Monster solpletgruppe

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Monster solpletgruppe

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 8 måneder siden af mogens. This post has been viewed 23 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Der er en ordentlig møghund af en solpletgruppe på Solen lige nu.

Og vejret skulle klare op i weekenden siger vejr-spåkonerne, så …

Check it out

Mvh HenrikHenrik2013-07-05 13:53:59

mogens
      Deltager
        • Super Nova

Jamen her er møghunden. Taget med mod PST. 150mm teleskop fra i formiddag-Det var på tide der var blå himmel og en ordentlig plet, iøvrigt to, AR 1785 og AR 1787.

mogens2013-07-05 18:14:11

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

Dejligt at se solbilleder igen.

Solen skinner også her men har desværre ikke tid idag.

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Jeps så den komme kravlendne frem der ved “kanten” allerede i Tirsdags Ret flot selv i Continuum lys

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Ja, jeg så den også allerede i Tirsdags. I går var den super flot. Seeingen var god her, så den fik op til 120x på binovieweren på 125mm f/9.6 akromaten (nedblændet 150mm f/8) og op til ~145x mono, med 9mm ES100 + 1.25x GPC lige foran okularet. Desværre kom der hurtigt skyer, så jeg nåede ikke at få tegnet de fantastiske detaljer, jeg kunne se i umbraen. I dag blev det først skyfrit sidst på eftermiddagen og jeg kom først hjem kl 19.00, så jeg fik ikke observeret solen i dag.

Thomas, Bornholm

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej Mogens

Fantastisk billede!

Jeg hørte også et foredrag om modificering af PST; imponerende billig og enkel løsning

Mvh Henrik

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Lækkert billede Mogens Clap.

Du eller Leif burde næsten starte en nebengeschæft som PST moddere, så de af os der ikke kan stikke en pind i en fækalie uden at ødeløgge begge dele også være med.

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Tak for kommentarerSmile
                    Henrik, hvem holdt det foredrag?
                    Jesper, det må hedde modderatoreBig%20smile.-Og det med pinden i fækalien er vel lige så svært som at modde -men øvelse gør som bekendt mesterWink

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om den moddede 150mm PST. Jeg har nemlig også en 150mm refraktor. Kan man lave modificeringen sådan, at man også kan bruge teleskopet til andet bagefter? Er det bare et energifilter foran objektivet og så en PST+barlow i okularudtrækket?

Thomas, Bornholm

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

150 mm refraktoren skal jo afkortes en del. så det er et spørgsmål om udtrækkets længde om man så kan nå fokus til “almindeligt” brug, men der kan jo altid indsættes en forlænger. PST blackboxen kan ikke benyttes til så stor en kikkert, jeg bruger kun etalonen og en BF10.-Blokfiltret er ret dyrt og det er ERF frontfiltret også, så nok er det en billigere løsning end et færdigt solteleskop, men alligevel halvdyrtEmbarrassed

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Monster solpletgruppe' er lukket for nye svar.