› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt
- Dette emne har 70 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1392 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. august 2011 kl. 21:21 #67281
NicolajDeltager- Giant
Denne tråd vil omhandle mit NAP16 projekt – konstruktion og opbygning af et 16″ Newton Astrograf.
Projektet begyndte for nogel måneder siden og har kørt ovre på den anden kanal – beklager jeg glemte at skrive her også.Projektets omfang er større end at jeg umiddelbart ville være tryg ved at gennemføre det alene så jeg har fra starten af alieret mig med Jens Jacobsen (optisk design), Erik Persson (leverandør af hvoedspejl og sponsor) samt en anden venlig amatør med et overordentligt veludbygget mekanisk værksted.Fra starten af var der visse kriterier som skulle opfyldes, herunder bl.a.:a) Maks OTA længe på 2000mmb) Astrografc) størt mulig åbning (under hensyntagen til observatorium og pengepung)Forud for min beslutning om at bygge selv har der været 2 år med en 12″ Meade RCX400. Dette teleskop har en fremragende optik og en helt uhyrlig dårlig mekanik og elektronik. Med kun ca. 50 dage om året til observation er livet simpelthen for kort til at finde fejl og re-aligne næsten hver aften. Teleskopet blev solgt til en kender som er glad for det og jeg gik i gang med at tegne…Som det fremgår er der tale om en truss-konstruktion og med svalehale til en Versa-plate.Med tegneprogrammet kan man lave mange sjove ting – bl.a. sætte farver og baggrund på:Med tegningerne færdige var det tid til at overveje hvad jeg evt. selv kunne lave og hvad jeg skulle have hjælp til. De store dele i aluminimum var jeg så heldig at få hjælp til af Mogens fra Bøvlingbjerg. Han har nok landets største fræsere – faktisk så store at mine dele på ø50cm kun lige netop var store nok til at komme ind i maskinen.Maskinen kan tage emner på ca. 4 meter i diameter!(stopper lige her for ikke at indlægget skal blive for langt)
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
9. august 2011 kl. 21:35 #67282
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Vi er vist mange, som også følger historien på det andet forum- et imponerende projekt!!!
Mogens B 2011-08-09 21:36:16
Hilsen Mogens B.
9. august 2011 kl. 21:38 #67283
NicolajDeltager- Giant
Efter lidt hovedregning stod det lysende klart at det kunne svare sig OG være sjovere selv at lave alle de mindre runde dele så jeg fik fat i en drejebænk.
Jeg har længe haft en drøm om at komme til at lære at dreje og her var der alle tiders chance for en unskyldning.Omtrent samtdig fik fruen i huset den idé at huset skulle ombygges så det gik der lige et halvt år med, hvor NAP16 projektet lå stille…Jeg valgte at købe nogle dele i stedet for at lave dem selv – bl.a. spider og fokuser.Spideren kom fra Astro_unger i tyskland:Det er en meget lækker kvalitet med rigtig gode justeringsmuligheder.De første dele fra maskinværkstedet begyndte at trille ind:Triangler til spejcellenBunden af spejlcellenEnden af OTAOg fra Erik hos Astro kom denne:Det er den plade som Moonlitge fokuseren skal spændes på. Alt sammen super super arbejde.
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
9. august 2011 kl. 21:46 #67284
NicolajDeltager- Giant
Her med fokuseren påmonteret. Tak til Erik!
