mySky vs SkyScout

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR mySky vs SkyScout

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 105 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Hei alle,

På MAFs Starparty sist helg fortalte Henrik fra Lyra meg at Celestron SkyScout kan monteres på et teleskop og brukes som push-to, via et monterings-kit som passer alle(?) teleskoper. Det hørtes interessant ut – av flere grunner! For en dobsonian f.eks. er dette kanskje en bra hjelp for å finne frem på nattehimmelen? Men den kan jo monteres på andre teleskoper også … så bare fantasien setter grenser her.

Etterpå har jeg kikket litt rundt på internett og sammenlignet Meade mySky med Celestron SkyScout.

Jeg er ikke sikker på om Locate-funksjonen finnes på mySky, er det noen som vet?

Altså, hvis man skal feste en av disse på et teleskop og bruke som push-to-verktøy, så må den ha mulighet til å guide deg til et forhåndsvalgt objekt ved at du dytter på teleskopet med hånden. Jeg vet at SkyScout har en slik Locate-funksjon, men vet ikke om mySky har det. Noen som har prøvd mySky og vet dette?

Så vidt jeg kan se på Locate-funksjonen til SkyScout er det visuelle merker inne i søkefeltet som guider deg frem og tilbake, opp og ned, og så blinker det en rød ring når du er der. Da må man jo holde hodet inntil teleskopet i muligens en vond stilling for å følge anvisningene. Det hadde vært enklere med audio-guiding via hodetelefoner eller høyttaler, ala “left, left, up, BINGO!” eller noe lignende.

Jeg vet derfor ikke om en slik dings er brukbar som push-to? Kommentarer, forslag?

EDIT: en helt annen løsning enn de to ovenstående er en Argo Navis computer med et tilhørende optisk kit for montering på f.eks. en dobson.

Argo Navis Computer

Bjørn T. Jønsson2009-09-23 17:05:16

Mvh,
      Bjørn

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Hej Bjørn,

SkySkout har gevind til fotostativ, og kan monteres på et teleskop med en piggy back kamera montering. Mener ikke der findes andre beslag – borset fra det som Celestron bruger på deres 90mm Alt-az SkyScout Scope.

SkyScout vil ikke kunne bruges på ækvatorielt monterede teleskoper, men kun på Alt-az teleskoper som f.eks. dobsonians.

Man kan kontrollere Celestrons computerstyrede teleskoper fra SkyScout med dette connecter kit http://www.celestron.com/c3/product.php?CatID=57&ProdID=517

Mvh

Mogens

Mvh
        Mogens

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Hei Mogens,

Takk for info. Jeg tenkte primært på dobsonians (ala GSO 16″). Det connector kitet virker vel bare på Celestrons teleskoper? Eller er det en standard ST4-port?

Uansett er jeg usikker på om dette i det hele tatt er brukbart som en push-to-løsning. Hva mener du?

Mvh,
          Bjørn

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Hej Bjørn,

Det det virker kun på Celestrons teleskoper.

Med hensyn til om SkyScout er en god push-to løsning:

Der er ikke nogen oplysninger om software / hardware præcisionen i SkyScout.

Men du får aldrig en samme opløsning og præcision som med et goto teleskop eller med et rigtigt push-to kit med encodere på akserne.

SkyScout er oprindeligt lavet til visuelt brug hvor man kikker igennem et vindue uden forstørrelse, så det sætter begrænsninger for præcision.

Mvh

Mogens

Mvh
            Mogens

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Ok, da er kanskje Argo Navis et bedre valg.

Kjenner du til andre løsninger enn Argo Navis, som bruker encodere på aksene?

Mvh,
              Bjørn

Mogens Zachariasen
              Deltager
                • Super Giant

JMI http://www.jmitelescopes.com/menu_computers.htm

Har deres eget system, men bruger også Argo Navis.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-09-23 20:05:13

Mvh
                Mogens

finnr
                Deltager
                  • Main Sequence

Orion har deres eget push-to system med encoders og en håndholdt “object locator” – det findes på deres ‘Intelliscope’ dobsonian serie. Jeg har selv et 8″ intelliscope, og det fungerer rigtig godt. Det nyeste teleskop i serien er en 12 dob, anmeldt i Sky and Telescope 2009 Juli. – Systemet kan ikke flyttes til andre teleskoper, men jeg vil tro at et Orion 12″ intelliscope er noget billigere end en anden 12″dob m/Argo Navis.

FinnR

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Takk for den lenken! Smile

Du sier du har begge – hva er best? Er det komplisert å montere selv på en dobson?

Bjørn T. Jønsson2009-09-23 21:46:15

Mvh,
                    Bjørn

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'mySky vs SkyScout' er lukket for nye svar.