Namibia Ferie

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Namibia Ferie

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

helgeras
    Deltager
      • Giant

Jeg er lige kommet hjem fra en helt fantastisk ferie i Namibia. Den fÞrste uge brugte jeg pÄ Hakos GÊstefarm, hvor lysforuening er en ukendt ting.

Jeg lejede en 16 tommer Dobson, og brugte den til visuel observation, ved siden af mig stod tre, der havde lejet en 25 tommer Dobson, og den fik jeg et kig i en gang imellem.

Jeg havde kun normalt kamera (Sony A7S) og trefod med, og den satte jeg til at lave optagelser mens jeg brugte Dobson’en. SĂ„ nu har jeg en masse billedmateriale at lege med den kommende tid.

Her er et eksempelbillede. Optaget med Samyang 24mm f/1.4 og 10 sekunders eksponering med ISO 8000.

Billedet er prĂŠcis som det kom ud af kameraet, det eneste jeg har gjort er at konvertere fra raw til jpg.

Man kan se MĂŠlkevejen (doh), med Coalsack og Sydkorset til hĂžjre for midten i toppen.

Nedenunder ses Eta Carinae tÄgen, og til venstre i billedet ses den Lille Magelanske sky med 47 Tucanae kuglehoben lige til venstre for den.

Den Store Magellanske Sky er lige over horisonten.

Link til billede

Mvh. Helgehelgeras2016-07-26 17:24:51

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Rigtigt godt billede Helge

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Fantastisk! Ja, det er sÄdan noget, vi andre kun tÞr drÞmme om.

Thomas, Bornholm

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

OvervĂŠldende.

Jeg kan godt forstÄ du satsede pÄ det visuelle. Det mÄ have vÊret helt fantastisk. MÄ vi fÄ lidt mere udfÞrlig beretning pleazzze.

mvh Viggo

landbo
            Deltager
              • Nova

Hvis en ikke kendt en bedre, ville en tro, en er misundelig.

Flot billede, glĂŠder mig til at se flere.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Misundelig? Ja det kan du bide dig i nÊsen pÄ, at jeg er.

Thomas, Bornholm

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

For vildt! Jeg skal selv til Sydafrika, dog ikke for at se stjerner, men jeg kan alligevel ikke lade vÊre med at kigge op. Og skulle jeg snuble over en dob, sÄ vil det bare vÊre fjong.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

helgeras
                  Deltager
                    • Giant

Jeg skal prÞve at skrive et lille referat og poste nogle flere billeder nÄr jeg fÄr kigget nÊrmere pÄ dem.

Turen behÞver ikke at vÊre sÄ dyr igen. Flyvetur til Windhoek, der er hovedstaden i Namibia kan kÞbes for omkr. 6000 kr og 5 dages ophold pÄ Hakos incl transport fra lufthavnen kostede ca. 5000 kr incl. fuld pension og leje af Dobson.

Turen blev sÄ forlÊnget med en 14 dages guidet tur igennem Namibia og Botswana til Victoria Falls i Zimbabwe, og det fik prisen op en del, men det er jo ikke nÞdvendigt hvis hovedformÄlet er stjernerne.

Jeg skal helt sikkert derned igen, men der gĂ„r nok et par Ă„r 🙂

Mvh. Helge

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

FortĂŠl endelig mere Helge. Det har vist vĂŠret en rigtig god tur.

PS. Tror dette er enden pÄ eget udstyr. SÊlg skidtet, vejret er alligevel ringe, og brug spareskillingerne pÄ astro og safari ture. For den da den himmel ser mÞrk ud.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

PS. Tror dette er enden pÄ eget udstyr. SÊlg skidtet, vejret er alligevel ringe, og brug spareskillingerne pÄ astro og safari ture. For den da den himmel ser mÞrk ud.

Sludder og vrÞvl. For de penge én tur koster, kan man kÞbe et ganske godt teleskop og hvad skal man ellers lave alle de tider man er hjemme og vejret er godt?