Nu var det efterhånden tid til at jeg også selv fik noget fra hånden så her er nogle billeder af emner fra drejebænken:Afstandstykker til spejlcellen – de skal holde de 8 arme der holder spejlet på plads.Rustfri skruer til at støtte trianglerne. Ikke særligt morsomt at dreje i rustfri !Messing bøsninger til kollimeringsskruerneKollimeringsskrue med bøsningFingerhjul til kollimeringsskruer
9. august 2011 kl. 21:51 #67285
NicolajDeltager- Giant
16 endpropper til de 8 kulfiberstænger.Close-upOg så 8 blokke til at holde stængerne fast med. De var ikke nemme men endte med at blive ret gode.Det er sådan ca. status d.d. og jeg skal nok poste lidt nyt ind i mellem. Til dem der vil se lidt flere detaljer og den snak der har været omkring design m.m. kan læse tråden i dens fulde længde her: http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5474En god aften til alleNicolaj
9. august 2011 kl. 22:28 #67286
JuliusDeltager- Nova
Snakk om brukskunst, dette teleskopet kommer nok til å vare lenge
Den orginale tråden skal studeres i detalj.9. august 2011 kl. 23:13 #67288
webweichelDeltager- Nova
Sejt projekt, det bliver spændende at se resultatet og billeder fra den. Held og lykke med det!
10. august 2011 kl. 13:17 #67311
henrikDeltager- Nova
Flot projekt!
Tegneprogrammets “billede” er jo taknemmeligt, men når man ser dine detaljer tror jeg ikke det bliver overdrevet.
Spændt på at se resultatet
Mvh Henrik
10. august 2011 kl. 15:45 #67320
tommyfDeltager- Neutron star
Og hvad er tegne programmets navn ?
10. august 2011 kl. 17:33 #67324
joergen.kDeltager- Nova
det ligner autocad
Og så lige spørgsmålet som andre også tænker på, hvad med økonomien-hvor meget lander den på i kr.?
Du har jo lavet en del selv så det bliver vel en anslået ca pris?Og hvad med vægten?Hvis prisen er en hemlighed, kan du bare skrive det her ,der er sikkert ikke andre der læser detjørgen k 2011-08-10 17:38:35 11. august 2011 kl. 08:02 #67347
lasDeltager- Nova
Det ser godt ud, meget spændende projekt og flot arbejde! Og jeg syntes da også det kunne være sjovt at høre hvor den lander prismæssigt sådan ca.
11. august 2011 kl. 08:57 #67349
NicolajDeltager- Giant
Tak for de pæne ord allesammen.
Jeg har brugt SolidWorks til at tegne teleskopet med. Dette program er et alternativ til AutoCad.Vægten er beregnet til at ende på ca. 57kg.Brændevidden bliver 1850mm, backfocus ca. 70mm (så vidt jeg husker)Prisen kender jeg ikke og vil alligevel ikke være brugbar fordi det ikke kan eftergøres. Årsagen er at enkelte dele har jeg betalt fuld pris for, andet er særpris, noget tredje sponsorater og sidst men ikke mindst er der jo eget arbejde. En helt anden ting er indkøb af værktøjer og hjælpematerialer. Når det er sagt så forsøger jeg alligevel at lave et regnskab som kan studeres nærmere når projektet er færdigt.I aftes blev der arbejdet videre på drejebænken på de 16 gevindstænger med kugle som skal skrues ind i endepropperne på de 8 kulfiberstænger. Billeder følger…
12. august 2011 kl. 22:27 #67464
NicolajDeltager- Giant
Efter er par dages arbejde ved drejebænken er der nu 16 små gevindstænger med kugle klar.
Nu er de fleste dele klar og næste skridt bliver at komme i gang med anodisering.GodnatNicolaj
13. august 2011 kl. 09:13 #67475
astrojensenDeltager- Neutron star
Det ser virkelig godt ud! Kvalitetsarbejde! Skulle du ud og købe noget tilsvarende ville det koste det hvide ud af øjnene. Vi snakker et sekscifret beløb her!
Thomas, Bornholm
13. august 2011 kl. 09:26 #67476
haboDeltager- Super Giant
Hej Nicolaj
Det ser imponerende ud, der må være brugt mange arbejdstimer på dette projekt, hvornår er der rejsegilde??HilsenHans -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'NAP16 – 16 Newton Astrograf Projekt' er lukket for nye svar.