Ladies and gentlemen:
Nå har jeg endelig fått opp tikktakkstativet i haven med Infinity 76 på gaffel , mekanisk pendelregulert på snortrekk. Og så Venus og Månen med 16x forstørrelse. Imorgen får vi prøve den nye solflekken i ocularprojeksjon.
Det teleskopet er ikke for barn, det er helt skrekkelig å sikte inn, man må ha styrmannseksamen i sfærisk navigasjon. Men det er temmelig overlegent på lysstyrke og stort felt . Og jeg tror derfor desto bedre til cometer.
Igår prøvde jeg elektronisk camera gjennom ocularet, det vil kunne gå helt bra.
Jeg ber om forståëlse forat jeg er blitt en latsabb og en stuegris men prøver å ta det igjen på det dyp- teoretiske og de microchosmiske horisonter av amatørastronomien hvor jeg scorer høyt. Det er min kone som må dra meg ut og se på stjernene og det er et prima resultat synes jeg. Jeg har opplyst henne om og vist henne og pekt at stjernene er svært viktige og nå blir jeg selv behandlet på den måten. Da er et viktig hovedproblem løst, dette at amatørastronomien ikke gir uttelling hos jentene. Ta dem hardt og bestemt og vis dem sternene og pek. Det virker. Man må bare tørre å ta dem. Det gir uttelling hos jentene.
Cameraet tilhører mitt nest minste barnebarn 6 år så hun må da stille med Camera. Samarbeidet med damene er viktig.
Men jeg forsker i metodene og har fått til feilfrie astrofotos med lyset flømmende ut av vinduene og nisselykt stearinlys bak stativet og cameraet. Med motlysblendere.
Så noe av utstyret tror jeg også skal være grillkull for eksempel, med varm te oppå, og termoelektrisitet så vi unngår batterier og skjøteledninger og for eksempel kan varme fingrene. Astro- grillen. Den kan også være viktig til sidewalk astronomy for å samle folk og lave stemning og servere te. Nisselykt på et lavt bord samler folk.
S.K.