› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Mulig meteorstorm D. 24.05.2014
- Dette emne har 29 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af landbo. This post has been viewed 249 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. maj 2014 kl. 00:27 #117737
kimmerrildDeltager- Main Sequence
http://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/observing-news/meteor-storm-brewing-for2014
Jeg syntes ikke at kunne finde ud af hvor den vil komme til at indstråle fra.. Det kunne være dejligt at vide lidt mere om inden jeg spammer mine medlemmer om at de skal være vågne i disse timer hvor den rammer.
Hvor vil den indstråle fra, og hvad tidspunkt vil den ramme den danske grænse?
Mvh kim Merrild
3. maj 2014 kl. 07:23 #117738
stubbeDeltager- Main Sequence
Spændende nyt!
Fra artiklen: “The meteors’ apparent point of origin (radiant) will be quite far north in declination (in Camelopardalis, says Vaubaillon)”
3. maj 2014 kl. 09:20 #117740
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Giraffen er cirkumpolar ikkesandt?
Dejligt, Se! Det glæder jeg mig til
“Det er øjnene man først bliver blind på”
Så må vi bare håbe på at halen har været så bred at vi får lidt oxo.
3. maj 2014 kl. 15:16 #117749
tom.aDeltager- Super Giant
Tidspunktet for størst aktivitet forventes at være mellem kl. 7 og 8 UT eller 9 og 10 CEST d. 24. Altså midt på formiddagen dansk tid.
Hvis hvis det stemmer, vil der nok ikke være noget at se, men man ved jo aldrig!
I hvert fald vil det være en god ide at hold øje med himlen natten mellem d. 23. og 24. maj.
Citat fra http://www.imo.net
Possible meteor activity due to Comet 209P/LINEAR: Of greatest
potential significance
this quarter, indeed this year, is an encounter between the Earth and a
number of dust trails left
by Comet 209P/LINEAR at its perihelion returns within twenty years to
either side of 1900 AD. Several predictions have already been issued for
what may occur, and further updates are likely
nearer the event. Based on the most recent independent calculations by
Esko Lyytinen, Mikhail
Maslov and J´er´emie Vaubaillon, the strongest activity from this source
should happen on May 24,
most likely between about 07h
to 08h UT from a radiant near the borders of Lynx, Ursa Major
and Camelopardalis, quite close to o UMa. The predicted radiant
locations fall within a few
degrees of α = 124°
, δ = +79°
. Timings in UT for the centre of the strongest activity overall are
around 07h
03m (Lyytinen), 07h
21m (Maslov) and 07h
40m (Vaubaillon) respectively. However,
much is unknown about this comet, including its dust productivity and
even its precise orbit.
Consequently, while tentative proposals have been made that ZHRs at best
could reach 100+,
perhaps up to storm proportions, based purely on the relative approach
distances between the
Earth and the computed dust trails, these are far from certain. The
strongest activity could be
short lived too, lasting perhaps between a few minutes to a fraction of
an hour only. In addition,
the number of dust trails involved means there may be more than one
peak, and that others
could happen outside the “key hour” period, so observers at suitable
locations are urged to be
vigilant for as long as possible to either side of the predicted event
to record whatever takes place.
Remember, there are no guarantees in meteor astronomy! Lunar observing
circumstances are
very positive, with May’s new Moon on the 28th. The north-circumpolar
radiant area for many
sites means the three main geographic zones where most radio observers
are located – Europe,
North America and Japan – should be able to follow all that occurs,
interference permitting.
The time of year means the northern nights are close to their shortest
for visual and imaging
work, but the predicted strongest activity timings fall perfectly for
night-time coverage all across
North America and the nearby oceans to its east and west. See WGN and
watch out for online
news closer to the event for additional information.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/9. maj 2014 kl. 10:17 #117918
norupDeltager- Super Giant
Man skal nok være mere end almindelig optismistisk for at regne med at se nogen Maj Camelopardalider herfra, men nu er kamera-netværket i alt fald klar!
Efter de seneste software opdateringer med baneberegning og radiant-bestemmelse, skulle en automatisk associering med meteorsværme nu være implementeret. Det sker ud fra radiant og hastighed – radiant kender vi, men hastigheden har jeg ikke set oplyst. Så jeg har “regnet” på det – dvs. prøvet med forskellige hastigheder indtil den afledte bane for meteoren lignede den for kometen bedst muligt. Resultatet blev ca 20km/sek, altså blandt de allerlangsomste stjerneskud.15. maj 2014 kl. 08:09 #118118
landboDeltager- Nova
norup wrote: Resultatet blev ca 20km/sek, altså blandt de allerlangsomste stjerneskud.
Vil det sige at de partikler der eventuelt rammer jorden formodentelig ikke vil lyse så kraftigt op ved mødet med atmosfæren, hvis …. osv. eller ?
Personligt har jeg tænkt mig og sætte et alm. HD IP overvågningskamera op midlertidig med tilhørende bevægelsestrikket software. Hvis jeg skruer gain helt op på triggeren burde opstillingen kunne fange alt der pludselig lyser op.
15. maj 2014 kl. 08:19 #118121
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvad med at detektere stjerneskuddene med en radiomodtager og en yaggi antenne ?!
Den er jo ligeglad med om det er lyst eller ej.
