Motor fokus

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Motor fokus

• Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 344 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

tommy.frank
      • Super Giant

Så fik AstroQcam endelig frigivet Seltek motorfokuseren. Så jeg glæder mig helt vildt til der kommer klart vejr!
      Den var ret nem at monterer. Alupladen skulle bare bøjes i facon, bore et hul, og så var den lige til at skrue på.
      Jeg skal styre den via Maxim og vil gerne vide hvor store steps jeg bør bruge?
      Mvh.tommy

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Check MS side, der står meget om FokusMax og dataer, de kan sikkert overføres til din også.

tommy.frank
          • Super Giant

Selvfølgelig, det kunne jeg jo have sagt mig selv. Tak.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Tommy Frank – Du skal ikke tænke steps her, da den heldigvis kun har EN størrelse step.

Det eneste du skal er at køre den helt ud, trykke på helt ude knappen. Derefter køre den helt ind og trykke på helt ind knappen. Det var det! Tager ca 2min.

Den er jo ikke som Robofokus, hvor du skal regne og teste dig frem 🙂

Jeg kan se at det er den nye motor du har fået, den tager 3600 steps pr omdrejning. Det er ca det samme som en Robofokuser med modsat sådan en har du ikke en begræsning i hvor mange steps dens driver kan tælle (har prøvet at lade min tage 2.500.000 steps, og det gik fint den havde helt styr på hvor den var). Så derfor skal du ikke fortælle den noget som helst andet end hvor til må den gå ind og ud, lader du være med det betyder det ikke andet end at du kan komme ud for at den ikke vil køre helt ud eller ind, samt at den gerne vil tillade et program at køre den for langt ud eller ind. Under normale forhold vil du ALDRIG opleve at den rammer imod.

Der kommer serfølgelig også en side om hvordan man opsætter en Seletek, hvordan kan vi leve uden – Når der nu er kommet så godt et stykke hardware Clap

Nu kan man vel nok læse ud af dette, at jeg er meget glad for en Seletek. Det må jeg sige at der er flere grunde til:

Den bruger USB.

Den har ikke noget med at skulle beregne hvor mange steps der skal lægges sammen.

Den er vildt nemt at sætte op.

Den kan styre to motore.

Og der er helt sikkert mere 🙂

Fik jeg sagt den er nem at sætte op? Med tanke på hvor svært mange har ved at få Robofokuseren til at opføre sig som man forventer, så er dette nok Seletek’s allerstørste force. Og jeg ved der kommer en dansk manual, som skulle være til at forstå.

MStauning2008-12-10 12:15:10

gosky
            Deltager
              • Moon

Hej Tommy,

Har du et link til deres hjemmeside?
              Hvad koster den?

/Johnny

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

gosky
                Deltager
                  • Moon

Hej Michael,

Jeg vidste godt, at Henrik solgte dem – jeg kan bare ikke finde noget info om dem…
                  Har du et direkte link?

/Johnny

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

tommy.frank
                      • Super Giant

Jeg ser frem til en side med Seltek, og har store forventninger til
                      den, da jeg har hørt at det er en rigtig astrotekniknørd der har testet
                      og sagt god for den, før at HenrikQ ville frigive denThumbs%20Up

Her er et direkte link. http://www.astroqcam.dk/pricelist/Lunatico.pdf

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Hmmm det må blive næste køb, når den er så genial, MS

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Tjae jeg har da en Embarrassed

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

du har jo alt MS hehe

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Nope har ikke en klartvejrs generator… Hmm må i Harald Nyborg, og se på en.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

hehe MS… Må flytte til sydlige himmelstrøg, damn hvor man bliver træt af den Danske vinter. Skal en tur til Tyrkiet sidst i Jan. 1 uge http://www.rigorigo.dk2008-12-10 22:53:17

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Jeg overvejer lidt at sælge hele dynen, også få sat noget op i NewMexico… Men det var bare til jeg så prisen for at holde det kørende.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Motor fokus' er lukket for nye svar.