NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

• Dette emne har 70 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1396 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 71 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Dette virker professionelt udføret. Imponerende projekt at gå i gang med. Thumbs%20Up

Mvh,
      Bjørn

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Uha Uha når den kommer ud under himlen opsuger den alt lys. Der bliver ikke noget tilbage til

os andre.

Hold op hvor er det lækkert

Nicolaj
        Deltager
          • Giant

Tusinde tak for alle kommentarerne!

Her er lidt mere fra værsktedet …

Bagstykket af OTA fik isat bøsninger og kollimeringsskruer …

… 3 blæsere.

Bagfra ser den sådan ud. Jeg mangler stadig nogle riste foran blæserne og et betjeningspanel til elektronikken.

Close-up af en af kollimeringshjulene.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Nicolaj
          Deltager
            • Giant

Spejlcellen:

Jeg fik samlet spejlcellen. De 3 triangler pivoterer på en speciel skrue til formålet. Bemærk også skruen i hullet – den har ikke fat i trianglen men sørger blot for at trianglen ikke kan dreje væk.

Spejlcellen venter nu kun på spejlet.

Pyha, det passer i.

Her ser man ind under spejlet

En af de 8 støttearme. Bemærk at skruerne ikke støtter spejlet direkte – skruerne har fået pålagt en “plastiknæse”.

Ganske vist har jeg brugt unbraco skruer men de skal kun fingerspændes.

Godnat og tak for i dag

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

paul
              • Nova

Det kribler i fingrene når man ser de billeder…hvis bare man havde sådan et samlesæt man kunne hygge sig med at samle og finjustere på.

Tror det på mange måder minder om glæden ved at samle en ny fjernstyret helikopter der også er fuld af alu, carbon og umbrako skruer og som også skal finjusteres for at spille maks.

Nicolaj
              Deltager
                • Giant

Første strukturelle test…

Mekanisk samlet men endnu uden optik

Nicolaj

tommy.andersen
                  • Main Sequence

Hvor ser det fedt ud. Lækkert og flot arbejde. Man kan se det er håndgjort og ikke

industriel masse-produktion. Du kan selv sætte grænsen for, hvor store eller små fejl

der kan accepteres eller du vælger blot at lave det igen. Du sætter selv standarden for

overfladebahandlingen osv. osv. Det er godt nok flot og lækkert.

kubach
                  Deltager
                    • Super Giant

Nicolaj – HOLD DA KÆFT HVOR ER JEG MISUNDELIG.

Du må da lave en cookbook på dit projekt, hvis der er andre der vil efterligne og prøve at lave et magen til!! Det kunne jo være at man kendte nogen på et maskinværksted der var i stand til skære alle delene ud efter dine tegninger..
                    Ok så skal man jo også lige have råd til en PARAMOUNT ME. Details details detailsClown

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Mark – sådanne småting betyder da ikke noget, når der skal noget så smukt på Thumbs%20Up

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Hvis den yder bare halvt så godt som den ser ud så har du et vinderteleskop Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Det er godt håndværk og resultatet bliver smukt! Imponerende arbejd! Clap

Mvh,
                          Bjørn

Nicolaj
                          Deltager
                            • Giant

Mange tak Tommy, Mark, Michael Jesper og Bjørn

Det har jo naget mig noget at der nok ikke ville være plads i observatoriet til den nye lille så derfor udnyttede jeg dagens blå himmel til at lave en prøveopstilling for at se hvor slemt det står til:

Til alt held viser det sig at jeg slipper for den større ombygning hvis jeg dels parkerer “omvendt” og dels saver noget af hanebåndene og vender døren da jeg ellers ikke kan komme ind i observatoriet når NAP16 er parkeret. Der er ca. 2cm luft …

Et andet formål med at lave opstillingen var at undersøge ballancen. Jeg mangler ca. 20kg kontravægt…

Begge problemer skal løses for der kan være tale om first light så nu går der nok lige nogle dage inden der kommer flere billeder.

Nicolaj

Nicolaj
                            Deltager
                              • Giant

Hvordan kikker man i øvrigt i et okkular i 2,5 meters højde?? Wink

wieben
                              Deltager
                                • Nova

Tillykke med projektet.
                                Det er vildt flot håndværk og meget imponerende. Savle savle savle.
                                Kan ikke rigtigt forestille mig hvordan det skulle kunne laves flottere end det du har fået fremstillet der.
                                Glæder mig til at se first light.

nive
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Nicolaj . Flot håndværk Thumbs%20Up Har fulgt projektet et godt stykke tid . Det bliver spændende at se 1.light . Det med at se i et okular i 2.5 mtr . højde, er ingen problem ,
                                  jeg kommer bare og stiller mig på dine skuldre så kan jeg klare 1. light for dig LOL .

nive2011-10-08 17:02:13

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 71 i alt)
                                • Emnet 'NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt' er lukket for nye svar.