› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Montering til begynder Astrophoto 150P/750
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af s. This post has been viewed 322 timesandersen. This post has been viewed 322 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. december 2016 kl. 01:19 #155948
s.andersen- Asteroid
Hej alle sammen
Efter flytning til det sydvestlige finland, (Turku/Åbo), er det endelig tid til at jeg for alvor kommer igang med at se på nattehimlen igen.
Kort hvor jeg kommer fra mht astronomi.
Jeg har nu en enkelt sæson på bagen som aktiv, med mit 150p @ eq 3-2 montering, (skulle en falde over den her tråd senere, så brug de ekstra $$ med det samme og tag et eq5).
Grundet flytning til Finland, og nogle eksamener i slut foråret, blev det dog en kort sæson sidste forår.
Siden jeg sidst havde fat i teleskopet, er jeg begyndt at tage en masse billeder med mit ny-erhvervet Canon 80d. Kombinationen af de to fakta, at jeg må sande at en 150p er på den ydre kant af hvad en eq3-2 montering kan holde til, og det faktum at jeg nyder at tage billeder, har ledt mig til den konklusion at en ny montering, forberedt til astrofoto må være det rigtige. -især med betragtning af pundets lave kurs, kan dette gøres til en pris pengepungen kan acceptere.
Derfor kigger jeg lige nu, på en HEQ5 Pro hos FLO, (den kan fås for knap €1000 ex fragt).
Det har afledt nogle spørgsmål:
*1: Belt drive: Jeg kan se at jeg få et opgraderingskit hos astroshop.eu for ~€150.
-skal jeg tage det med det samme, når jeg alligevel har “muldvarpen” fremme?
*2: Når nu jeg alligevel har en eq3-2 montering “i overskud” tænkte jeg på at få FLO til at lave mig et tilbud på at få en Evostar 102/1000 refractor med i købet med det samme. Tanken er at bruge den til visuelt når kameraet sidder på reflectoren, samtidig med at jeg ville bruge den til at lege lidt med planetfoto. Er dette fuldstændigt ude i hampen? -skal jeg måske ned i en 90mm?
*3: I forlængelse af *2, vil jeg være bedre stillet med en kvalitets Barlow til planterne, og så nøjes med min håndholdte 10×50 som tidsfordriv, hvis kameraet sidder på reflektoren?
Som en sidste ting, så lidt forventningsafstemning.
Jeg vil gerne holde det hele så tæt på 11/1200€ som muligt. Er det etensielt kan jeg godt finde lidt mere. Jeg er helt med på at jeg ikke kommer til at konkurrere med Hubble med dette setup.
Det primære er at mere tid under stjernerne skal blive til kvalitetstid, fremfor at kæmpe med en montering som ligger på grænsen af sin bæreevne. -kort sagt, mere tid ved okularet, og mindre tid hvor jeg enten kæmper med monteringen, eller venter på at den falder til ro.
Skal måske også lige sige, at jeg har overvejet en NEQ6, da den eftersigende snilt klare en 300p, men der er en sidste udfordring. Jeg bor i en lejlighed 500m fra observationstedet. Jeg har elevator og en trækvogn som klare 100 kg til at slæbe det på, men det betyder ikke at vægt er irrelevant. Bare det faktum at der går en time fra jeg ser at vejret er i orden, og til jeg første gang har noget interessant i okularet, er en faktor. Det skal helst ikke forlænges af unødvendigt tungt eller kompliceret udstyr. (Dette er også en årsag til ønsket om en refractor til mit eq3, da jeg så kan maksimere udnyttelsen af tiden ude i den finske kulde).
Som et bonus spørgsmål: Når jeg alligevel er ved at bruge penge, kan det så betale sig at købe nogle andre ben til min EQ3? -det virker som at de tynde aluben, er monteringens svageste punkt.
Tak for din tid, og på forhånd tak for svarene.
Clear skies
//Steen
S.Andersen 2016-12-28 00:35:02 28. december 2016 kl. 12:43 #155951
jesperDeltager- Neutron star
Hej Steen,
Heq5 pro vil være en betydelig opgradering i forhold til din EQ3. Det tror jeg ikke du vil fortryde, især da First Light Optics har et rigtig godt tilbud på £779 lige nu.
Jeg tvivler lidt på at en 102/1000 refraktor vil være nem at have med at gøre på di EQ3. Hvis det var mig ville jeg nøjes med at købe HEQ5pro nu. Du kan så eventuelt senere opgradere dit teleskop til en 200mm Newton. Sådan en kan HEQ5 håndtere. Især hvis du vælger en med kulfiber tubus. Du kunne så bruge din 150p visuelt og til planetfoto på den lille montering.
