› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Montering
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af thomas. This post has been viewed 37 timesrehling. This post has been viewed 37 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. juli 2015 kl. 13:08 #134946
thomas.rehlingDeltager- Planet
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål.
Er der nogen som ved om jeg kan montere min gamle Makron newtonian på på min nye SkyWatcher Skymax 127 mount? (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3570_Skywatcher-Skymax-127-SynScan-GoTo-Maksutov-127-1500mm.html) Hvilken “dims” skal jeg bruge? Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Vh
Thomas Rehling 2015-07-24 13:13:25 24. juli 2015 kl. 13:21 #134947
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Thomas
Ud fra det link som du sender er det svært at afgøre, hvad der passer på din mount.
Det ser ikke ud til, at det er en svalehalemontering.
Tag tubus af og tag et foto af stedet, hvor teleskopet har siddet. SkyWatcheren er nok
en del bedre end Makronen, så måske er det spildte kræfter…mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. juli 2015 kl. 13:22 #134948
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag vet inte hur stor din Newton är men skulle tro att det går utmärkt så länge den inte är större än ca. 130 mm diameter . kanske 6″. Tänk på tublängden. Den får inte ta i stativet när den är riktad mot zenit.
Det enda du behöver är en standard Skywatcher-skena samt att du borrar och försänker hål i enlighet med hålbilden du visar på bilden. Sedan är det bara att skruva fast skenan på teleskopet och montera tuben på stativhuvudet.
/Jonas
24. juli 2015 kl. 13:29 #134949
landboDeltager- Nova
Ja sådanne en: HER og sikkert også en boremaskine med et tilhørende sæt metalbor. Måske også nedstryger og metalfil.
Der skal sikkert en smule tildanning af skinnen til da ophængningsmetoden Makron bruger ikke syntes og være helt standart.
EDIT: Glemte helt du også skal have et par skruer eller bolte med enten mm eller tommes gevind. Måske du kan tage dem fra den gamle montering ???
Offtopic: Er du tilfreds med det nye “kiggehul” ???
Landbo 2015-07-24 13:32:59 24. juli 2015 kl. 14:45 #134951
Sådan ser den monteringen ud fra Skywatcher, og det er skywatcher som står i baggrunden. Jeg tænker om det ikke er muligt at påsætte sådan en skinne som Landbo linker til, på den ring som er på Makron (første billede)? Så man undgår at skulle bore osv.
Idéen er, at kune bruge begge teleskoper på samme montering og stativ. Jeg har virkelig pladsmangel, og ville så skille mig af med stativ og eq montering som fulgte med Makron.
Diameteren på SW er 127mm og diameteren på Makron er 114mm.
Landbo: Jeg er meget glad for Skymax, og det var det helt rigtige (for mig) at vælge den med synscan frem for EQ! Det er lyn hurtigt at sætte og og alligne, og den tracker ganske udmærket. Så en nybegynder som mig, er rigtig glad.
24. juli 2015 kl. 15:23 #134952
jonas.cDeltager- Super Giant
Fråga: Är fästet på teleskopet gängat. Om inte, kan du kanske utnyttja åtminstone en av gängorna på skenan istället. Har du tur, båda två.
/Jonas
24. juli 2015 kl. 15:47 #134954
landboDeltager- Nova
Thomas var måske lidt uklar i min forklaring. Mente du skal bolte skinnen på de to ringe der holder tubus. Til det bliver du sikkert nødt til og bore et par huller i skinnen så de passer til de to huller i det beslag hvor på ringene sidder. Som sagt er befæstigelsen som Makron’en bruger MEGET ustandart. Det kan sagtens lade sig gøre men kræver en smule/lidt tildannelse.
Ok, det var godt du fandt det rigtige grej.
24. juli 2015 kl. 20:09 #134956
Ah, nu forstår jeg hvad I mener. Altså bore to huller i skinnen som har samme afstand som imellem de to huller som allerede sidder på ringen omkring tubus på Makron? Dét giver i hvertfald mening. Det skulle nok kunne lade sig gøre. Og så derefter skrue skinne på ringen.
24. juli 2015 kl. 20:27 #134957
landboDeltager- Nova
Thomas Rehling wrote: Ah, nu forstår jeg hvad I mener. Altså bore to huller i skinnen som har samme afstand som imellem de to huller som allerede sidder på ringen omkring tubus på Makron? Dét giver i hvertfald mening. Det skulle nok kunne lade sig gøre. Og så derefter skrue skinne på ringen.
Ja NET-OP.
Uden og kende “klumpen” vil jeg formode der er rynker, undskyld gevind, indvendig i de to små huller. Så skal du bare have boret et eller to huller i skinnen.
25. juli 2015 kl. 12:18 #134965
Tak for hjælpen!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Montering' er lukket for nye svar.