Mulig fejl i Dek skala

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mulig fejl i Dek skala

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af brian-frandsen. This post has been viewed 29 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

brian-frandsen
      • Asteroid

Hej alle sammen.

Et nybegynder spørgsmål som jeg ikke rigtig har kunne finde svar på.

Jeg har købt mit første teleskob, et Celestron 114EQ, og var så ude i morges og kigge stjerner for første gang.. Og WOW! kan kun sige at det burde jeg nok have gjort noget før. Det er da en helt fantastisk følese at se planeter og stjerner “live” med egne øjne.

Problemmet er så: Jeg er med på hvordan det sættes op til pol retningen, men når teleskobrøret drejes fuldstændig vinkelret med pol retningen, så står DEK skala’en på 89 ca. Er det en fejljustering? Ville mene den skulle stå på 90.

Mvh. Brian

bjoerk.jensen.nova
      Deltager
        • Giant

Hej Brian.

Først vil jeg ønske dig tillykke med dit teleskop. Det bliver du helt sikkert glad for.

Du er nu på vej ind i en verden med masser af gode oplevelser. Og én af de gode man kan erfare sig ret hurtigt er, at kunne finde rundt på himlen med sit teleskop.

Dec. skalaen skulle gerne kunne drejes rundt uden samtidig at dreje teleskopet. Det er fordi skalaen bruges til at stedbestemme et objekts position på himlen og ikke en position på jorden/horisonten. Hvis du finder en klar stjerne eks. Aldebaran i Tyren, så kan du se dens position i et desktop stjernekort eller planetarieprogram. Når du så har rettet teleskopet ind på stjernen drejer du dec. skalaen rundt så den passer med dec. værdien fra programmet

Så vil du opleve en helt ny værdi på skalaen hvis du drejer teleskopet 90grader mod øst eller vest

Og nu kan du således aflæse svagere objekter i stjerneprogrammet og nærmest direkte dreje dit teleskop derhen vha dine to akser hhv RA/timeaksen og dec. gradaksen.

Husk at dec. værdien sagtens kan være negativ ( læs i minus ) hvilket bare betyder at objektet ligger syd for himlens ækvator.

Når du mener at teleskopet står på objektet starter du med lav forstørrelse og siden højere – det gør det nemmere at centrere objektet.

God fornøjelse – – –

Clear Sky’s

brian-frandsen
          • Asteroid

Hej Bjørk

Tak for velkomsten. Ja der bliver forhåbentlig en masse gode timer i det. 🙂 Har i øvrigt lige været ude og kigge lidt igen, selvom blæsten nu gjorde sit for at spolere det, men det lykkedes da at få øje på Orion tågen (tror jeg i hvert fald det var 🙂

Okay så tror jeg der er en fejl med mit. Jeg kan nemlig ikke dreje Dec. skalaen, den er fikseret hvor den står nu, men derimod RA skalaen kan jeg godt dreje ligesom du beskriver.

bjoerk.jensen.nova
          Deltager
            • Giant

Hej Brian.

Du kan have ret i at dec. skalaen er fikseret og skal være det.

Men prøv den metode at finde et objekt og samtidig bruge et stjernekort på din pc eller bærbare.

Så kan du aflæse værdierne helt nøjagtigt. Det kan være det er det mest præcise.

Clear Sky’s

brian-frandsen
              • Asteroid

Okay, ja jeg kan jo prøve at fange et givent objekt i teleskobet og aflæse hvad Dec scalaen står på, og så checke i et stjernekort om graderne stemmer overens. Hvis ikke, må det jo være scalaen der sidder forkert.

Mvh.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Mulig fejl i Dek skala' er lukket for nye svar.