Mulig meteorstorm D. 24.05.2014

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Mulig meteorstorm D. 24.05.2014

• Dette emne har 29 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af landbo. This post has been viewed 250 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter

habo
    Deltager
      • Super Giant

Vi har været heldig med godt vejr flere dage, kun en enkelt nat var det helt overskyet.

I nat fangede jeg denne, den bevæger sig lige som den fra d.20-5 fra syd mod nord. Halvejs bliver den pludselig meget kraftigere, ja helt hen mod slutningen bliver den igen kraftigere, kan det være fordi den brækker op i flere stykker??

Nord er stadig til venstre i billedet.

Hilsen

Hans

landbo
      Deltager
        • Nova

Tja’e Hans. Nu kan jeg jo ikke se lukketiden på dit kamera, men både billedet og retningen får mig til at tænke en reflektion fra en satteilt/rumskrot. Men kan da tage gruelig fejl.

Det kan i øvrigt lade sig gøre og finde ud af, hvad der var på himmelbuen den 26-5-2014 03:52 UTC/DST eller ???Landbo2014-05-26 13:02:26

habo
        Deltager
          • Super Giant

Hej Leif

Billedet er ikke en enkelt eksponering, det er en video optaget med 25 Fps og samplet til et enkelt billede, med et forløb på 30 frames og efterløb også på 30 frames, og en samlet varighed på 7.1 sek. så er varigheden af meteoren med start på 1.7sek og slut 4.4 sek, på ca. 2.7 sek. altså alt for hurtig til at være en satellit eller rumskrot.

Jeg tror mere det er en efternøler fra Camelopardalider

Cameloparadalider

Hilsen

Hans

landbo
          Deltager
            • Nova

Ja ok Hans. Så er “exponeringen” af billedet jo på 2,7 sek. Nedfalden rumskrot kan det sagtens være, ligeså de cometrester vi kiggede efter.

Jeg har ladet mit kamera stå tændt i østelig retning for og teste følsomheden på opstillingen.

habo
            Deltager
              • Super Giant

Hej Leif, har du set videoen igennem som jeg linker til, så tror jeg du vil give mig ret i at det ikke er rumskrut, dertil går det alt for hurtigt!!

Eksponeringen er ikke 2.7 sek, det er optagelsens varighed, en live video med 25Fps kan aldrig blive eksponeret med 2,7 sek. højst med 1/25 sek.

norup
              Deltager
                • Super Giant

habo wrote: I nat fangede jeg denne, den bevæger sig lige som den fra d.20-5 fra syd mod nord. Halvejs bliver den pludselig meget kraftigere, ja helt hen mod slutningen bliver den igen kraftigere, kan det være fordi den brækker op i flere stykker??

Ja, pludselige stigninger i lysstyrken skyldes fragmentering, hvor overfladearealet pludselige øges.

Men det kan ikke være en Camelopardalide, når den kommer fra syd. Radianten ligger jo mod nord.

landbo
                Deltager
                  • Nova

habo wrote: Hej Leif, har du set videoen igennem som jeg linker til, så tror jeg du vil give mig ret i at det ikke er rumskrut, dertil går det alt for hurtigt!!

Eksponeringen er ikke 2.7 sek, det er optagelsens varighed, en live video med 25Fps kan aldrig blive eksponeret med 2,7 sek. højst med 1/25 sek.

Åh, det link har jeg ikke lagt mærke til. Kan tælle mig frem til 27 frames hvor sporet er synligt, hvilket så er lidt over et sekund med 24 FPS.

Kunne man ikke forestille sig noget af den skiftende lysstyrke skyldes skydækket, kan nemlig ikke se en eneste klar stjerne på nogle af frames ??? Måske ligefrem den stadig ville være synlig helt ud til venstre side uden skydække ???

Man skulle egentlig formode, der var andre kameraer der har fanget den meteor siden den er så klar. Det kan jo være der har været for overskyet andre steder.

Mener naturligvis at stilbilledet representerer en eksponering der strækker sig over et vist tidsrum, ved tælling på videoen her mindst 1 1/8 sekund.

habo
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Norup, tak for det, den forklaring giver god mening, men jeg ville forvente en større spredning hvis den brød op i flere stykker.

