Montering

• Dette emne har 14 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af rix. This post has been viewed 67 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

rix
    Deltager
      • Asteroid

Hej stjernetosser 😉

Jeg har læst og kigget og surfet, og er sku lidt rundt på gulvet nu.
      Jeg hååååber jeg køber skywatcher mak-newt 190mm næste uge eller næste igen. Beslutningen skal være 100% 🙂 Meeen, jeg vil jo gerne kunne tage astrophotos også. Så min tvivl ligger i moteringen. Jeg skal ikke flytte særlig meget rundt på det så vægt osv spiller ingen rolle. Og da jeg har en god laptop kan jeg også undvære div auto ting i det. Jeg har max 15000 at smide i et godt “stativ”. Men kan det holdes nede på ca 10000 er der også råd til lidt extra. Jeg vil blive umådelig glad for erfaringer osv. Synes nemlig det er svært ift telesopets vægt + evt dslr, finder/guidescope osv contra monteringers max load. Springet er lidt stort og prisforskellen endnu større når man skal op i max load.
      Jeg kigger mest på teleskop express’ katalog da de jo er lidt billigere. Men måske de ikke har det rigtige?

På forhånd tak for jeres svar!

Rix

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Rix

Der er mange astrofotografer der bruger denne opstilling: EQ-6

Hilsen Claus

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Nøjjj – bare det var mig der lige havde 10-15 tusinde at købe montering for.

Da du skriver astrofotos, så skal du nok koncentrere dig om ækvatoriale monteringer.

Ring til vores danske forhandlere, de er alle super gode til at spore sig ind på ens behov, det koster måske et par hundrede kroner mere end fra et udenlandsk firma, men rådgivningen er alle penge værd.

PS: personligt ville jeg med dit budget gå efter en SkyWatcher NEQ6 eller tilsvarende Celestron

rudibr2016-01-13 08:12:20

/Rudi B. Rasmussen

lehmann
            • Super Giant

Vægten spiller en rolle i forhold til monteringen. Din Mak.Newton vejer 16 kg. dertil skal du lægge fotografisk udstyr samt guidescope. Så er vi oppe på knap 20 kg.
            Jeg ved ikke om en EQ6 på trefod kan klare det, fotografisk. Ellers må støbe en pier i haven.

Jeg vil ikke argumentere imod en Mak Newton, eneste ulempe er vel vægten og prisen.
            Den er sikkert herrefed rent visuelt. Thumbs%20Up

mira.ceti
            Deltager
              • Moon

Ifølge Astroshop.eu vejer tubus 10 kg. Det lyder også mere rimeligt for et teleskop af den størrelse. En EQ6 vil sagtens kunne bære det, også til fotografi!

Mvh Eigil.

allan_razz
              Deltager
                • Moon

Hej Rix.

Har selv købt en EQ6 til min SW 10″ newton og den lever fuldt op til mine forventninger og er rimelig stabil også når der er 10 m/s.

Men det er ikke bare en man lige tager på nakken , man flytter den i små bider af gangen.

Den kan jeg godt anbefale.

Allan

rix
                Deltager
                  • Asteroid

Mange tak for svar! 🙂 Lyder til vi har en vinder… EQ6 Star
                  rudibr > Jeg har arbejdet 50+ timer pr. uge i laaang tid og flytter snart på landet… Så skal der være lidt godt at bruge de lange kolde aftener på 😉
                  Har set vægten være 10kg flere steder. Det må være udgangspunktet.

Rix

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Igen

Jeg poster lige et udvalg af den PM jeg sendte dig, så du kan høre andres mening og kommentarer til mine fordomme og urimelige påstande om sikkert udmærkede produkter og designs

Kære Ricko

Jeg har ikke haft en mak-newt. Jeg har derimod haft flere forskellige newts. Baseret på andres erfaringer bøger og tests samt beregninger, herunder telescope.net (som kan varmt anbefales) har jeg aldrig været varm på mak-newt princippet. Det er et sfærisk spejl, der er en masse vægt og glas (dug) fortil og korrektoren skal være meget præcis, det er svært at komme til at kollimere. Hver sin lyst, men jeg er overbevist om, at det er et underlegent design, isæt til foto (du kan ikke regne med hvad du ser, når du skal vurdere om en kikkert duer til foto).

Der er mange forskellige kikkert designs og alle har fordele og ulemper.

Newtons er der masser af derude, nogle er halvdårlige, men får du et godt spejl, så tegner en newton fantastisk. Ulemperne er coma – du kan dog få rigtigt gode coma korrektorer til en billig penge, og supergode til mange penge. Hurtige newtons kræver et stort sekundærspejl, og der er derfor grænser for hvor store chips en newton kan trække. Newtons skal (som alle teleskoper – bortset fra høj kvalitets refraktorer) kollimeres, og det er faktisk ikke så svært, men skal læres.

Refraktorer er fremragende til foto, men deres apertur er begrænset, så enten får man en meget kort brændvidde eller også samler de meget lidt lys. Ser du på APOD, her på forum, eller andre steder, så kan du finde super fotos taget med hurtige refraktorer, som f.eks. Takahashis FSQ85 og -106. Brændvidden er og bliver dog begrænset, så de mindste detaljer der KAN findes frem her i DK, får man ikke med, med mindre man går ned i nogle ekstremt små pixelstørrelser – som kan fås nu.

