Mystik på nattehimlen?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Mystik på nattehimlen?

• Dette emne har 13 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af Rudi. This post has been viewed 73 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Ole Henningsen
    Deltager
      • Moon

Mystik på nattehimlen?

Mange var ude for at se efter nordlys den 24. januar om
      aftenen.

Det var den professionelle fotograf Eskil J. Nielsen-Ferreira
      fra Herning også.

Lidt nord for Herning havde han sat sit fotoapparat et Canon EOS 5D op et mørkt sted og tog kl. 21.43 et foto af
      stjernehimlen med kameraet pegende mod zenith og med en e
      ksponeringstid
      på 30sek.

Han tog faktisk adskillige fotos, men på et af disse har
      efterfølgende set en lysende bugtende streg i højre side af billedet.

Han har sendt billedet til Tycho Brahe Planetarium i et
      forsøg på at opklare, hvad han har fået med på billedet, der er sendt videre
      til Skandinavisk UFO Information,
      http://www.ufo.dk

Som han siger til SUFOI’s Fotoafdeling:

“Jeg er klar over flyet som flyver diagonalt gennem
      billedet fra højre mod venstre, men hvad er den hvide streg til højre i
      billedet?

Det skal lige siges at jeg er uddannet professionel fotograf
      og har en baggrund på 14 år i Flyvevåbnet,

og det er ikke en ridse eller et hår på linsen. Jeg har
      billeder taget lige før og efter dette billede, hvor det ikke er på”.

Det kan tilføjes, at SUFOI’s Fotoafdeling ved yderligere
      gennemgang af billedet, ændringer af lysstyrker m.v., har fundet andre
      aftegninger af “lysende linier”, men blot meget svagere.

Vi er i SUFOI’s Fotoafdeling efterhånden af den opfattelse,
      at der er tale om en eller flere fugle i en vis højde, mere eller mindre
      tilfældigt belyst nedefra af eksempelvis forbipasserende bilers lys, som pga. bevoksning
      m.v. ikke har generet fotografen under optagelsen.

Men hvad siger eksperterne her på siden? Flagermus er vel
      gået i dvale og de fleste flyvende insekter også?

Har nogen af jer set lignende lysfænomener på jeres natoptagelser, og hvad var der i
      givet fald tale om?

Enhver seriøs kommentar er meget velkommen og kan måske medvirke
      til opklaring af mysteriet.

Mange hilsner

Ole Henningsen

SUFOI’s
      Fotoafdeling

oleh@post1.tele.dk

Ole Henningsen

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Det er formodentlig noget med fjer og vinger på, oplyst nedefra som forslået.

Det kunne måske være interessant at spørge en ornitolog om hvilke fugle der er aktive på det tidspunkt af døgnet og året.

Jesper G.

lehmann
          • Super Giant

Måger er meget aktive om natten de bliver tiltrukket af kraftige lyskilder som de cirkler omkring. I Ringsted har vi en hel koloni der kredser om Brdr. Dahls døgnbelyste hovedlager hver nat Angry

Andefugle flyver også om natten men nok ikke på den måde som vi ser på billedet, det er mere i lige linier.

Mit bud er en måge Wink

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Jeg har hørt svaner trække om natten i disse uger, men de plejer at flyve i lige linje.

Hvad med en laserpopinter ?

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Jeg aner ikke hva dette er, men Lehmann sin teori om måker høres fornuftig ut. Måker kan fly veldig høyt og ofte alene, men om natten ….. (de holder seg mest i ro i mørket). Gjess kan også fly veldig høyt, men de er som regel flere ifølge (og ikke i mørket) …..

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Ole Henningsen
              Deltager
                • Moon

Tror meget på den foreslåede måge, men regner med at en laserpen trods alt ville være blevet bemærket af fotografen.

Pga. muligheden for den fjedrede ven som årsag har jeg også sendt foto og indlæg til Danmarks Fugle og Natur for at høre, om deltagende ornitologer kan sige noget mere i den retning eller har andre kommentarer.

Ole Henningsen

norup
                Deltager
                  • Super Giant

Ææh, den er ikke nem…
                  Næppe et fly: For få og konstante lys, og med en eksponeringstid på kun 30 sekunder er manøvrerne alt for omfattende.
                  Laser kan udelukkes: Det kræver en flade at lyse på for at lave et bevægeligt punkt. I klar luft vil det være langt mere diffust.
                  Bemærk at kurven er i lige så godt fokus som stjernerne – der er formentligt brugt stor blænde, så objektet må være ret langt væk. Endvidere fremstår det ret klart, selvom det har bevæget sig over en ret lang kurve – dermed må objektet synes ret klart og på grund af afstanden også udsende en hel del lys. Det gør det svært at tro på et insekt, men måske en fugl. Hvor langt uden for Herning var det – kan en fugl oplyses tilstrækkeligt på stedet?
                  En mulighed er vel også falsk lys, måske en reflektion af en lommelygte der er trængt ind udenfor synsfeltet eller gennem søgeren.
                  Kunne vi måske få lov at downloade original-billedet?

