NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

• Dette emne har 70 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1394 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 71 i alt)
  • Forfatter

kubach
    Deltager
      • Super Giant

Nicolaj,

De der spejlholdere!! Ouch Efter alt det fine arbejde du ellers har lavet så kan du da ikke mene at DET er din bedste løsning.. NEj NEj, jeg kan ikke gøre det bedre selv, men du kan!!

Nicolaj
      Deltager
        • Giant

Mark, ja, jeg skal beklage men sæsonen er i fuld gang og jeg skal altså ha’ et teleskop nu.

Til gengæld er skiverne nu blevet anodiseret:
        Håber du kan tilgive.
        Løsningen funger 100% og har allerede redet spejlet 2 gange Wink
        Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

jimia
          • Moon

Hej faldt lige over din tråd.

Synes det er helt fantastisk flot lavet!

jimia
            • Moon

Designet leder tankerne hen mod Officina Stellare’s store RC kikkerter synes jeg. Det er meget imponerende.

paul
              • Nova

Hvad er de store og små fordele / ulemper ved det valgte design med 8 stænger fremfor et rør (tubus)?

Kan umiddelbart forestille mig det måske har noget med pris, vægt, vindfølsomhed og måske tubus termik at gøre. Måske der er en naturlig grænse hvor dette design er at foretrække fremfor et rør?

Kan se at min næste montering skal kunne klare mindst 60 kg, blot for en sikkerheds skyld :-).

Nicolaj
              Deltager
                • Giant

Paul,

Rør til 16″ har det med at blive meget store og tunge og dermed bliver de udsatte for flex. En Newton er heller ikke lukket i den ene ende og er derfor også udsat for tubustermik.
                Ved at lave OTA som et truss-design, altså med stænger, opnår man en lettere konstruktion med mindre termikflimmer. Konstruktionen bliver også stivere sammenlignet med et rør med en alimindelig tykkelse.
                Til gengæld er et truss-design noget mere kompliceret og dermed normalt også dyrere. Der er dog mange måder at lave et truss-design på og er kravene til præcision ikke høje (hvilket de normalt ikke er til Newton’er) så kan man gøre det meget enklere end jeg har gjort – se blot på de mange Dobson’er der blot bruger alu-stænger og træklodser til at holde dem med. Det princip jeg har valgt er fuldt ud anvendeligt til mere krævende opgaver som RC’er og lign.
                Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

paul
                  • Nova

Hej Nicolaj!

Tak for svar, det anede mig, trekants konstruktioner er jo efterhånden et gammelt og gennemprøvet ingenør trick, men med hensyn til pris ville jeg nu gætte på at et stort kluntet 16″ carbon rør af høj kvalitet trods alt ville være mere kostbar alene grundet materiale prisen end 8 små CF stænger og lidt fittings, dog afhængig af finishen.

Klart at det bliver dyrt hvis der skal indregnes så mange timer som du har lagt i dit eget projekt med super finish, men i et masseproduceret (alt er relativt:-) mainstream design med tilhørende mainstream finish kunne prisen måske godt konkurrere med et stort tungt CF rør uden at det gik udover præcision.

ASA har vist en 20″ tubus der er meget dyr, gad vide hvad deres begrundelse er for at vælge et tubus design? Måske de netop har valgt et tubus design fordi arbejdsløn er så stor en del af et produkt´s pris i EU kombineret med at de har høje krav til finish således at et tubus design bliver det billigste i sidste ende selvom det måske ikke er det optimale design?

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

TS har for nylig lanceret en serie foto-newtons med carbontubus, hvor den største, en 16″, koster hvad der svarer til omkring 30.000 Kr. Det er dog lidt af et monster… Se link:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4974_TS-16–f-4-5-CARBON-Imaging-Newton—406-1800mm.html

Finish kan vist slet ikke leve op til Nikolajs suveræne selvbyg. Måske skulle han nedsætte sig som underleverandør til TS!

Thomas, BornholmAstrojensen2011-10-10 11:16:55

paul
                      • Nova

Ja finish koster medmindre man selv kan lave den, man har meget billig arbejdskraft eller det kan automatiseres. Så svært at finde noget til rimelige priser med samme finish som Nicolaj kan præstere.

Der er nok lidt færre amatør astronomer end der er iphone brugere, så lav pris og høj finish gennem masseproduktion er nok lidt sværere at opnå mht. teleskoper…men hvis vi kan udbrede vores hobby hjælper vi os selv i den henseende :-).

Mon ikke markedet for amatør astronom udstyr er i god vækst således at vi kan se frem til lavere priser og bedre finish i fremtiden, ellers må vi jo forsøge at overtale Nicolaj til at lave en lille serie “made in Denmark” 16″ teleskoper der leveres som samlesæt :-).

Nicolaj
                      Deltager
                        • Giant

Tidligere på ugen blev der tid til at lime sekundærsåejlet på holderen:

Holderen blev anbragt så limfladen var lå vandret og en lille blæser blev anbragt så den kunne sende lidt frisk luft hen over spejlet.

3 klatter Dow Corning 732 (efter anbefaling af Jens Jacobsen) og 3stk 3mm spacere ligger klar.

Et kik afslører at der er fin kontakt mellem glas og silikone.

Nu skal det tørre (til en elastisk masse) og det tager en dags tid.