Schmidt Cassegrins har jeg en C11 af og har tidligere haft en C8. De er fremragende til planeter, men efter min opfattelse dårlige til deep sky på grund af deres lange brændvidde og langsomme f/ forhold. Det gælder også i nogen grad de RC der kan købes for menneskepenge. Du kan dog se fremragende RC fotos fra medlemmer her på forum.

Planewave og Officina stellare laver super teleskoper til foto, men de er langt over dit (og mit) budget.

Det er vigtigt at have gode monteringer. Jeg har i øjeblikket nogle stykker, herunder en EQ6 og AP (astro-physics). AP monteringen er klart bedre end Eq6, men da jeg havde arbejdet med AP’eren noget tid, så blev jeg faktisk tiltagende imponeret over hvor relativt tæt på EQ6’eren var kvalitetsmæssigt. Ikke (meget) kinabras over den (Lars Z vil måske være enig i, at dette ene kinaprodukt måske ikke er helt til rotterne – måske). EQ6 har tåbeligheder ved ALT indstillingen og monteringen af kontravægtstangen er lavet med hovedet under armen, men den performer faktisk rigtigt godt (begge dele er så vidt jeg ved rettet på NEQ6, som jeg tror er et rigtigt godt valg). Skulle jeg købe en ny montering i den prisklasse du angiver ville jeg vælge en skywatcher NEQ6. Celestron har dårlig kvalitetskontrol, og er efter min opfattelse noget pap (jeg har haft 2 celestron monteringer). Losmandy vil være godt, hvis du kan finde en god brugt. Ioptron kender jeg ikke, men det er formodentligt også noget pap baseret på hvordan de ser ud og føles – halvdårlig samlekvalitet havde den jeg har set.

Nu har du fået nogle fordomme.

Råd: Er du ikke bange for at kollimere, så køb er newton med comakorrektor. Vil du ikke kollimere så køb en refraktor.

Montering. I din prisklase køb en brugt losmandy eller en eq6 neq6. Hold dig fra celestron.

Mht budgettet så får du lyst til et kamera, som enten skal være et modded DSLR eller et egentligt astrokamera, det koster også penge.

Mht budgettet vil jeg citere Mark, som er en anden amatør, som jeg mødte på et pixinsight kursus i Valencia her i november. Der var en nybegynder med, og under en diskussion om omkostninger til udstyr tog Mark ham om skuldrene, så ham i øjnene og sagde: “Run while you can!”

Her er nogle newton billeder.

https://sites.google.com/site/mortensastro/home

morten2016-01-13 20:08:15

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg vil give Mortenret i stort set alt hvad han skriver ovenfor. Hvis vi går ud fra, at du vil have nyt, er der ikke mange alternativer til en EQ6 i den pris- og vægtklasse. Der er også rigtig mange af dem rundt omkring og den er kendt for at være en arbejdshest til trods for dens mindre uhensigtsmæssigheder i designet.
                      En god montering kan følge dig længe, men jeg vil næsten garantere dig, at uanset hvad du køber af teleskop nu, bliver det ikke det sidste. men med 20kg workload vil du ikke være alt for begrænset. Jeg er også selv på Newton-holdet til Deepsky-foto, og regner selv med at gå op i størrelse fra min nuværende 6″ på et tidspunkt.

hhl
                        • Asteroid

Hej!

Jeg har en Losmandy G11 til salg. Den befinder sig i Aalborg, hvor den skal afhentes. Den fremstår som helt ny. Pris 13.000 kr. Jeg kan kontaktes på hh(snabela)noerholmskole.dk

venlig hilsen Hans-Henrik

rix
                        Deltager
                          • Asteroid

Har læst igen, surfet og læst noget mere…. igen 🙂 Kan godt se at jeg nok får mere for pengene ud af et newton. Visuelt samt økonomisk. Så det er nok det hold jeg springer på. Og ja Jakob, jeg regner STÆRKT med at skulle have flere scopes ;)! Im in to stay 🙂
                          Morten > Mange tak for dine gode synspunkter. Meget brugbart, dog jeg stadig synes mange scopes virker gode. Men tænker nu at det første bliver et newton. Evt 10″ f4 med en god coma corrector.
                          Samt evt neq6 pro.
                          Men nu ser jeg denne losmandy her på siden. Kender den ikke, men ved det er et fint mærke. Any words?
                          Igen tusind tak for jeres inputs. Tror jeg er besluttet for nu 🙂

autoole
                          Deltager
                            • Planet

Har du set jeg har et NEQ6 PRO synskan GO TO til salg, med den nye wedge ????

Er du møj hurtig fås den for 11K.autoole2016-01-21 18:50:11

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

autoole wrote: Har du set jeg har et NEQ6 PRO synskan GO TO til salg, med den nye wedge ????

Er du møj hurtig fås den for 11K.

Du har da skrevet 10K i din annonce…

autoole
                              Deltager
                                • Planet

Jæps, det var også kun hvis han var møj hurtig. ;0))))))))

Forstå den som en spøj, den sælges til 10K

rix
                                Deltager
                                  • Asteroid

autoole wrote: Har du set jeg har et NEQ6 PRO synskan GO TO til salg, med den nye wedge ????

Er du møj hurtig fås den for 11K.

Tak for tilbuddet men har løst montreingen. Nu gælder det teleskopet… 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Montering' er lukket for nye svar.