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Tror ski det er et jagende dyr,,, ser ud som den har fulgt noget i rundingen, og så tilbage på kursen igen ud af billedet.

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

Hej

Jeg fik nogen billeder, på akkurat samme måde, dengang jeg startede mit meteorkamera op. Det var (dengang) nogle sommerfugle og fluer samt svaler, der lavede sporene, jeg kan godt find nogle billeder frem hvis man vil se dem. Men da var der lys fra en lavtstående sol, der belyste aktørerne. Her med stjerne på, kan det være noget lokalt lys, på lignende små flyvere.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg så det samme på et enkelt skud i går aftes. Det var første skud under alignment, fokusering osv.

Der er et spor tværs over hele billedet samt lidt krims krams nederst til højre.

Jeg tvivler på at det er insekter da temperaturen ikke var over frysepunket. Måger eller fugle kan det heller ikke have været, da det lange spor går foran træet som står unden 5 meter væk.

Kan det være støv der flyver rundt inde i linsen eller kamerahuset?

/Rudi B. Rasmussen

bwinkler
                        Deltager
                          • Nova

Ja, man får mange mærkelige spor, når man lader kameraet stå åbent i længere tid, men sporene er ikke mystiske, næsten alt har en forklaring. Jeg viser her hvad jeg har fået på mit “meteorkamera”. Der er svaler, sommerfugle, fluer og satelitter, flyvere, og et stjerneskud endda.

Ole Henningsen
                          Deltager
                            • Moon

Det var sandelig en overraskelse med dette nye nattefoto fra Rudibr med streger på.

Tusind tak!
                            På vegne SUFUI’s Fotoafdeling skrev jeg for nylig til fotografen på det oprindelige foto, at vi efter mange overvejelser var kommet frem til, at der sandsynligvis var tale om en fugl belyst nedenfra.
                            Samtidig gjorde vi opmærksom på, Anton Norup Sørensen, nok var rimelig enig i denne konklusion, men samtidig ikke kunne slippe tanken om, at der kunne vlære tale om et lille skub til kameraet med åben lukker, fordi man jo havde stærktlysend Jupiter lige uden for fotoet i samme side som den lysende streg.
                            Til orientering ses her Hans Bødkers himmelcollage, hvor man ser fotoet (vendt om for sammenligningens skyld) placeret på stjernehimlen (Starry Night planetarieprogrammet), nogenlunde korrekt tilpasset. Nedenfor til højre for fotoet ses Jupiter.
                            Samtdig vedlægger jeg det originale foto inverteret, således at I også kan få lejlighed til tydeligere at se nogle af de øvrige “streger” på billedet. Der er adskillige men meget svage.
                            Jeg har tilladt mig at lysne det spændende foto fra Rudibr yderligere for at studere lysstregerne yderligere. Det mest interessante er, at nogle af disse streger viser sig at være “tæt på”, hvad det så end betyder i denne sammenhæng.
                            Tak også til bwinckler for de seneste skud på stammen, som er super-illustrative og meget brugbare i anden sammenhæng også. Men mener at det originale og Rudibr’s falder uden for disse kategorier.
                            Var for 30 år siden forbløffet over et amerikanske foto, der viste sig at skyldes ildfluer… men det er jo så en anden sag 😉
                            Må erkende, at jeg nu er totalt på herrens mark og ikke aner i hvilken retning, forklaringen skal søges. Hjælpsomme hints, fotos m.v. er særdeles velkomne.
                            Jeg kan godt lide mysterier, men helst når de også kan opklares.
                            Ole Henningsen
                            Fotoafdelingen
                            Skandinavisk UFO Information

Ole Henningsen

habo
                            Deltager
                              • Super Giant
                              Da jeg kom hjem i går aftes efter at have været ude i 5 timer og tage billeder til min time lapse, og åbnede billederne i mit foton værksted, fandt jeg nedestående billed, det har en stor lighed med de andre “mystiske” billeder.
                              Nåt jeg tager billeder til time lapse, starter jeg timeren til kameraet, hvis udsnitet ikke er helt korekt flytter jeg bare kameraet mens det kører indtil udsnitet passer, for så bagefter at klippe de dårlige billeder væk.
                              Sådan er nedstående billed opstået.
                              Mon ikke det “mystiske” hermed er afmystificeret!!
                              Hilsen
                              Hans

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg garanterer at mit kamera stod urokkeligt (bortset fra altaz motorerne) fast da mit billede blev taget. Tror at det er støvpartikler i luften lige foran linsen?rudibr2012-02-16 20:52:05

/Rudi B. Rasmussen

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Mystik på nattehimlen?' er lukket for nye svar.