Jeg har aldrig prøvet det, men det gøres vist ved at indstille modtageren på en frekvens, hvor en radiostation sender, men som ligger uden for rækkevidde.
Når meteoret ioniserer luften under sit fald, vil dette ioniserede spor kunne reflektere de radiobølger, der har bevæget sig opad fra senderen.
De kan så blive reflekteret ned mod vores yaggi antenne og vi vil kortvarigt kunne høre den pågældende station spille.Det skulle være muligt…
15. maj 2014 kl. 08:45 #118122
landboDeltager- Nova
Lars Malmgren wrote: Hvad med at detektere stjerneskuddene med en radiomodtager og en yaggi antenne ?!Den er jo ligeglad med om det er lyst eller ej.Jeg har aldrig prøvet det, men det gøres vist ved at indstille modtageren på en frekvens, hvor en radiostation sender, men som ligger uden for rækkevidde.Når meteoret ioniserer luften under sit fald, vil dette ioniserede spor kunne reflektere de radiobølger, der har bevæget sig opad fra senderen.De kan så blive reflekteret ned mod vores yaggi antenne og vi vil kortvarigt kunne høre den pågældende station spille.Det skulle være muligt…
Ja, det er i allerhøjeste grad muligt. Faktisk er der mange radioamatøre der ligefrem udveksler korte meddelelser via reflektioner på den ioniserede luft fra et stjerneskud.
For det kan lade sig gøre, kræver det du har en modtager med en liniær detektor (AM eller DSB/ESB). Det vil envidere være smart og vælge at lytte på en sender, hvor baggrundsstøjen ikke er for kraftig. Et sted mellem 50 og 150 Mhz. er velegnet. Men jo højere freq. du vælger, jo svagere/kortere bliver reflektionen. Begrundelsen er dog ikke helt korrekt teknisk ned til mindste detalje, men spare mig en masse indviklede forklaringer.
Landbo 2014-05-15 08:48:22 15. maj 2014 kl. 10:07 #118125
landboDeltager- Nova
Her er i øvrigt en overordnet henvisning Link
Og Google burde kunne fremtrylle meget mere om emnet i amatør regi, hvis du søger på “meteor scatter”.
17. maj 2014 kl. 10:46 #118202
norupDeltager- Super Giant
Landbo wrote:
Resultatet blev ca 20km/sek, altså blandt de allerlangsomste stjerneskud.
Vil det sige at de partikler der eventuelt rammer jorden formodentelig ikke vil lyse så kraftigt op ved mødet med atmosfæren, hvis …. osv. eller ?
20km/s er rigeligt til at lyse kraftigt op, men jo, sammenlignet med en meteoride med samme vægt der kommer ind med f.eks. 60km/s vil lysstyrken være mindre. Til gengæld må man kunne forvente spor af større længde og varighed.
17. maj 2014 kl. 10:57 #118203
landboDeltager- Nova
Takker.
20. maj 2014 kl. 11:11 #118305
Ifølge IMO så har man allerede nu, set de første ildkugler fra Camelopardaliderne (Girafferne på dansk?
). Så der er ekstra god grund til at holde øje med jeres videokameraer de næste dage.
Her er hvad IMO skriver på deres hjemmeside (Meteor Activity Outlook for May 17-23, 2014)
Special Note: Recent observations indicate that members of the Camelopardalids may be appearing before their predicted outburst on May 24th. There have been several videos of fireballs posted that display a radiant and velocity similar to what would be expected of Camelopardlid meteors. These meteors are best seen during the late evening hours before moonrise. They may appear in any portion of the sky but would all track back to a point in the obscure constellation of Camelopardalis. The radiant point lies approximately 10 degrees from the North Star, also known as Polaris. This area lies just above Polaris at sunset and slowly rotates downward to the left of Polaris as the night progresses. Your best chance of seeing any activity would be to simply face northward once it becomes totally dark. Unfortunately observers south of the equator cannot witness much activity from this radiant as it lies either very low in the northern sky or below the horizon. Since evening meteor activity this time of year is normally low, any slow moving meteors have a good chance of belonging to this display. Do not confuse meteors with satellites, which are numerous this time of night. The easiest way to tell the difference is that meteors will last only a matter of seconds while satellites are usually visible for over a minute and appear like moving stars.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. maj 2014 kl. 11:33 #118361
Opdateret side på http://www.imo.net
Potentially big meteor outburst of 209P meteors on May 24, 2014
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. maj 2014 kl. 13:32 #118362
haboDeltager- Super Giant
Jeg har haft mit meteor kamera kørende de sidste dage, og fangede denne d. 20-4 kl. 2306, det passede fint med at den udsprang tæt på Giraffen. Nord er til venstre i billedet.
I nat var der ingen inden for mit område.
Hilsen
Hans
26. maj 2014 kl. 07:42 #118439
landboDeltager- Nova
Status over “stormen”.
Den 23-24-25-26 har der praktisk taget været overskyet i alle de mørke timer her på adressen.
Fik dog genskinnet fra tre lyn, der i følge DMI slog ned i SØ retning den 24.
Alt i alt har jeg degraderet stormen til mindre end en svag brise.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Mulig meteorstorm D. 24.05.2014' er lukket for nye svar.