Belt drive ville jeg vente med indtil du konstaterer om du rent faktisk har brug for det.
Der er mange muligheder og du skal nok få andre forslag. Ovenstående er bare hvad jeg ville gøre.
28. december 2016 kl. 17:33 #155959
s.andersen- Asteroid
Tak for svaret
Jeg vil nøjes med en HEQ5 pro for nu.
Jeg har set lidt på guidescopes, og umiddelbart ender det op i knap €400, og dermed ender det lidt over hvad jeg håbede på. (Det jeg har set på, er et 80mm travelstar, med et Touptek kamera).
Kan det gøres billigere, eller er det bare hvad jeg må acceptere en fornuftig guider koster?
Mvh
Steen
S.Andersen 2016-12-28 16:50:23 28. december 2016 kl. 18:43 #155964
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er ikke up to date med hvad der er på markedet lige pt, men med dagens guidekameraer har du ikke nødvendigvis brug for et 80mm guideskop. 50-60mm bør kunne gøre det.
28. december 2016 kl. 23:05 #155970
s.andersen- Asteroid
Har fået brugt en del timer på at “tæve” nettet igennem.
Det ser ud til at jeg må acceptere de ~€400 for et guide system, så det må være sådan. -gider ikke en halv løsning, som ikke fungere ordenligt.
Derudover kom jeg til at bruge lidt for lang tid på FLO’s hjemmeside
Det har resulteret i at jeg har forelsket mig i en 10″ explorer, som “kun” koster €450, så den er på ønskelisten til senere på året, (så krydses der fingre for at Pundet ikke stiger for meget).
Derfor bliver det til at bruge de ekstra €200 der er op til en NEQ6, så jeg ikke kommer i problemer senere hen, med den større kikkert.
Så har jeg bare to hurtige spørgsmål tilbage.
*1: “Piggyback” eller side-by-side montering af ST80’eren?
*2: Strøm til monteringen. Jeg har set på en jumpstarter hos Biltema. Den har et 17ah batteri. Er det nok, eller skal jeg højere op?
…og så lige et bonus spørgsmål.
Jeg har lige nu den Barlow som fulgte med teleskopet i sin tid. Den er udemærket, men formentlig i underkanten til planetfoto. Derfor, er der en som kan anbefale en barlow til dette formål?
(Det er denne jeg har: Link )
29. december 2016 kl. 10:16 #155972
RudiDeltager- Neutron star
Hvis jeg var i dine sko og skulle til at opgradere fra EQ-3 til EQ-5, så ville jeg spendere de sidste basøre og gå helt op på en EQ-6. Især når du snakker om at opgradere til en større (tungere!) newton.
Mht barlow, så kan du beregne hvad den teoretiske grænse ca er, dvs at du ikke bør forstørre mere end dit system kan klare. Se dene tråd hvor Lars forklarer hvordan: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13938
eller i denne tråd: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15531
PS: jeg endte forresten med at købe en 2″ 4x TeleVue Powermate, den er lidt pebret, men det er en rigtig god investering
/Rudi B. Rasmussen
1. januar 2017 kl. 22:03 #156108
s.andersen- Asteroid
Med nytåret godt overstået, var det tid til at trykke på knappen.
Jeg endte op med følgende:
*NEQ6 Pro Synscan
*Skywatcher Explorer 200pds
+lidt tilbehør, heriblandt t-ring og et nyt okular.
Jeg fik læst en hel del reviews, og 250pds har fået en del blandede review, primært pga størrelsen på det sekundære spejl. -derfor valgte jeg at “nøjes” med et 200p, som jeg til gengæld fandt penge til med det samme
Jeg valgte derfor at fokusere på at optimere den visuelle oplevelse netop nu, samtidig med at delene er købt med astrofoto i baghovedet. Jeg burde stadig kunne lave nogle korte eksponeringer u-guidet med det setup, bare for at lege med det, og senere hen når jeg finder lidt flere penge at købe legetøj for, står en autoguider øverst på listen.
Tusind tak for hjælpen, nu skal vi bare lige have de koldeste måneder overstået heroppe, så ikke kun det bliver til smutture ud under stjernerne, (det er ikke så spændende i 15-20 graders frost).
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Montering til begynder Astrophoto 150P/750' er lukket for nye svar.