Motorfokus

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Motorfokus

• Dette emne har 35 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 464 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Forfatter

janlarsen
      • Moon

Hej, jeg skal bruge en motorfokus til min NexStar 114 SLT således at jeg kan sidde inde i varmen og styre det, gerne med autofokus på samt et program til at styre det, hvis det ikke følger med.

Er det et special mærke man skal bruge, og kan man bare montere det uden problemer, og hvad med priser.?

Skal også bruge det sammen med et webcamera til planeter, som jeg har bygget om.

http://www.logitech.com/index.cfm/webcam_communications/webcams/devices/5869&cl=dk,da

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Du skal kikke på Seletek, som har USB interface og er nemt at have med at gøre:

Eller du skal til udlandet og få en RoboFokus som bruger Seriel port:

Jeg ville nappe Seletek, da jeg mener den er bedst af de to (har begge selv).

janlarsen
          • Moon

Okay, syntes den Seletek ligner noget der ikke er færdig, troede der fandtes noget mere smart og simpel, noget som denne, bare at den kan kobles til den bærbare.?

http://kikkertland.dk/product_info.php?cPath=3_45_57&products_id=326

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Hej den du selv nævner og så denne : http://meade.dk/product.asp?product=719

Den er sikkert billigere end seletek, men om den kan det samme ????

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Jamen, det er alt du skal gøre, monterer den, køre softwaren og lave en kalibrering,,, derefter kommer der så meget mere til ala auto fokusering programmer med de software broer de skal bruge osv.

mr.mox
                • Nova

Det er værd at bemærke at de to “billige” fokus-motorer er uden styring, og benytter dc-motorer der er mindre nøjagtige end step-motorer. Fordelen ved step-motorer er, at de ved præcis hvor meget de har drejet, og derfor kan man nemt vende tilbage til samme position, eller skyde sig ind. Dc-motorerne har den fordel at de er billige. Om de er gode nok vej jeg ikke – jeg overvejer selv at bruge dem. (Jeg har ingen motor-fokus endnu)

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Maxim skulle kunne bruge DC mororer, har ikke selv prøvet, men vist noget med at man indtaster noget offsetog så funker det vist ret godt, den manglende step funktion skulle blive udlignet af der trods alt er noget afstand mellem fokus start/stop.
                  Ville nu ikke selv bruge DC til PC styring, men køber nok en DC til manual brug..

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

MaxIm kan godt, men det tager tid – og chancen for at fokus bliver perfekt er ikke god nok til at spare de penge… Just my 2 cents.

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

jeg har begge dele!, DC motor er mere til visuel brug, så man ikke ryster når man håndfokuser, og den anden step er til rigtig astrofoto brug. Det er mile vidt forskelv

Seletek er cool (mangler dog 64 bit driver endnu Thumbs%20Down)

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Den nye Seletek (Amadilo) har 64bit drivere….

Ved ikke om det er den model Henrik sælger nu?

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Er der kommet en ny model Seletek ??? hvad kan den mere

Den driver virker vel ikke på den gammel model

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Den driver virker ikke på den gamle, og lige hvad der er den store forskel på den gamle og den nye må jeg erkende at jeg ikke har læst på.

Den skulle være nemmere at udbygge, med relæger også videre. Men ellers er jeg noget i tvivl. Ligesom jeg ikke ved om den “gamle” bygges mere, eller om den er uskiftet med den nye model. Kunne forstille mig at forskellen er at der er lavet om på bundkortet, og at det derfor er en “ny” model der bare afløser den “gamle”… Måske Henrik ved noget mere, ellers må jeg jo lige dykke ned i det og undersøge lidt nærmere.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

janlarsen
                                  • Moon

Kan se at der er flere meninger omkring motorfokus.

Som jeg skrev skal den bruges til styring fra den bærbare, Win7 64bit, kan køre 32bit med webkamera til optagelse af planeter, kan ikke udelukke at jeg gerne vil tage foto på et senere tidspunkt.

Kan jeg med fordel bruge en step motor til optagelse med webcamera på.? For så har jeg den hvis jeg vil tage astrofoto senere.

Hvis jeg køber den som der bliver henvist til.

http://tienda.lunatico.es/epages/Store.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/Store.Lunatico/Products/ACNSEL02

Det er kontrolleren med software til, så skal jeg have kabler + en step motor, men hvilken.?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
                                • Emnet 'Motorfokus' er lukket for nye svar.