Nicolaj

Nicolaj
                        Deltager
                          • Giant

Med spider/sekundær på plads er det tid til at lave en endelige udmåling af behov for kontravægte. Der manglede chokerende 20 kg. Skulle de købes som ægte Pramount vægte ville prisen blive ca. 4500,- !!! En tur til den lokale skrothandler gav ikke noget denne gang men heldigvis kom jeg i tanker om en god ven – Allan Thiim. Han har en spåntagende virksomhed og altid en masse metal på lager. Hvor herligt at han ville træde til og samme dag levere 20kg rustfri klar til brug:

De 20 ekstra kilo er her anbragt mellem to “rigtige” kontravægte så der nu er ca. 40kg. Stadig ca. 5-6kg for lidt men med lidt held kommer der med posten snart en forlængerstang så vægtene kan få lidt mere arm at virke på.

I øvrigt så er rustfri dyrt. De 20 kg står i 720,- bare for materialet!

Nicolaj

Nicolaj
                          Deltager
                            • Giant

Med sekundæren og næsten all kontravægt på plads godt vejr så var det ved at være tid til at få set resultater efter 1½ års arbejde. Det var blevet tid til first light!

Mit Qcam8 stod af tidligere på året. En-mands firmaet, Qiu, vil ikke udlevere diagram så jeg selv kunne reparere så nu må han få det i hovedet og lave det selv. Øv for noget bøvl.

Mit gamel EOS350D måtte frem fra skuffen igen men i mellemtiden er PC’ens OS skiftet til Windows 7 og det spiller slet ikke sammen med Canon cameraet. Sur r0v. Se tråden herom i anden sektion. En lille bærbar med Vista blev fundet frem …

Jeg har aldrig kollimeret før så jeg aner ikke om det er gjort rigtigt – højest sandsynligvis ikke men det skulle altså prøves. Et mere eller mindre tilfældigt objekt blev udvalgt:

M27: 30 x 1 minut, EOS350D, ingen guiding, ingen flats, ingen darks, no nothing.
                            Stacket i MaximDL og curvet i PS.

Billedet i fuld størrelse findes her:http://www.starworks.dk/images/NAP16/Firstlight_M27.jpg

Jeg har fået et smart lille program, CCDinspector, som håber kan hjælpe mig med at tune NAP16 til det bedste. Foreløbigt er intet tunet men her er nogle måleresultater fra frist light optagelserne af M27:

Vignettering – det ser vist fint ud for så stor en CCD og ligger indenfor designkriteret.

Et billede jeg ikke lige kan tolke endnu.

Dette billede viser en helt masse om hvad der er galt med billedet så nu er det bare at komme i gang med justeringerne. Men om det er slemt eller bare ikke godt nok – det har jeg ikke lært mig endnu. Måske nogen af de herrer kan oplyse mig?

Her er data på de 30 frames.

Jeg hører meget gerne fra jer kyndige som kan fortælle mig mere præcist hvad det er jeg kan få ud af de mange data så jeg kan forholde mig til dem i forhold til hvad der er “normalt”

Med disse ord vil jeg mene tråden fra min side nu er ved vejs ende da projektet nu er så afsluttet at NAP16 overgår til almindelig drift. Jeg vil gerne takke alle for at kikke med og komme med såvel konstruktive forslag og opmuntrende bemærkninger. 1000 tak!

Som afslutning vil der blive afholdt åbent hus hvor alle med interesse for projektet kan komme forbi til lidt mundgodt og en kop nattesort kaffe. Mere herom når jeg ved hvornår.

Med venlig hilsen til alle
                            Nicolaj

chrjensen
                              • Super Giant

Et af de – efter sigende – bedste produkter til kollimering af newtons:

Husk at bruge en barlowed laser til at indstille hovedspejlet – uden barlow kan de kun bruges til at indstille sekundærspejlet.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Jeg vil da gerne kaste mig lidt ud i en kort forklaring til hvad du ser, og en kort anbefaling til opsætningen af målingen.

Først anbefalingen:

Alle filer har en FWHM mellem ca 3,6-3,8″, lad være med at bruge dem der ligger over snittet.

Så billederne fra bunden af (ser lige bort fra listen):

Curvature billedet:
                                min FWHM: fortæller hvad mindste FWHM værdi er i billedet (mest mørkeblå baggrund, sort er perfekt (1,0″)
                                max FWHM: fortæller hvad største FWHM værdi er i billedet (mest lyserøde baggrund, Rød er meget slemt)
                                Curvature: hvor meget billedet buer (Forskellen i % mellem bedste fokus og ringeste fokus).
                                Tilt in X: forskellen i fokus fra venstre til højre, angiver gerne hvor meget fokuseren tilter.
                                Tilt in Y: Som x, dog forskellen mellem op og ned.
                                Total tilt: Retningen af snittet mellem X og Y, som regel pegende mod der hvor fokuseren sidder skævt.
                                Colimation: hvor mange buesekunder (hvis billedet er kalibreret, eller udtrykt i pixels) man er fra perfekt – angivet ved det lille kryds (her indgår også tilt).

Så vi kan se at dit billede har noget tilt mod venstre, men da den lille ring (optisk center) passer i den store ring (fysisk center). Må vi antage at dit udtræk nok er noget skævt monteret.

3-D plot:
                                min og maks FWHM, som fra curvature billedet.
                                Curvature som fra curvature.
                                Og det du ser er en 3-D visualering af fokus forskellen på billedet.

Vignettering billedet:
                                Siger nok sig selv, men de procent tal fortæller bare hvor mange procent mindre lys der er i forhold til mest lysstærke punkt. Altså maks fald i lysstyre her er en kende over 6% i venstre side, som igen viser at noget sidder skævt. Det lille plus tegn, viser fysisk center og gange tegnet center af lyset.

paul
                                  • Nova

Stort tillykke med fuldendt projekt til et 12 tal , at dømme efter denne tråd, og first light. Så glæder vi os blot til at se mange flere fangster i fremtiden fra din 16″.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 71 i alt)
                                • Emnet 'NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt' er lukket for nye svar.