Jeg skriver det her jeg, for det er jo Astronomiens betingelser.
Det røsker, og det har altså vært forhold i Bodø og omegn siste døgn, men nå er det her, Oslofeltet og Oslofjorden og Svenskene sier det er ille og det er visstnok orkan i Skagerak. Fergene er innstilt, kun Kielerferga går, den er fort og spiss.
Hva skal vi gjøre med sånt da?
Jeg har anbefalt å se på kjemien og pusse og planlegge utstyret. November er en måned for indretjeneste og fordypelse, i November pleier jeg å gjøre mine store oppfinnelser.
Vi har fått ut julelys til 1 advent og det har faktisk vært mye klart og fint vær også. Det er turbulent og skifter fort og gløttene mellom de store cyclonene er nyvaskede himler fra Jan Mayen, det aller klareste og blåeste. Det er Comet- vær. Jeg må ønske meg camera til jul og se litt på optikken og gitterspektroscopien også.
Forøvrig driver jeg med metallstøp, propellutstyr til båten. Det skulle dere hatt også, for jeg står aldri fast for en maskindel med lettmetall og kanonbronse og naval brass, modellert sandstøp. Endog indiske shivaer og elefanter er mulig om man har voks og søle og sand og gips og saklig tinn og bronse. Jeg har instrumentert opp både dreiebenk og sjølgående gaffelstativ for kikkerten på den måten. Men støperi er noe man bør henlegge til kalde dager for det varmer endel.
Det har nok å gjøre med klimamøtet i Durban og nå har Allah endelig besluttet seg til å gjøre noe med den saken og innskjertpe moralen ved å sende skikkelig vannstand. (Springflo Orkan)