Mystisk objekt d. 27/11

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Mystisk objekt d. 27/11

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af jonas. This post has been viewed 171 timesc. This post has been viewed 171 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

natteravnen
    Deltager
      • Main Sequence

Er der nogle der kan give en forklaring på dette:

Da jeg sad ved teleskopet i går aftes og skulle tage et kig på NGC 7042, så dukkede et objekt op i synsfeltet jeg ikke umiddelbart kan finde svar på.

Det bevægede sig med en hastighed af 1 sekund pr. bueminut, så temmelig langsomt og havde en lysstyrke der svarer til ca. Vmag 12.0 – 12.5.

Da jeg panorerede hen mod området hvor galaksen befinder sig med mit 35mm Panoptic kom dette objekt ind i synsfeltet og jeg tog tid på hvor længe det var synligt.

Jeg har TFOV på 119′ og objektet var i mit synsfelt i 128 sekunder med et lidt gulligt lys mere end det var hvidt.

Der var umiddelbart ingen rotation hos objektet da lysstyrken virkede ensartet.

Jeg har gennem årene set utallige satellitter der passerer gennem synsfeltet, men det er ved langt højere hastigheder og har også observeret geostationære satellitter – men denne har jeg aldrig set før.

Noget tyder ikke på et NEO, så måske rumskrot eller måske satellit tættere på synkronbanen?

Nogle der har et bud?

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Kinesisk lykta på långt avstånd?

/Jonas

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Mystisk objekt d. 27/11' er lukket for nye svar.