Thomas, Bornholm

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Eller endnu bedre, blive udlandsdansker og flytte sydpĂ„ som pensionist og slĂ„ to fluer med et smĂŠk – nyde det gode vejr om dagen og de klare nĂŠtter med planeterne hĂžjt pĂ„ himlen. Hvem F… vil vende hjem til en blĂ„ postmand og dĂ„rligt vejr.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

outlook wrote: Eller endnu bedre, blive udlandsdansker og flytte sydpĂ„ som pensionist og slĂ„ to fluer med et smĂŠk – nyde det gode vejr om dagen og de klare nĂŠtter med planeterne hĂžjt pĂ„ himlen. Hvem F… vil vende hjem til en blĂ„ postmand og dĂ„rligt vejr.

Nemlig. Jeg har stadig planer i den retning. Og helst lÊnge inden jeg bliver pensionist. NÄ, vi fÄr se.

Thomas, Bornholm

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Pjat Thomas med de bunker af udstyr man kĂžbt og solgt kunne der blive til adskillige astrogrej og ellers Remote.

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

En tur til Namibia er meget tÊt pÄ toppen af min liste over kommende spÊndende ture.
                                Den er endda relativt let realiserbar, da man jo kan flyve fra Hamborg. SÄ vidt jeg kan se, kan en returbilet findes til omkring 1100 euro. Hamborg er jo den nÊrmeste store internationale lufthavn for os i det jyske, sÄ lÊnge der er StorebÊltstold..

Planen har vĂŠret diskuteret ganske intenst (udenfor forum) og et af mine Ăžnsker var en tur der lĂ„ i den tidlige sommer, omkring Mars’s opposition, da Mars nĂŠrmest ville stĂ„ i Zenit.

Men forskellige ting i familien gjorde at der mĂ„tte laves lidt kalenderarbejde, og da der jo ogsĂ„ stĂ„r solformĂžrkelse pĂ„ planen i 17 sĂ„ehh,….

DesvĂŠrre har der i VdS vĂŠret anmeldelser af en enkelt astro-farm, hvor en person havde en ikke-heldig oplevelse. Drev der ikke kĂžrte, mĂžgbeskidt optik mm..

Jeg tror det er en klog disponering at satse pĂ„ det visuelle, og sĂ„ lave nogle personlige stativ/piggyback optagelser med et billigt canon man ikke vil vĂŠre sĂ„ ked af at miste. Jeg tror ikke jeg ville slĂŠbe instrumenter med. Men at leje en 12-16-18 ” dobson virker Ăžkonomisk overkommeligt.

Bare det at se de Magellanske skyer, Tucanen, det sydlige kors mm ….

mvh
                                Jens

Jens.Jacobsen2016-07-28 23:59:38

helgeras
                                Deltager
                                  • Giant

Lidt om min tur til Namibia:

Jeg var i Hakos fra 2/7 til 7/7 (mens der var NymÄne), Hakos blev valgt pga. en tidligere rosende post pÄ forummet, og jeg blev ikke skuffet.

Hakos ligger i bjergene (1800 m tror jeg), og der er flot udsigt fra farmen, nÊrmeste nabo bor 20 km derfra, sÄ der er lidt Þde.

Vejret var ikke helt perfekt alle nétterne, der var vist tynde skylag engang imellem, men ikke noget der generede en der er vandt til det danske vejr 🙂

PĂ„ Hakos Astrofram kan man leje en del forskellige teleskoper:

• C11
                                  • 24″ Dobson
                                  • 16″ Skywatcher
                                  • Meade 12″
                                  • mange andre

Man kan ogsÄ leje en mount hvis man har sit eget teleskop med.

Lige ved siden af Hakos ligger IAS (Internationale Amateur Sternwarte), dog skal man vÊre medlem for at kunne bruge deres teleskoper, men de har til gengÊld sÄ ogsÄ nogle moppedrenge, bl.a.

