Mystisk Meteor 24 februar 2014-ca.20.30.54

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Mystisk Meteor 24 februar 2014-ca.20.30.54

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af norup. This post has been viewed 221 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Her er nogle billeder der viser dette meteor eller hvad det måske har været, jeg vil meget gerne have nogle forslag.

Det strækker sig over ca. 2.487 sekunder og har givet 4/5 billeder, hvor det første er uden synlig aftegning.

Tiden var 20:30:53.512 til 20:30:55.945

Det sidste billed skulle vise at himmelpunktet faktisk står helt stille??

Nederst Jupiter og lidt oppe Capella.

norup
      Deltager
        • Super Giant

Hej Bjarne,

I netværket er der ingen automatisk detektion af denne, nok fordi det er sat op til at ignorere meget langsomme objekter.
        Det var nogenlunde klart alle steder. I Silkeborg og København blev intet glimt set. Men i Aalborg blev et lignende glimt set i minuttet 20:34:26-20:35:26, og i Jels 20:36:06-20:37:06.
        Jeg har bekræftet at uret i Aalborg er præcist.
        Der bør ikke være nogen Iridium flares synlige på dette tidspunkt.
        Mit gæt er dog at der er tale om en reflektion fra en satellit – der er jo også andre end Iridium satellitter der kan lave glimt.

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Anton

Tak for din interesse og bemærkninger!

Kan det tænkes at det er en eller anden udladning fra en satelit, fordi glimtet kan ses fra flere retninger, som jo ikke indikerer en spejling, samt det særlige at glimtet står stille på samme sted( se mit embose-billed)?? Jeg synes det er meget mærkeligt også at tiden strækker sig over ca.2.5 sekunder.?

Min tid er ikke nøjagtig, jeg har ikke fundet ud af hvordan jeg kan få den synkroniseret rigtig??

Forresten: har du også fået din donation tilbage fra Norge-kameraet??bwinkler2014-02-26 16:28:22

norup
          Deltager
            • Super Giant

Jeg tror at min tid fra Jels også er i orden, og det betyder at glimtet ikke blev set samtidigt fra Aalborg og Jels, og formentligt heller ikke fra dit kamera. Endvidere er det værd at bemærke at der ikke blev set noget fra Silkeborg og København, trods klar himmel. Det tyder på at det ikke var et enkelt glimt der strålede i alle retninger, men snarere noget der fejede hen over landet, som en reflektion vil gøre.

Jo jeg har også fået mine penge tilbage fra Heimdal projektet. Ville dog hellere have haft et kamera. Men ikke overraskende at det ikke lykkedes at skrabe den temmeligt store startsum sammen.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Mystisk Meteor 24 februar 2014-ca.20.30.54' er lukket for nye svar.