Næsten en hel meteorsværm

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Næsten en hel meteorsværm

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af habo. This post has been viewed 932 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

habo
    Deltager
      • Super Giant

I nat, 12-13 aug. triggede mit meteor kamera 12 gange, de tre var p.g.a. lyn, de kom fra alle retninger og ind imellem skyer.

Særlig en skilte sig ud fra de andre, som ses på indsatte billede, egentlig tror jeg det blev trigget af et lyn, kl. 23:51 men på efterløbet ses disse to prikker, de ses kun på et enkelt billede.

Alle 8 billeder stacket, de to prikker øverst er den samme stjerne fra to forskellige billeder.

Hanshabo2014-08-13 13:35:51

bwinkler
      Deltager
        • Nova

Hej Hans

Jeg har ofte set lignende på mit kamera, og mener det er interne artifakter som opstår i kameraet.

habo
        Deltager
          • Super Giant

Hej Bjarne, det tror jeg du har ret i, jeg har bare aldrig oplevet det før, og de optræder kun på en enkelt frame, de to til venstre for er samme stjerne fra to forskellige billeder

Hilsen

Hans

bwinkler
          Deltager
            • Nova

Hej Hans

Tak for svarene.

Mon du har en beskrivelse af det udstyr du benytter til meteorfangst.

Jeg synes du har fine billeder, så hvis det er muligt vil jeg da gerne høre lidt om det, både optik / kamera / program mm.

Mit eget er jeg ikke helt tilfreds med og kunne godt forbedre det noget.

Du er ikke med i de “førende kameraer” der kører sammen, har du heller ikke kunnet blive tilsluttet eller kører du det ” forkerte” program, eller kører du bare som du selv synes ?

Jeg mener at det må være en fordel at så mange som muligt er kørende. Der var et stort meteor ude ved vestjylland på et tidspunkt, som man aldrig fandt på grund af for få data(tror jeg).

habo
            Deltager
              • Super Giant

Hej Bjarne, tak for roserne, jeg har tidligere gennemgået mit udstyr, som jeg er meget tilfreds med, dels er det meget lysfølsomt og dels har det en høj opløsning, og softwaren kører fuldstændigt automatisk, når jeg har tastet længde og breddegrader ind starter og slukker det selv og lukker PC’en ned, når det er færdig opretter det selv filer og mapper, og hver gang det har trigget gemmer det et antal filer efter eget valg, JPG, BMP, AVI og thombnails m.m. der hører også et analyseprogram med der på grundlag af to samtidige observationer kan beregne banen og tegne den ind på et kort, desværre er det ikke lykkedes mig at bruge dette meget avancerede software endnu.

Softwaren henter jeg hos Sonotaco i Japan, det fås her: http://sonotaco.com/e_index.html

Mit kamera er Watec WAT-902H2 med et objektiv Fl 4mm F 1.4, og en billedvinkel på 90grader, der er sikkert kommet mere avancerede kameraer på markedet nu, mit er ca. 3år gammelt og har en følsomhed på 0,0003 lux det giver mig mulighed for at optage live video med 25 FPS, af nattehimlen!!

Det ser ud til at blive endnu en god nat her er himlen helt krystal klar, så udstyret skal i gang igen!!

Hanshabo2014-08-13 20:09:47

bwinkler
              Deltager
                • Nova

Hej Hans

Tak for svarene og oplysningerne.

Kan du fortælle mig, hvilket program du anvender, der er så mange forskellige, så jeg mangler model/type nummer ?

Kameraet har jeg liggende, men jeg kan ikke finde et objektiv med data til ½” ccd og et stort synsfelt , du skriver 90 grader er det stort nok, det ser sådan ud, men er det den rigtige vinkel du skriver??

habo
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Bjarne, jeg bruger ver. 2.22 jeg ved ikke om det kan downloades mere, men du har jo 30 dages prøvetid og dermed rig mulighed for at finde det der passer til dig. Oplysninger om objektiv har jeg givet ud fra hukommelsen, det er ikke så let at komme op til kameraet på taget og aflæse data. 90 grader dækker jo lidt mere end 1/3 af himlen, man kan jo diskutere om det er nok, jeg har valgt det p.g.a. den gode opløsning, det er også beregnet til 1/3″ chip, men det er nu ikke noget problem, det giver lidt vignettering i hjørnerne, men ikke mere end det er til at leve med.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Næsten en hel meteorsværm' er lukket for nye svar.