arbejde og selve indkøringen før NAP16 overgår til almindelig drift.
                  Kim,
                  Man skal bestemt ikke undervurdere evnerne til at tage flotte billeder men dem er jeg ikke i besidelse af. Jeg må nu så småt i gang med at finde de første projekter frem men i her i begyndelsen vil det nok mest dreje sig om at lære instrumentets grænser at kende så jeg med den viden kan finde nogle projekter frem som passer ind i mulighederne. Nogen forslag?
                  Endnu engang tak til alle for at være med her.
                  Nicolaj

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Tillykke med afsluttet project, Nicolaj! Den får du nok meget glæde af i fremtiden. Jeg er imponeret over din beslutsomhed og dit håndværk. Det er ret og slet i ypperste klasse! Clap

Mvh,
                    Bjørn

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Nicolaj

Fandt du nogensinde ud af, hvorfor lysfordelingen er oval og ikke cirkulær?

mvh
                      Torben

nicolaj wrote:

Med sekundæren og næsten all kontravægt på plads godt vejr så var det ved at være tid til at få set resultater efter 1½ års arbejde. Det var blevet tid til first light!

Mit Qcam8 stod af tidligere på året. En-mands firmaet, Qiu, vil ikke udlevere diagram så jeg selv kunne reparere så nu må han få det i hovedet og lave det selv. Øv for noget bøvl.

Mit gamel EOS350D måtte frem fra skuffen igen men i mellemtiden er PC’ens OS skiftet til Windows 7 og det spiller slet ikke sammen med Canon cameraet. Sur r0v. Se tråden herom i anden sektion. En lille bærbar med Vista blev fundet frem …

Jeg har aldrig kollimeret før så jeg aner ikke om det er gjort rigtigt – højest sandsynligvis ikke men det skulle altså prøves. Et mere eller mindre tilfældigt objekt blev udvalgt:

M27: 30 x 1 minut, EOS350D, ingen guiding, ingen flats, ingen darks, no nothing.
                      Stacket i MaximDL og curvet i PS.

Billedet i fuld størrelse findes her:http://www.starworks.dk/images/NAP16/Firstlight_M27.jpg

Jeg har fået et smart lille program, CCDinspector, som håber kan hjælpe mig med at tune NAP16 til det bedste. Foreløbigt er intet tunet men her er nogle måleresultater fra frist light optagelserne af M27:

Vignettering – det ser vist fint ud for så stor en CCD og ligger indenfor designkriteret.

Et billede jeg ikke lige kan tolke endnu.

Dette billede viser en helt masse om hvad der er galt med billedet så nu er det bare at komme i gang med justeringerne. Men om det er slemt eller bare ikke godt nok – det har jeg ikke lært mig endnu. Måske nogen af de herrer kan oplyse mig?

Her er data på de 30 frames.

Jeg hører meget gerne fra jer kyndige som kan fortælle mig mere præcist hvad det er jeg kan få ud af de mange data så jeg kan forholde mig til dem i forhold til hvad der er “normalt”

Med disse ord vil jeg mene tråden fra min side nu er ved vejs ende da projektet nu er så afsluttet at NAP16 overgår til almindelig drift. Jeg vil gerne takke alle for at kikke med og komme med såvel konstruktive forslag og opmuntrende bemærkninger. 1000 tak!

Som afslutning vil der blive afholdt åbent hus hvor alle med interesse for projektet kan komme forbi til lidt mundgodt og en kop nattesort kaffe. Mere herom når jeg ved hvornår.

Med venlig hilsen til alle
                      Nicolaj

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Nicolaj
                      Deltager
                        • Giant

Næ, egentlig ikke. Har glemt alt om det. Gad vide om det stadig er tilfældet…?

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Lidt pudsigt, for det lader til, at lysfordelingen på M-27 er cirkulær.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 11 indlæg - 61 til 71 (af 71 i alt)
                        • Emnet 'NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt' er lukket for nye svar.