Moonlite fokusmotor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Moonlite fokusmotor

• Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af erik. This post has been viewed 79 timesnielsen. This post has been viewed 79 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Købte i efteråret en fokusmotor til min Moonlite fokuser, som sidder på min 10″. Det burde være en smal sag at få den til at køre, og der er da også forbindelse, men der er ingen bevægelse i udtrækket. Jeg kan mærke at motoren reagere på de kommandoer som der bliver sendt, men som sagt, ingen ting rør sig.

jeg har selvfølgelig sikret mig at udtrækket ikke er låst, og har haft motoren pillet af så jeg kunne se akslen ikke drejer. Den “brummer” og softwaren viser hvor mange steps den drejer, men akslen drejer ikke.

Er der nogen som kan komme med en ide til en løsningMunkholm2014-04-12 17:03:29

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

michaelr
      Deltager
        • Super Giant

Hej Bent

Får den korrekt spænding og strømstyrke?

Bh

Michael

erik.nielsen
        Deltager
          • Super Giant

Er det en Moonlite stepmotor?

Mvh erik

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

Hej Michael

Det går jeg da ud fra, selv om jeg har tænkt om det skulle være problemet, men da den er koblet til en Seletek Armadillo box, som køre fint med en stepmotor fra Seletek tror jeg ikke rigtig på det, med mindre Seletek ikke kan køre med en Moonlite stepmotor.

Hej Erik

Ja det er en moonlite stepmotor

webweichel
            Deltager
              • Nova

Hvis den bare brummer kan det jo være fordi den ikke får den rigtige step motor sekvens, er der forskellige mulige opsætninger i softwaren. Det kan også være et valg af mikrostep som ikke lige fungere med din motor. Dvs. checke alle flueben kombinationer i softwaren ;).
              Bruger du FocusMax ellers kunne det være en mulighed?

ps. Jeg har selv lige monteret sådan en her på min Moonlite 2.5″:
              http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6773_USB-Focus-v3-Set—Controller-mit-Temperatursensor—Motor-fuer-Zubehoer-bis-5kg.html
              Det funger sammen med FocusMax – slut med Bathinov ;).

erik.nielsen
              Deltager
                • Super Giant

Hvis du kan høre nu at der er liv i motoren, så skal det fungere ved den rigtige kabel-kombination.

Min Moonlite stepmotoer er tilsluttet sådan!
                Der er pudsigt nok 6 tilledninger til motoren, tilsluttet til en 9-polet serielt hanstik sødan:
                Ben et: Sort.
                Ben to: Hvid.
                Ben tre: Blå.
                Ben fire: Rød.
                Ben fem: Blå/hvid og Sort/hvid.

Det er til en Robofocus-forbindelse. Som jeg husker det, måtte jeg ombytte et ledningspar før min Moonlitefocuser fungerede. Prøv at bibeholde på ben fem, og ombyt forsøgsvist et af de øvrige par ad gangen.
                mvh Erik

munkholm
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Steen, ja jeg bruger focusMax, og mener ikke der nogen indstillinger af motorsekvens. Ang. mikrostep så har jeg ikke tænkt at det har betydning? har prøvet at køre kontinuerligt, men jeg vil da prøve at se på det igen, on der skulle være en indstilling som er smuttet.

Har skrevet til Moonlite i USA om problemet, så må vi se hvad de siger

Skal også lige have målt på kablet, som Michael talte om

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Bent
                    Havde det samme problem, da jeg ville bruge en seletek stepmotor med min Robofokus kontroller.-Det blev løst ved at bytte om på et par ledninger i indstikket som Erik skriver.

munkholm
                    Deltager
                      • Neutron star

Tak Erik og Mogens

Prøvede først med det kabel som jeg brugte til Seletek motoren, men der var slet ingen forbindelse, så brugte jeg det kabel som skulle passe til Moonlite motoren, her kom der liv i den, men som sagt ikke andet, så det kan være jeg skal igang med at lege “den lille elektriker” men tak for svarene. Vender tilbage når der er nyt

munkholm
                      Deltager
                        • Neutron star

Så er der kommet svar fra Moonlite. Han Skriver:

Hi Bent,

I’ll try and help. If the stepper motor just vibrates instead of moving, then that indicates 1 of the 5 control wires are not making connection.

That is a classic symptom of a bad connection on a stepper motor.

Are you using a Moonlite brand controller ? If you are suing another brand stepper motor, please make sure the wire sequence is correct to the

windings— or it will also just vibrate and not move.

FYI– We have never had a bad Hurst stepper motor yet— 12 years now 🙂

Problems are always connection / controller. At least so far.

Please see atttached document. Top of page 4 shows correct wiring sequence for pins 1 to 5.

Thanks

Ron

http://www.focuser.com

Og det er den samme sekvens som du omtaler Erik. Den er prøvet ( sammen med en del andre sekvenser ) uden resultat. Nu er der så kun kablet, som jeg ser det, der kan være problemet, så jeg kontakter AstroQcam, hvor kablet kommer fra. Hvis det så ikke er det, ja så er jeg på bar bund.

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

Hej Bent,

Jeg kender ikke voldsomt meget til steppermotorer, men sådan en generel overvejelse at det kunne være en ide at teste din motor på en anden controller. Kender du nogen i nærheden af dig selv som også bruger fokusmotor?

munkholm
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Michael, det var da en ide, så hvis der er nogen her på forum der har en controller jeg kan teste på, så sig endelig til. Bor i ballerup og er klar til at køre langt, da det er hamrende irreterende at det ikke virker

erik.nielsen
                            Deltager
                              • Super Giant

Du er velkommen til at kikke her til Slagelse
                              Jeg har flere controllere med Robofocus-interface, kabler, måleudstyr og step-motorer, så du kan kikke ind med din motor. Hvis jeg ikke kan få den til at køre, så er motoren i udu.
                              ring evt. til 20673606.

Erik Nielsen2014-04-14 09:26:07

wieben
                              Deltager
                                • Nova

Hej Bent,

Du er også velkommen til at kigge forbi Frederiksberg. Jeg er dog først hjemme efter påske.

Alternativt kan du smutte forbi Brinck elektronik og købe et nyt kabel. Det koster under en 50’er.

Wieben2014-04-14 09:50:41

munkholm
                                Deltager
                                  • Neutron star

Tak for det Erik, og vil gerne kigge ned til dig evt. en dag i weekenden, men første vil jeg lige kontakte AstroQcam, det har jeg ikke lige haft tid til endnu.

Tak skal du have Heine, men hvis jeg ikke får den til at køre inden Weekenden, så køre jeg nok ned til Erik. Ang. kabel hos Brinck, så er det jo ikke et standartkabel, sådan som jeg forstår det, den skal vel være koblet på den rigtige måde. Da jeg forsøgte mig med kablet til min Seletek controller kom der slet ikke nogen kontakt, men som sagt tak for tilbudet, har jo før været hos dig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Moonlite fokusmotor' er lukket for nye svar.