Mount d-mon2

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mount d-mon2

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af dk01888. This post has been viewed 280 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

dk01888
    Deltager
      • Planet

Hej,

Jeg har gennem dette glimrende forum erhvervet mig et d-mon2 mount. Jeg har ikke rigtig kunne finde data på det via websites, så jeg har et enkelt spørgsmål (flere følger sikkert Smile).

Jeg har set at d-mon2 mount dog er blevet debateret før, så måske er jeg heldig. Spørgsmålet er: “Hvormeget vægt kan man putte på sådan et d-mon2 mount ?”

På forhånd tak, Lars

ac
        • Planet

Hej Lars

Hvis du husker at få balance med modvægten, er det min erfaring, at den godt kan bære 8 kg uden problemer (har selv benyttet den med FS102 + reducer + kamera+TAK-tubusring+ det løse), men husk at få balancen med en lille (men kun lille) smule modvægt modsat bevægelsesretningen. Den må endelig ikke hænge for meget i gear/motor.

Kapaciteten afhænger selvfølgelig af aktiviteten. Langtidseksponeringer med relativt kort brændvidde, kortidsekponeringer (planet) eller visuelt.

mvh AC

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Lars

Som AC skriver kan den bære 8kg. Til visuelt brug og planetfoto kan den logså 10kg (=200mm Newton eller SCT, 120mm refraktor ol.)

Selve monteringen virker lidt kraftigere end Skywatcher EQ5 og så har den jo belyst polsøger. Det svage led på Dmon2 er dog benene som ikke er så kraftige som EQ5 og LXD75’s ben.

Så hvis du vil “beefe” den lidt op og har mulighed for en fast observationsplads, kan du sætte en kraftig træbjælke i Jorden at montere den på, så kan den også bære mere.Henrik2009-02-20 12:40:19

dk01888
          Deltager
            • Planet

Rigtig mange tak for svar Smile

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Mount d-mon2' er lukket for nye svar.