Mono-Cam

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Mono-Cam

• Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 110 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Troede egentlig et MonoCam var det samme som et S/H-kamera, eller har jeg misforstået dét..??

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det burde vist være det samme, har du en link til hvad du har læst..

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Jeps helt det samme, bare to forskellige måder at sige det samme på.

holm
          Deltager
            • Super Giant

Jeg tænker bare på; hvor er det så at de mere eller mindre motoriserede farvefiltre kommet ind i billedet…??

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Så kun for at give farve, jeg har i mit hjul Lum,Red,Green,Blue filter, og når jeg har kørt en serie eks 5x100sek Lum, og 3x60sek af RGB hver, så stacker man dem hver i sær og til sidst combine/lægger med de 4 rå billeder i et lag, så kommer farve på ala en color cam ville have lavet.

holm
              Deltager
                • Super Giant

Men er det sammen med et monocam eller et farvecam..??

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Kun mono, derfor farve filterne, farvekamera behøver ingen farve filter.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Et farvekamera har et lag af fitre hen over dens pixels, det kan programmerne så udregne farverne ud fra.

Men det sker så på bekosting af opløsning, eller følsomhed.

Derfor kan man hente mere ved at bruge et monokamera (S/H kamera) med filtre foran, på samme tid!

Ergo bruger man 3 x 5min med hvert filter på et monokamera, skal man altså bruge 9 x 5min på et farve når man sammeligner.

Man burde så komme frem til at der er mere med, eller lidt mindre støj på det der er optaget med monokamera og filter.

Dertil kommer så at man med mono kan optage luminans billeder!

Så lægger vi 3 x 5min lum til føromtalte test, så kommer der lige med et rigtigt meget mere med på monokameraets farvebillede, end der gør på et tilsvarende farvekamera der nu skal tage 12 x 5min for at kunne sammeligne.

Der er en gut der har lavet en test af ST-2000xm vs ST-2000xmc (mono vs oneshootcolor).

Hvor han også kikker på hvad der skal til i behandlingen!

Samt sammenligner ved sammebehandling, hvor det er midtpunktet mellem optimal behandling af begge. Meget god test, skal se om jeg ikke kan finde linket.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

holm
                      Deltager
                        • Super Giant

Så et monokamera (S/H kamera) betyder ikke man kun kan lave en sort/hvid optagelse Ermm
                        -Det går mere på, at man kun kan lave én “farve” ad gangen…er det rigtigt forstået..??

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Nemlig, og med fuld kontrol over hver farve, det er nok det’s force…

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Du har helt fat i den rigtige ende der Holm.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Mono-Cam' er lukket for nye svar.