Leif, der var helt skyfrit, men læg mærke til tidspunktet 0352 ca ½ time før solopgang der er der jo næsten lyst. Vedr. fps er jeg kommet noget i tvivl om kameraet har variabel Fps, det er muligt det kompenserer for lav lysstyrke ved at sætte Fps ned. Det sikreste er at bruge tiden nederst i billedet, den tid er helt korrekt.

landbo
                    Deltager
                      • Nova

habo wrote: Leif, der var helt skyfrit, men læg mærke til tidspunktet 0352 ca ½ time før solopgang der er der jo næsten lyst. Vedr. fps er jeg kommet noget i tvivl om kameraet har variabel Fps, det er muligt det kompenserer for lav lysstyrke ved at sætte Fps ned. Det sikreste er at bruge tiden nederst i billedet, den tid er helt korrekt.

Ja, det er rigtigt det er ved at lysne på det tidspunkt. Ved der er nogle overvågningskamera der laver de “små” numre når det kniber med følsomheden. Vil så lige kigge tiden efter også.

Nysgerrig, hvilket kamera bruger du og hvilken software ???

habo
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg bruger et Watec 902 med en lysfølsom på 0,0003 lux og et objektiv F 1,0, software er et japansk der hedder UFO 2.24 lavet af en japaner der hedder SonotaCo link til softwaren: http://sonotaco.com/soft/e_index.html

landbo
                        Deltager
                          • Nova

habo wrote: Jeg bruger et Watec 902 med en lysfølsom på 0,0003 lux og et objektiv F 1,0, software er et japansk der hedder UFO 2.24 lavet af en japaner der hedder SonotaCo link til softwaren: http://sonotaco.com/soft/e_index.html

Ja ok Hans. Kameraet er så helt sikkert en del mere følsomt end et alm overvågningskamera. Tror nu ikke på nogen måde det sætter FPS ned ved mørke. Måske noget af softwaren/computeren ikke kan være med hvis ……

Softwaren har jeg før set, syntes dog den virker ret dyr.

norup
                          Deltager
                            • Super Giant

Watec’en ændrer eksponeringstid afhængig af lysmængden, op til max 1/50 sek. Da hver frame består af to interlaced eksponeringer, bliver den reelle eksponeringstif max 1/25 sek.
                            Men FPS er konstant.

landbo
                            Deltager
                              • Nova

norup wrote: Watec’en ændrer eksponeringstid afhængig af lysmængden, op til max 1/50 sek. Da hver frame består af to interlaced eksponeringer, bliver den reelle eksponeringstif max 1/25 sek. Men FPS er konstant.

Ja Norup. Det var også sådan nogenlunde det jeg kom frem til efter at have læst databladet på kameraet.

Hans: Tidsangivelserne på videoen matcher også fint nummeret af frames i virkeligheden. Alt er som det skal være, måske lige undtagen Japaneserens måde og angive tiden på, men man kan jo ikke få alt man peger på.

habo
                              Deltager
                                • Super Giant

Igen i nat fangede jeg en ret kraftig meteor kl. 0317, den bevægede sig fra SW mod NE, men det er nok ikke en der tilhører Camelopardaliderne nærmere en enkelt vildfarend meteor.

Varighede for videoen er 9.1sek. sporet begynder ved 1.0 og slutter ved 7.2 total varighed for meteoren 6.2sek. på videoen virker det som om den bevæger sig langsomt men måske et synsbedrag.

Hav toldmodighed med download af GIF animationen den er på 33Mb.

Meteor

Hilsen

Hanshabo2014-06-01 16:09:53

landbo
                                Deltager
                                  • Nova

Ja Hans. Måske en ny tråd vil være passende, da Camelopardaliderne vist godt kan kaldes en fiasko.

Har lige kigget på outputtet fra mit overvågningskamera, da retningen passer med jeg også skulle have bid. Desværre er der kun fly at se. Vil lige prøve og skrue lidt ned for zoom på linsen så FOV bliver større.

I øvrigt, hvad er det for to stjerner man kan se på billedet/videoen ???Landbo2014-05-30 21:34:04

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Mulig meteorstorm D. 24.05.2014' er lukket for nye svar.