Montering til C9.25

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Montering til C9.25

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af rune. This post has been viewed 289 timescb. This post has been viewed 289 times. This post has been viewed 289 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

anders.s.
      • Asteroid

Hej alle !

Jeg er gået og blevet lidt lun på Celestrons C9.25 SCT og er vidst omsider blevet komfortabel med prisen inde på lyra.dk

Det efterlader dog ikke meget i budgettet til en montering så ville høre jer om i kan give mig et råd eller 2 til en billigere løsning end de færdig monterede inde på lyra

vil gerne prøve lidt astro fotografering så det skal gerne være en ækvatorial montering. Noget Goto action vil jeg nok også få gavn af

Budgettet ligger vel på 5k eller lign.

hvis i ikke bliver blændet af min uvidenhed omkring emnet så håber jeg i kan give mig et råd 😉

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Til det budget får du ikke noget nyt, der kan holde en C9.25, hvis du samtidig gør dig forhåbninger om astrofoto. Og slet ikke med GOTO. Kan du finde en brugt EQ-6, så bør den være dit valg. En EQ-5 kan nok holde den til visuel brug, men nogle stabilitetsreserver har den ikke, når den er så hårdt belastet.

Thomas, Bornholm

anders.s.
          • Asteroid

Hej Thomas og tak for svar

Jeg håbede på måske at kunne finde noget brugt.

En anden montering jeg synes at have set et par gange brugt er LXD75. Vil den være stabil nok ?

bjoerk.jensen.nova
          Deltager
            • Giant

Jeg vil give Thomas ret her.

Mindst en EQ6 for at holde en c9.25 rolig til astrofoto.

LXD 75 er udelukkende til mindre teleskoper.

Men det undrer mig også, at du ikke fik et godt tilbud på et samlet setup fra Lyra ???

Jeg skal selv have opgraderet fra EQ 5 til AZ-EQ6 GT for at holdet 15 kg teleskop plus kamera.

Clear Sky’s

anders.s.
              • Asteroid

Hej Bjørk

Jamen så må en EQ6 jo være vejen frem. Jeg vidste ikke lyras priser var fleksible , indtil videre har jeg kun kigget rundt på siden.

bjoerk.jensen.nova
              Deltager
                • Giant

Anders S. wrote: Jeg vidste ikke lyras priser var fleksible , indtil videre har jeg kun kigget rundt på siden.

Hej igen.

Jeg tror ikke Lyras priser er fleksible. Lyra er forhandler af det grej vi gerne vil købe og samtidig er det hos dem vi søger gode råd og vejledning om vores grej.

Du har klart brug for en montering der kan holde dit nye teleskop. Jeg kender godt C9,25 Sådan een er der i observatoriet ved Orion Planetarium i Jels, hvor jeg bor. Det er et godt visuelt teleskop med høj kontrast i forhold til de almindelige C8’ere 🙂

Glæder mig til at høre mere om dit projekt.

Clear Sky’s

anders.s.
                  • Asteroid

Jeg bor selv i Gram og ærgrer mig lidt over jeg ikke kom med til Astrofoto arrangementet de havde i efterårs ferien. Jeg har ikke bestilt teleskopet endnu så jeg tror jeg vælger at holde lidt øje med køb og salg herinde.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Hei,

Det går fint å tracke med S.W. HEQ5 Pro og C9,25 til fotografering på planeter, men ikke til DSO og guiding. Jeg har både HEQ5 Pro og C9,25 og har brukt dette teleskopet/utstyret flere ganger på bl.a. Jupiter. Det er imidl. veldig viktig å avbalansere vekten nøyaktig, slik at trackingen fungerer optimalt.

Prøv å kjøpe deg en brukt S.W. HEQ5 her på forumet.

Lykke til!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Montering til C9.25' er lukket for nye svar.