› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Montering + teleskop/kameraoptik
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af taurus. This post has been viewed 59 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. december 2014 kl. 12:41 #126006
taurusDeltager- Asteroid
Hej med jer
Jeg er ganske ny inden for “stjernekiggeri”. Rent faktisk så ny at jeg endnu ikke har noget grej at gøre det med.
Det jeg gerne vil er først og fremmest at tage diverse astrofoto’s med mit Nikon D800. Som sådan ikke noget bestemt men nok mest månen (selvfølgelig), nebula’s og lidt planeter.
Jeg har tænkt lidt over hvad jeg gerne vil have til en start og hvad det nogen lunde skal ende op med og kommet til følgende:
En Explorer 150 f/5 PDS på en EQ3 montering med komplet motorstyring med GoTo og hele molevitten samt adapter til mit kamera. Er der noget ud over dette jeg absolut SKAL have for at det bliver brugbart?
Her var det så jeg tænkte: Hvis jeg køber en EQ3 montering og en løs dovetail, kan jeg så bruge min Nikon 300 mm f/2.8 tele med en 2.0 x telekonveret? Så har jeg en 600 mm f/5.6 tele. Med det kan jeg vel komme rimeligt tæt på nogen få ting? Senere kan jeg så købe førnævnte tubus?
Har desuden en masse andre spørgsmål, men det tror jeg at jeg oprette andre tråde til. Så bliver det nok nemmere at holde styr på.
20. december 2014 kl. 14:03 #126011
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Lars
Du skriver ikke noget om guiding. Det er næsten alfa-omega for astrofoto. En montering kan ikke tracke himlen præcist nok, når den drejer i løbet af natten, så uden guiding er man nødt til at tage mange kortere eksponeringer.
Du kan godt starte uden guiding, og faktisk lærer man meget på den måde, men man får hurtigt lyst til at kunne eksponere længere, så lur mig om ikke du vil få lyst til at kunne guide.
Mht. brændvider, teleskoper, monteringer mm. kan du kigge på denne tråd:
Vh
Morten
20. december 2014 kl. 16:33 #126016
taurusDeltager- Asteroid
Hej Morten
Tak for dit svar. Jeg har været igennem en del af de overvejelser der bliver diskuteret frem og tilbage i den tråd du nævnte og havde også læst den. Og netop det med at skidtet skal kunne flyttes er alfa og omega da jeg bor mere eller mindre midt i Svendborg.
Derfor er det eneste jeg reelt er næsten 100 % sikker på er monteringen der bliver en EQ3. Mindre er ikke brugbart og større bliver for tungt.
Guiding er vel ikke et “must have” til at starte med men noget man kan bygge på senere uden at skulle kassere en masse af det man allerede har købt. Der imod er jeg mere i tvivl ang. hvilken version af EQ3 jeg bør vælge.
1: Den skrabede uden noget som helst tilbehør og så købe motorstyring ved siden af. Kan disse motorer opgraderes med GoTo styring bagefter? Eller skal jeg så købe en komplet GoTo styring med motorer som jeg har investeret i en gang.
2: EQ3 Synscan med GoTO computerstyring. Her har jeg så det hele på en gang og kan komme rimeligt seriøst i gang.
Hvis jeg i første omgang vælger at bruge mit Nikon grej (D800 med 600 mm blænde 5,6) får jeg vel problemer med at indstille det da jeg ikke har noget søgerkikkert? Men – sådan en kan vel monteres på den ene eller anden måde. Det der er vigtigt er vel at den er parallel med teleskopet?
Ahhh jo mere jeg spørger jo flere spørgsmål melder der sig.
20. december 2014 kl. 18:04 #126017
edbbobDeltager- Super Nova
Du er ikke alene om at være forvirret!
Jeg kender ikke rigtigt EQ3’en. Mht. goto er det ikke strengt nødvendigt, men specielt i starten er det en kæmpe hjælp. Igen er der også den bagside af medaljen, at man uden goto hurtigere lærer at finde rundt på himlen. Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter goto
Du kan godt montere en lille søger på dit kamera. F.eks. noget ala denne her:
Det nytter ikke noget, hvis søger og optik ikke er parallelle, men det kan man heldigvis lege med, mens det er lyst. Da jeg startede i sin tid, prøvede jeg at lave min egen søger, ud af et paprør, tape, fiskesnørre, cykellygte mm., men helt ærligt virkede det aldrig.
21. december 2014 kl. 17:59 #126068
taurusDeltager- Asteroid
Hej igen Morten
Tak for linket til søger, sådan en må jeg (også) have. Jeg har selv læst en del ang. monteringer, og det lader til at EQ3 er det eneste der er til at slæbe og samtidig rimeligt stabilt. Dog er der så bare den ulempe at det ikke kan bære mere end en 150 mm f/5, men det burde vel også være rimeligt fornuftigt.
Hvis man på en tubus monterer en f. eks. 2x Barlow falder indfalden lysmænge så til det halve? Det gør det jo inden for alm. fotografering hvis man monterer en 2x telekonverter mellem tele og hus.
21. december 2014 kl. 18:37 #126069
RudiDeltager- Neutron star
Hov – der var lige den bitz sko jeg ikke kunne finde for et par år siden
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=7374
/Rudi B. Rasmussen
22. december 2014 kl. 17:26 #126108
tommyfDeltager- Neutron star
Taurus wrote: Hej igen Morten
Tak for linket til søger, sådan en må jeg (også) have. Jeg har selv læst en del ang. monteringer, og det lader til at EQ3 er det eneste der er til at slæbe og samtidig rimeligt stabilt..
Kig også på Celestrons nye AVX,, den er super let og ret stabil..
23. december 2014 kl. 14:05 #126136
taurusDeltager- Asteroid
Hej Tommy
Ja, den ser også interessant ud. Ikke mindst fordi den kan bære en del mere end det jeg først havde kigget på.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Montering + teleskop/kameraoptik' er lukket for nye svar.