› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Montering og setup
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 8 mÄneder siden af astrojensen. This post has been viewed 370 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. juli 2017 kl. 17:09 #161976
rixDeltager- Asteroid
Hej alle đ
Nu har jeg brugt lidt over et Ă„r pĂ„ at kigge pĂ„ teleskoper, viden om osv. Er sĂ„ endelig flyttet i hus pĂ„ landet sĂ„ jeg kan begynde at tĂŠnke pĂ„ indkĂžb i lĂžbet af sommeren sĂ„ jeg kan vĂŠre klar til efterĂ„r/vinter. Inden da har jeg et par spĂžrgsmĂ„l som jeg hĂ„ber I vil hjĂŠlpe med at afklare for mig, da der inden for denne hobby er UTROLIG meget viden! đ
FÞrst og fremmest er jeg blevet klar over at et godt mount er alfa omega for fotografi og generelt for glÊden ved star gazing. Men jeg bliver en smule forvirret omkring de forskellige modeller af mounts (skywatcher). NEQ, HEQ EQ, EQ-R, skyscan osv. Kan nogen fortÊlle mig de overordnede forskelle pÄ disse modeller?Jeg ser at nogen har et setup bestÄende af f.eks en newton 200/1000 og en refractor 80ED PRO pÄ et NEQ 6 PRO mount som ham her: http://www.youtube.com/watch?v=nkayV2qiWXo
, hvilket jeg synes han fĂ„r nogle flotte resultater ud af. Hvad er fordelene ved at bruge 2 forskellige teleskoper? Og er der en grund til at flere bruger en ED80 som add’on i stedet for 100ED eller 120ED? Kg mĂ„ske? đ Sidste spĂžrgsmĂ„l… hvis skulle have et lignende setup, men starte med kun et af teleskoperne, hvilket ville i starte med og hvorfor?
HĂ„ber i kan hjĂŠlpe en kommende stjerne og planet tosse5. juli 2017 kl. 20:52 #161982
outlookDeltager- Super Nova
Hej Rix!
Her er lidt forskelle pÄ monteringerne pÄ engelsk:
“The heavy-duty Sky-Watcher HEQ-5 and EQ-6 equatorial mounts come in three versions: Classic, SynTrek and SynScan. The classic version is the strandard design with no extras, the other versions are known by the suffix ‘SynTrek’ or ‘Pro SynScan’. While in the classic version uses simple DC motors, high-quality stepper motors are used for the upgraded versions. The SynTrek comes with a simple hand control but the SynScan, however, is supplied with a SynScan hand control box with full computer-controlled GoTo functionality. The SynTrek version can be connected to a SynScan hand control box, available separately, upgrading it to full SynScan capability.
Nu med hensyn til en 8″ Newton og en 80ED refraktor. Det er simpelthen fordi, de to supplerer hinanden. Det er dog lettere set med en 8″ SCT og en 80ED, da 80ED’en tager sig af vidvinkel scenarierne som stjernehobe og tĂ„ger og SCT’en tager sig af close up af planeterne, MĂ„nen og Solen.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. juli 2017 kl. 06:09 #161988
RudiDeltager- Neutron star
Se ogsÄ her, meget interessant oversigt: http://www.darkframeoptics.com/blog/mount-performance-charts-1
/Rudi B. Rasmussen
6. juli 2017 kl. 10:32 #161990
rixDeltager- Asteroid
Tak for svar Rudi og Outlook! đ Det gav mig lidt mere klarhed.
8. juli 2017 kl. 12:51 #162026
Anonym- Super Nova
Hej Rix
Jer er selv begyndt pÄ denne hobby inden for det sidste Är. Og selvom mine fÞrste gangs kÞb mÄske har vÊret lidt ud over hvad man normalt ville starte med, sÄ er der alligevel nogen smÄ ting/tanker jeg gerne vil dele med dig.
Uden at vide hvad dine evner og viden samt fotoudstyr er inden for fotografering, sÄ er astro fotografering noget der potentielt kan sluge mange penge, samt give mange frustrationer i starten. SÄ det ville jeg nok vente med, det gÞr jeg selv i hvert fald. =))
For at det skal vÊre sjovt og det skal en hobby jo vÊre, ikke fordi den ikke mÄ udfordre, men i starten er det altid vigtigt med gode succesoplevelser.
Det der er vigtigt, og nu taler jeg bare ud fra min egen beskeden erfaring, er at man bĂžr kende som minimum de forskellige klareste stjerne som er mulig at finde der hvor du bor samt de klassiske stjernebilleder fra de forskellige Ă„rstider.
Man kan finde mange gode app’s der kan hjĂŠlpe med det.
