Nærsynet

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 826 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Håber det er det rigtige forum for dette lidt usædvanlige spørgsmål. Jeg ved jeg er nærsynet og tager derfor snart op til lægen og skal nok have et par briller eller kontaktlinser. Mit spørgsmål er:

Nu når jeg sagtens kan se ting tæt på perfekt, vil det så sige at når jeg kigger i mit teleskop ser jeg lige så meget som jeg ville med briller? Og kan man overhovedet kigge ind i et teleskop med briller, eller skal man have kontaktlinser i da man så kan komme tættere på?

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nogle bruger deres briller, andre tager dem af. Selv kan jeg ikke se en dyt med briller på i et teleskop, men uden spiller min egen nærsynethed det puds at alle bliver kønnere uden briller 😉

wieben
        Deltager
          • Nova

Jeg tager altid brillerne af når jeg kikker i teleskopet. Du stiller bare skarpt med din fokuser, så er alt ok. Hvis en person uden briller skal kikke, skal der selvfølgelig stilles skarpt til 0-syn.
          Du taber ingen detaljer i forhold til når du har briller på. Jeg syntes det er bøvlet at se i teleskopet med briller på.

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Hvis man kun er nærsynet – eller langsynet, kan man fint observere uden briller. Der skal kun re-fokuseres.

Har man bygningsfejl, vil graden – (altså hvor slemt det er), afgøre om man kan observere uden briller.

Skal man bruge briller, skal man vælge okularer med langt øjerelief, ellers fmister man for meget af billedfeltet. Større forstørrelse fås så evt. ved at kombinere med en barlowlinse.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-03-22 13:43:41

Mvh
            Mogens

johnni.gade
              • Giant

Tak for de mange gode svar! 🙂

morten
              Deltager
                • Super Nova

Bare du ikke bliver laserslebet, det går ud over nattesynet…

johnni.gade
                  • Giant

ved jeg slet ikke hvad er. Men synes specielt det er mit nattesyn som er dårligt.

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Tror Morten tænker på laserkirurgisk rettelse af hornhinden..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Nærsynet' er lukket for nye svar.