Mulig okkultation den 28. september 2016

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for småplanetokkultationer Mulig okkultation den 28. september 2016

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af nhaagh. This post has been viewed 662 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Her er sporet hen over Danmark. Den grønne linie er centerlinien

mvh
      Lars

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jamen det er jo lige hen over kikkertskuret, tak for tippet. Krydser fingre for godt vejr. rudibr2016-09-04 17:58:32

/Rudi B. Rasmussen

nhaagh
        Deltager
          • Super Giant

Hej Lars

Jeg prøvede for en del år siden at observere Asteroideokkultationer nogle gange men uden held. Derfor opgav jeg det selvom jeg synes det er spændende.

Her i maj var jeg nede og udstille på ATT messen i Tyskland og kom til at tale med en meget dedikeret observatør af disse fænomener. Han fortalte at mulighederne for at få en positiv observation i dag var langt bedre da prædiktionene var blevet meget bedre.

Er der nogen der ved mere om dette ? Hvor præcist rammer de linjer vi ser på kortene ?

Mvh Niels

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

NHaagh wrote: Hej Lars

Jeg prøvede for en del år siden at observere Asteroideokkultationer nogle gange men uden held. Derfor opgav jeg det selvom jeg synes det er spændende.

Her i maj var jeg nede og udstille på ATT messen i Tyskland og kom til at tale med en meget dedikeret observatør af disse fænomener. Han fortalte at mulighederne for at få en positiv observation i dag var langt bedre da prædiktionene var blevet meget bedre.

Er der nogen der ved mere om dette ? Hvor præcist rammer de linjer vi ser på kortene ?

Mvh Niels

Forudsigelserne er blevet meget mere præcise end de var i “gamle dage”. Linjerne viser den sandsynlige zone for okkultationen med en grøn centerlinie og 2 afgrænsninger til hver side. Bedre regneprogrammer og muligheden for opdateringer kort før formørkelsen gør, at sporet kan finjusteres.

Det er ikke sådan, at der er garanti for at sporet går nøjagtigt hvor den grønne linie er, og sporet – formørkelsen – vil have en vis bredde, afhængigt af asteroidens størrelse og udseende (rund, aflang, ujævn osv).

Det er sjældent, at forudsigelsen rammer helt ved siden af. Det, der kan flytte linien, er usikkerhed om størrelsen og udseendet.

I dag observeres formørkelserne ikke visuelt, det sker næsten kun med CCD eller videokameraer, så man på Jens Jacobsensk vis kan lave en lyskurve som, feks. denne:

og dermed opnå meget nøjagtige resultater.

Det er ganske sjovt, selv om der kan være langt mellem snapsene.Lindhard2016-09-04 22:44:11

mvh
            Lars

nhaagh
            Deltager
              • Super Giant

Tak for info. Lyder som noget jeg skal prøve igen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Mulig okkultation den 28. september 2016' er lukket for nye svar.