SÄ kommer selve teleskopet, der ville jeg vÊlge en dobsonian. Fordelene ved den er at den er forholdsvis billig, du for stor lysÄbning samt der er ekstrem hurtig at opstille.
DernĂŠst ville jeg kĂžbe et okular med den stĂžrste brĂŠndvidde du kan fĂ„. Det kunne for eksempel vĂŠre en 38mm’s da den helt bestemt ville gĂžre det meget letter for dig at finde de ting du gerne vil se. Et sĂ„dan okular vil helt bestemt Ăžge dine chancer for positive og gode Ăžjeblikke ved teleskopet.
NÄr du sÄ kommer til den fÞrste dag hvor man skal til at kigge i sit teleskop, sÄ vÊlg evt. en dag hvor mÄnen er oppe. Ja det lyder mÄske mega dumt, men det er sgu sÄ vigtigt at du for en god oplevelse fÞrste gang. En god ting der har virket for mig, er at jeg typisk udvÊlge 2 observations mÄl for en aften under stjernehimlen.
Det jeg gÞr er sÄ ment bare at finde ud af hvor mine observations mÄl nÄr jeg skal ud, samt lidt faglig vidden omkring dem. Det lyder mÄske lidt langhÄret men det er det lang fra. Alt den information kan jo hentes fra de mange gode og gratis planetarium programmer/apps man kan downloade pÄ sin telefon.
Held og lykke Rix, der er en super dejlig hobby…..
8. juli 2017 kl. 17:52 #162033
natteravnenDeltager- Main Sequence
Velkommen til en fantastisk hobby.
Yderst fornuftigt at du har taget dig tid til at undersÞge mulighederne inden en investering, i dag er udbuddet enormt forholdt mod min egen start pÄ denne hobby sÄ langt tilbage som 1973. Dengang var vi heldigvis ikke prÊget af al den teknologi og mangfoldige variation af teleskoper der godt kan gÞre astronomien mere kompliceret og uoverskuelig end simpel og ligetil.
Det gĂŠngse rĂ„d er altid at tage kontakt til en astronomiforening for herigennem at kunne modtage de rĂ„d og den vejledning der sikrer et fĂžrstegangskĂžb ikke bliver en stĂžrre udfordring – og evt. skuffelse.
Jan.H wrote:
SÄ kommer selve teleskopet, der ville jeg vÊlge en dobsonian. Fordelene ved den er at den er forholdsvis billig, du for stor lysÄbning samt der er ekstrem hurtig at opstille.
DernĂŠst ville jeg kĂžbe et okular med den stĂžrste brĂŠndvidde du kan fĂ„. Det kunne for eksempel vĂŠre en 38mm’s da den helt bestemt ville gĂžre det meget letter for dig at finde de ting du gerne vil se. Et sĂ„dan okular vil helt bestemt Ăžge dine chancer for positive og gode Ăžjeblikke ved teleskopet.
Man kan erhverve en Dobson til under 4.000 kr. med god Äbning der giver nogle rigtig gode oplevelser, dog skal man vÊre opmÊrksom pÄ at et hovedspejl jÊvnligt skal justeres for optimal oplevelse. SÄ vedligeholdelsesmÊssigt fÞlger nogle betingelser man skal tage i ed nÄr vi taler om et Newton-teleskop.
3 okularer er et godt udgangspunkt med hhv. lav forstĂžrrelse og stort synsfelt, et til hĂžj forstĂžrrelse og et der liggen mellem disse to.
VÊr meget opmÊrksom pÄ at et 38mm okular nemt giver en for stor udgangspupil og denne bÞr ikke overstige 7mm (for Êldre mennesker vil den endda vÊre lavere). Formlen for at beregne en udgangspupil til sit eget teleskop kan findes pÄ nettet (exit pupil).
Jens.
Natteravnen 2017-07-08 17:54:12 9. juli 2017 kl. 16:01 #162043
rixDeltager- Asteroid
Jan.H wrote: Hej Rix
Uden at vide hvad dine evner og viden samt fotoudstyr er inden for fotografering, sÄ er astro fotografering noget der potentielt kan sluge mange penge, samt give mange frustrationer i starten. SÄ det ville jeg nok vente med, det gÞr jeg selv i hvert fald. =))
Jeg er ogsĂ„ kommet frem til et dobson som start. Dog en jeg kan bruge pĂ„ EQ mount nĂ„r jeg kommer til det, sĂ„som en OO VX8 eller 10. Af evner sĂ„ er jeg selvlĂŠrt fotograf. Har lavet bĂ„de natur og nattebilleder. SĂ„ mit nuvĂŠrende kamera er et fuji XT-1. Kender ikke til hvor godt det er til astro, men det mĂ„ tiden vise. Jeg er ikke i tvivl om at deter en kostelig hobby, det har jeg erkendt og accepteret. Og jeg takker for rĂ„dene til en god start !:) Kan vĂŠre jeg spĂžrger ind til eyepieces nĂ„r jeg er klar til kĂžb đ Bruger du selv en dobson pt?