• 50 cm Cassegrain
                                  • 50 cm Newton Astrograph
                                  • 50 cm Cassegrain
                                  • Diverse andet mindre

Man skal under alle omstĂŠndigheder selv medbringe kamera og computer.

Der var okularer til rĂ„dighed, jeg havde 3 forskellige med den Dobson jeg lejede, een 2 tommer og 2 1.25″ Plössl.

Ihvertfald de to Dobsons var i fin stand, jeg prĂžvede ikke noget af det andet.

PĂ„ farmen var der 8 amatĂžr astronomer, 4 brugte med de store IAS instrumenter, en havde lejet en mount og havde selv medbragt teleskop og kamera, 3 havde lejet 24″ Dobson’en, og jeg havde lejet 16″ Skywatcher’en. Der var vist nok GOTO pĂ„ min Dobson, men jeg tĂŠnkte at jeg skulle lĂŠre at finde ting “manuelt”, sĂ„ det brugte jeg slet ikke.

Vi 4 visuelle stod lige ved siden af hinanden, og engang imellem skulle man dukke sig nĂ„r Dobson’erne blev drejet 🙂

Landefordelingen var 2 Þstrigere, 3 tyskere, 3 normand og 1 dansker. Sproget pÄ stedet var tysk, men alle forstod, og kunne tale engelsk.

De to nordmĂŠnd og en tysker delte den store Dobson, og havde tydeligvis forbered sig grundigt med specialkort etc.

Jeg stod ved siden af med en liste af objekter jeg havde lavet hjemmefra, og sÄ brugte jeg Skysafari pÄ en IPad som stjernekort.

Der var ogsĂ„ en stor hĂ„ndkikkert som var monteret i et ophĂŠng sĂ„ man kunne ligge i en liggestol og beundre himlen 🙂

Jeg er absolut nybegynder i visuel astronomi, sÄ en stor del af tiden gik med at lÊre at finde rundt pÄ den sydlige nattehimmel. Det var enormt sjovt fordi jeg tydeligt kunne mÊrke jeg blev bedre og bedre til det i lÞbet af ugen.

Blandt objekterne jeg kiggede pÄ var:

• Omega Centauri kuglehoben
                                  • 47 Tucanae hoben
                                  • SMC og LMC (i hĂ„ndkikkerten)
                                  • Eta Carinae (ogsĂ„ i hĂ„ndkikkerten)

Plus et vĂŠld af andre kuglehobe og galakser.

Da jeg var nybegynder i det visuelle skulle jeg ogsÄ lÊre at kigge pÄ svage galakser, jeg nÄede ikke at blive rigtig god til det, men jeg blev klart bedre til det over ugen.

Det gik lettere med kuglehobene, specielt 47 Tucanae og Omega Centauri er enormt flotte.

Ind imellem holdt jeg en pause fra Dobson’en og koncentrerede mig om mit kamera.

Jeg fik taget omkring 10 timelapses, og sÄ fik jeg taget en stak billeder af diverse stjernetÄger med 240 mm brÊndvidde.

Bl.a. af:

• Eta Carinae
                                  • SMC, LMC og sydpols omrĂ„det
                                  • Running Chicken Nebula
                                  • Lagoon Nebula omrĂ„det
                                  • NGC 6530
                                  • Omega Centauri
                                  • Coal Sack og Sydkorset
                                  • Prawn Nebula
                                  • 47 Tucanae

Nu skal jeg sÄ til at finde ud af at stakke dem til enkeltbilleder.

Her er mit fÞrste forsÞg pÄ en timelapse:

Taget af MĂŠlkevejen i sydlig retning med Eta Carinae og Sydkorset: Link

Der kommer mere senere 🙂

Mvh. Helge

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Namibia Ferie' er lukket for nye svar.