Mount+instrument kombo

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mount+instrument kombo

Viser 10 indlĂŠg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

diego.sartori
      • Main Sequence

Ved det Thomas, har boet deroppe siden 2005, og Ja det er vildt sÄ anderledes lyset er deroppe, er kun 450 km fra broen, men alligevel markant anderledes end her pÄ Amager.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Lyset de fleste steder i Sverige er helt anderledes end lyset i Danmark, pÄ grund af afstanden til havet. Det betyder ogsÄ at luften inde i landet er markant tÞrrere end i Danmark. Det kan fÞles som meget behageligt og selv tÊnker jeg kraftigt pÄ at flytte til Sverige, da jeg lider en del under den fugtige, danske luft.

Thomas, Bornholm

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

PS. Har du lÊst mit indlÊg i trÄden omkring poljustering?

Thomas, Bornholm

diego.sartori
            • Main Sequence

Astrojensen wrote: Et 6mm okular pÄ et teleskop med 1500mm brÊndvidde = 250x. Det er nok mere end lige i overkanten de fleste nÊtter herhjemme. Et 8mm havde nok vÊret bedre som hÞjeste forstÞrrelse pÄ normale nÊtter. Er seeingen ekstra god, sÄ burde en 127mm godt kunne klare 250x pÄ Mars, Saturn, MÄnen og dobbeltstjerner, samt visse klare deep-sky objekter.

Thomas, Bornholm

Lidt en nitte at jeg “rĂžg” pĂ„ det okular, men han forsikrede mig om at det kunne en 127mm Mak sagtens klare 🙁

Kan jo gemme det til jeg fĂ„r det nĂŠste teleskop en dag, spiser jo intet brĂžd sĂ„ lĂŠnge 🙂

diego.sartori
              • Main Sequence

Astrojensen wrote: Lyset de fleste steder i Sverige er helt anderledes end lyset i Danmark, pÄ grund af afstanden til havet. Det betyder ogsÄ at luften inde i landet er markant tÞrrere end i Danmark. Det kan fÞles som meget behageligt og selv tÊnker jeg kraftigt pÄ at flytte til Sverige, da jeg lider en del under den fugtige, danske luft.

Thomas, Bornholm

Ok,Thomas, det giver nu fin mening.

Nu ved jeg ikke hvad du laver og hvor du evt ville bo men du er velkommen til at kontakte mig hvis det bliver til mere end blot en overvejelse, hvis der er noget jeg kan hjĂŠlpe med mener jeg.

diego.sartori
                • Main Sequence

Astrojensen wrote: PS. Har du lÊst mit indlÊg i trÄden omkring poljustering?

Thomas, Bornholm

Ja, er planen at prÞve de forskellige metoder af nÄr jeg er i Sverige, der kan jeg bÄde Pol aligne samt teste de metoder i har foreslÄet.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Lidt en nitte at jeg “rĂžg” pĂ„ det okular, men han forsikrede mig om at det kunne en 127mm Mak sagtens klare 🙁

Det kan den ogsÄ, hvis bare luften er rolig nok. Problemet er bare, at det er den sjÊldent!

Det er et stort held for mig, at astrogrej ikke medfÞrer lÞbende udgifter til foder, ligesom en hest, selv hvis det ikke bliver brugt, for sÄ havde jeg vÊret ruineret for lÊnge siden!

Det sker ret tit, hvis man er nysgerrig og eksperimenterende, at man kommer til at kÞbe noget, som man troede var en finfin ide, men som sÄ ikke fungerer sÄ godt i praksis, som man gik og troede.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, er planen at prÞve de forskellige metoder af nÄr jeg er i Sverige, der kan jeg bÄde Pol aligne samt teste de metoder i har foreslÄet.

Fin ide! Jeg spurgte bare, fordi der ikke kom nogen respons pÄ trÄden. Jeg var ogsÄ lidt nysgerrig efter at vide, om det nu var forstÄeligt hvad jeg havde skrevet. Jeg har tÊnkt pÄ at skrive en artikel om metoden og illustrere den med billeder, men den slags tager uanede mÊngder tid, sÄ jeg har aldrig fÄet det gjort.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                      • Main Sequence

Det er som sĂ„dan fint forstĂ„eligt, men om det ogsĂ„ er det i praksis nĂ„r jeg stĂ„r og skal prĂžve er jo en anden sag, men det skal jeg lade dig vide nĂ„r jeg har vĂŠret begge de metoder der blev foreslĂ„et 🙂

Min egen metode har vist sig ganske god til visuel observering, lidt overrasket over hvor lĂŠnge jeg kan tracke et object.

Holdt Saturn fint i midten af synsfeltet over en time i gÄr aftes og nu her til aften har jeg Mars stÄende og der har den vÊret de sidste 45 minuter.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

De fleste gange jeg skal observere sÊtter jeg bare teleskopet op med monteringen sÄdan nogenlunde mod Polaris eller i retning mod nord. Det er nok til visuel brug, hvis man ikke vil bruge indstillingskredsene.

Thomas, Bornholm

Viser 10 indlĂŠg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Mount+instrument kombo' er lukket for nye svar.