NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt

• Dette emne har 70 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1393 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 71 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Thomas og Hans

Tak for de pæne ord! Det luner.

Som sagt er det ikke til at gøre op hvad projektet er værd men jeg forventer da at ende med noget der ville have kostet mere end jeg har givet (så længe jeg ikke medrenger min arbejdstid).

Hans, jeg ved ikke hvornår den bliver klar men jeg håber at det bliver muligt emd first light i år.

Lige nu er der fokus på at lære at anodisere – jeg mangler stadig de sidste kemikalier og så skal der bygges en “anodiseringslinje”. Mere herom når jeg er kommet længere.

Er der nogen der vil lure lidt med fra sidelinjen så kan man kikke her: http://www.starworks.dk/shopcam.php

Billedet opdateres ca. 1 gang i minuttet men man kan selvfølgelig kun se at der sker noget når jeg faktisk er i værkstedet.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Unikt og imponerende projekt Thumbs%20Up. Angående anodisering kan du måske have gavn af dette link, hvis ikke du allerede kender det:

Nicolaj
        Deltager
          • Giant
          Jesper – tak for linket, som jeg dog kender i forvejen.

Ron N. er min guru !

Wink

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

lehmann
            • Super Giant

Det er da helt vildt imponerende Clap

Utroligt at man lige kan gå ud og købe en drejebænk og derefter dremstille en 16″ i sådan et design.

Hvilken montering skal den sidde på ?

Med de evner du har kan du jo lave en selv Wink

Fede endestykker forøvrigt, de ser ret proffe ud Thumbs%20Up

Lehmann2011-08-16 14:37:22

Nicolaj
            Deltager
              • Giant

Hejsa Lehmann

Tak for venligheden. Husk nu at ikke alle fejltrin er vist her og at projektet foreløbig har taget godt et år. Planlægning er det halve arbejde.

Nej, mine evner rækker ikke til konstruktion af en montering. Til gengæld er jeg så super priviligeret at jeg sidste år kunne anskaffe mig en Paramount ME. Se evt. her: http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5086

Med sådan en montering vil jeg aldrig kaste mig ud i forsøget på at lave noget selv Wink

Nicolaj

lehmann
                • Super Giant

Helt enig LOL

Nicolaj
                Deltager
                  • Giant

Så sker der lidt igen. Nu er jeg endelig færdig med anodiseringen.
                  Det har været en lang og lærerig proces men det var det hele værd. Nu er det med andre ord tid til at samle NAP16

Alle NAP16 dele (minus optikken) ligger klar (+ lidt matadormix)
                  Jeg endte med at lade de store sorte dele anodisere ude i byen (HAI i Horsens) fordi det ikke kunne svare sig selv at gøre det. Store kar, køling, alverdnes slanger, opvarmining og sidst men ikke mindst de store mængder væsker ville løbe op i mere end jeg skulle betale HAI.

Her de mindre dele jeg selv har anodiseret. Der er både, sorte, røde, natur og guld-farvede dele. Især de guld-farved dele voldte en del besvær og måtte gøre om adskillige gange.

Alle dele er anodiseret efter Ron Newmans opskrift og overholder gældende MIL-standard.

Efter at jeg havde pakket alt anodiseringsgrejet væk opdagede jeg at jeg har glemt den alublok som Moon Lite focuseren spændes fast på. Øv.

En anden detalje jeg har opdaget er at NAP16 alligevel bliver for stor til at den kan være i observatoriet …Ouch

Nicolaj

paul
                    • Nova

Imponerende projekt! Ser allerede rigtig godt ud, glæder mig til at se det færdige resultat.

Paul2011-10-02 18:21:13

Nicolaj
                    Deltager
                      • Giant

Tak Paul

Her er lidt fra NAP16 værkstedet i går:

8 stk kulfiberrør ligger klar til at blive proppet.

Et tyndt lag epoxy påføres både rør og prop. Tapen er lagt på for at undgå epoxy på røret.

Så er 16 propper limet i og skal nu tørre i minst 16 timer.

Nicolaj

Nicolaj
                      Deltager
                        • Giant

Gårsdagens lim er hærdet så nu skal der til at ske noget igen.

Propperne forsynes med kuglehoved.

For at gøre stængerne lige lange bliver de udmålt med måleur.

Stængerne ligger nu indenfor 1/100mm i forhold til hinanden.
                        Meningen er at gevindene skal limes når længden er justeret korrekt men jeg har besluttet ikke at lime dem før jeg har haft first light for at sikre mig at backfocus er som ønsket. D.v.s. jeg skal så efterfølgende skille dem ad igen for at give dem lim (locktite).

Nicolaj

Nicolaj
                        Deltager
                          • Giant

Der kommer lige en post mere…

Jeg ville lige se om det nu kunne samles. Det er noget besværligt at styre 8 ledløse stænger…

Men det lykkes…

… og en glad mand kan konstatere at det virker som en overordentlig stiv konstruktion. Og stor

En detalje fra samlingerne.

Nicolaj

Mads
                          Deltager
                            • Giant

Det ligner et ualmindeligt flot stykke håndværk -) Nu når du er færdig og har alle erfaringer på plads,så ku det være du skulle bikse en mere sammen, så der er lidt tilskud $ til projektet hvis tid og lyst orker Smile

Mads-H2011-10-03 21:13:16

kubach
                            Deltager
                              • Super Giant

JAJAJAJA Så må jeg også bestille en!!!

Og sådan har Nicolaj startet sit eget Astro firma! Hvor svært kan det være Cool

leif.hugo
                              Deltager
                                • Nova

Hej Nicolaj

Jamenforhulenda – hvor ser det godt ud – spitzenklasse!! Thumbs%20Up

paul
                                  • Nova

Lækre lækre lækre detaljer, er sikker på dine astro billeder bliver mindst lige så lækre at kigge på med sådan en astrograf.

Og hvilken tilfredsstillelse det må være hver eneste gang man skal fotografere med sådan en unik flot hjemmelavet astrograf…eller måske vi snart ser en ny “made in Denmark” astrograf serie hos forhandlerne :-).

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 71 i alt)
                                • Emnet 'NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt' er lukket for nye svar.