9. juli 2017 kl. 16:03 #162044
rixDeltager- Asteroid
Natteravnen wrote: Velkommen til en fantastisk hobby.
Det gĂŠngse rĂ„d er altid at tage kontakt til en astronomiforening for herigennem at kunne modtage de rĂ„d og den vejledning der sikrer et fĂžrstegangskĂžb ikke bliver en stĂžrre udfordring – og evt. skuffelse.
Man kan erhverve en Dobson til under 4.000 kr. med god Äbning der giver nogle rigtig gode oplevelser, dog skal man vÊre opmÊrksom pÄ at et hovedspejl jÊvnligt skal justeres for optimal oplevelse. SÄ vedligeholdelsesmÊssigt fÞlger nogle betingelser man skal tage i ed nÄr vi taler om et Newton-teleskop.
3 okularer er et godt udgangspunkt med hhv. lav forstĂžrrelse og stort synsfelt, et til hĂžj forstĂžrrelse og et der liggen mellem disse to.
VÊr meget opmÊrksom pÄ at et 38mm okular nemt giver en for stor udgangspupil og denne bÞr ikke overstige 7mm (for Êldre mennesker vil den endda vÊre lavere). Formlen for at beregne en udgangspupil til sit eget teleskop kan findes pÄ nettet (exit pupil).
Jens.
Tak for det! đ
Det vil jeg undersÞge ogsÄ. Og ang. exit pupil mÄ jeg hellere lÊse lit om det da jeg disse dage oplever at blive mere og mere langsynet. (bruger ikke briller). Det mÄ have noget at sige tÊnker jeg?9. juli 2017 kl. 16:10 #162045
JuliusDeltager- Nova
Fuji X-T1 er et kapabelt astrokamera:
https://www.lonelyspeck.com/fujifilm-x-t1-astrophotography-review/9. juli 2017 kl. 16:33 #162046
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg er ikke i tvivl om at deter en kostelig hobby, det har jeg erkendt og accepteret.
Det er et valg, man tager. Det kan faktisk vĂŠre en ekstremt billig hobby.
Thomas, Bornholm
9. juli 2017 kl. 18:02 #162048
rixDeltager- Asteroid
MrJulius wrote: Fuji X-T1 er et kapabelt astrokamera:
https://www.lonelyspeck.com/fujifilm-x-t1-astrophotography-review/Ja det ser da helt fornuftigt ud:) Tak for det!
Astrojensen wrote: Det er et valg, man tager. Det kan faktisk vĂŠre en ekstremt billig hobby.
Det tror jeg gerne. Men da jeg gerne ser mig selv tage astrofotos lidt ude i fremtiden mĂ„ jeg nok medregne nogle “unĂždvendige” udgifter indtil jeg finder min rette hylde. Men hvem ved, mĂ„ske det visuelle er nok. Det mĂ„ tiden vise đ
9. juli 2017 kl. 19:09 #162049
Selv astrofoto kan man gÞre pÄ et ekstremt lille budget, hvis man vil det. Et brugt DSLR koster ikke mange basseÞrer, hvis man vÊlger en Êldre model.
Thomas, Bornholm
9. juli 2017 kl. 21:38 #162052
Anonym- Super Nova
Hmm, jeg mener at det er bedst at kÞbe grej til lige netop det man vil nu, dvs en Dobsonian med en f/6-8 til visuelt som det fÞrste teleskop, gÄr man ikke galt i byen med. Den er ogsÄ rimelig nem mht. okularer.
Som jeg forstÄr det, fungerer astrofoto bedre med hurtige teleskoper (f/4 eller hurtigere), og det kan blive en udfordring mht okularerne, hvis man ogsÄ vil bruge det visuelt.
Men mÄske tager jeg fejl, fordi jeg kun er til visuelt, og pt. slet ikke tÊnker i foto.
Anders
9. juli 2017 kl. 21:58 #162053
Hmm, jeg mener at det er bedst at kÞbe grej til lige netop det man vil nu, dvs en Dobsonian med en f/6-8 til visuelt som det fÞrste teleskop, gÄr man ikke galt i byen med. Den er ogsÄ rimelig nem mht. okularer.
Som jeg forstÄr det, fungerer astrofoto bedre med hurtige teleskoper (f/4 eller hurtigere), og det kan blive en udfordring mht okularerne, hvis man ogsÄ vil bruge det visuelt.
Korrekt.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Montering og setup' er lukket for nye svar.