Montering til Celestron C11

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Montering til Celestron C11

• Dette emne har 20 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af hans. This post has been viewed 251 timeschr. This post has been viewed 251 times. This post has been viewed 251 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

hans.chr.
    Deltager
      • Asteroid

Hej.

Jeg er blevet den lykkelige indehaver af den C11’er Jesper havde til salg her på forum.
      Har pt. en Celestron CPC 800 som jeg nu har til salg, og da denne jo er med fast montering, står jeg nu og mangler en ny montering.
      Kan nogle anbefale en specifik montering til denne C11’er. Jeg tænker ikke det skal op og koste 15-20.000 kr.Dead.
      Har kig på en Celestron Advanced VX, men det er måske lige i underkanten??

Måske har nogle af jer sågar en montering til salg? Tongue

På forhånd tak for feedback!

Mvh. HC

Hans Chr.2015-08-19 22:47:53

xplode
      Deltager
        • Nova

Skywatcher AZ EQ6-GT klarer en C11 uten problemer og er vel innenfor ditt budsjett?

John
        Deltager
          • Nova

eller en brugt eq6 til under halv pris

link

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

En EQ-6 skulle klare den uden vrøvl. Især med en bedre trefod, end den originale.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Det kommer jo også an på, om du vil bruge den udelukkende visuelt eller om du ønsker at fotografere deep-sky.

Hvis deep-sky foto, så vil jeg sige, at en EQ6 på en god søjle, og ikke trefod vil være fin.
              Men ellers er EQ8 som født til en C11’er !

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

En EQ-8 er fin til en C11, bare jeg ikke skal bære den!

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Astrojensen wrote: En EQ-8 er fin til en C11, bare jeg ikke skal bære den!

Thomas, Bornholm

Nej, den er helt sikkert ikke egnet til transport i felten LOL

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Jeg var jo kortvarigt ejer af Jespers C11 for år tilbage – meget meget fint instrument. Jeg havde den på en LXD75 og det gik an, – så en EQ6Pro er vejen frem. En EQ8 er nok på kanten af overkill – men så er der plads til ekstra gejl.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Det var vist min gamle C8 Frank. C11’eren har ikke været “ude af huset”.

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Der er også en Losmandy G11 til salg her på forumet.

Losmandy G11

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Jesper wrote: Det var vist min gamle C8 Frank. C11’eren har ikke været “ude af huset”.

Ups ja – det er rigtigt – det gik lige for stærkt der efter en lang nat i observatoriet.
                          C11 er meget tungere.
                          EQ8 er nok en bedre ide end EQ6 der dog godt kan bære den. Den må være noget lettere end den 12″ ACF jeg har siddende på EQ6 nu.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Hans Chr.

Hvad er dine krav – ud over, at prisen ikke skal være for høj. Skal det

være en goto-montering?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

hans.chr.
                            Deltager
                              • Asteroid

Hej Torben m.fl.

Tak for jeres feedback!
                              Goto er nok et must, eller ville i hvert fald være rigtig rar at have.
                              Det bliver primært til visuelt brug kombineret med lidt DSLR planet-foto.
                              Min lokation (Herlev) sætter sine begrænsninger for hvor meget deepsky jeg vil kaste mig ud i.
                              Tænker heller ikke at en c11’er er ideel til dette (??)
                              EQ8 er desværre udelukketCry

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hejsa Hans Christian.

Jeg har i årevis brugt en EQ6 med en C11. Det er sådan ca grænsen, og fint til visuelt brug, og planetfotos. Jeg har aldrig prøvet langtidseksponeringer med C11’eren på EQ6’eren.

Vær opmærksom på at der skal tre kontravægte helt ud, for at udbalancere en C11 på en EQ6.

mvh og held og lykke med dyret!
                                Jens

webweichel
                                Deltager
                                  • Nova

Jeg er meget tilfreds med min AZ EQ6-GT og den vil være et super match til en C11 med en vægt på ~13 Kg. Jeg kører astrofoto etc. med en newton på ~16 Kg på denne montering og det er meget stabilt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Montering til Celestron C11' er lukket for nye svar.