Mon ikke det ville virke ?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Mon ikke det ville virke ?

• Dette emne har 14 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 8 måneder siden af palle. This post has been viewed 268 timesb. This post has been viewed 268 times. This post has been viewed 268 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Inspireret af : Ventilerende dugfjerner- Nyt design anden steds i dette hjørne af forum, er jeg

kommet til at tænke på om mon ikke det ville virke på en MAK eller CAT hvis man monterede en
      dug kappe skar et passendne hul, og så monterede en anordning i stil med Pauls Ventilerende dugfjerner. ?
      Altså ville jeg ikke blæse direkte på corektorpladen men hen over den, det vil sikkert kunne holde
      dug væk men vil det sløre billedet. ??

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Vibrationer vil sløre billedet, men de små ventilatorer, man kan købe til computere i dag, er meget vibrationsfrie. Så har du ikke varme på, så vil billedet sandsynligvis ikke blive sløret, måske det snarere vil blive skarpere! Jeg kan se, når jeg tænder for blæseren i min 12″ newton. Effekten er meget tydelig. Først flytter fokus sig flere millimeter, når det tynde lag af varm luft, der ligger foran spejlet og virker som en svag linse, bliver blæst væk, dernæst bliver billedet kendeligt skarpere. Sommetider voldsomt meget skarpere.

Thomas, Bornholm

paul
          • Nova

Hej Palle!

Det vil altid være bedst at blæse direkte på den overflade hvor der er dug idet både omrøring og varme får vandet til at fordampe.

når man blæser luft ind der ikke er filtreret hiver man også partikler med ind, hvor meget det betyder ved jeg ikke.

Er luftfugtigheden 100% hjælper omrøring ikke, så skal der varme til.

Varme ødelægger tubus seeing.

I mit seneste setup har jeg installeret et kamera der hvor jeg før havde et inspektionshul, så kan jeg i magelighed sidde bag min PC skærm og checke for dug og rim…er testet og det virker fint med de indbyggede lysdioder i webcam.

duggen fjernes så på gammeldags maner med en hårtørrer så der kun tilføres varme når der fjeres dug.

en Dughætte alene er det bedste, men hvis der er vind fravælger jeg dughætten, samtidig er dug oftest ikke et problem hvis der er vind.

paul
            • Nova

Yep, som Thomas skriver skal du passe på store vibrerende blæsere.

Og ja, luft kan både bruges til at fjerne dug og blæse varmebobler væk der måtte klistre til spejlfladen.

Derudover gælder det at det ikke er luftstrømmen i sig selv der ødelægger seeing, der er når luftmasser med forskellig temperatur, helt ned til 1C eller mindre i temperatur forskel blandes at der opstår “luftlinser” der bryder lyset uønsket.

swr
              • Giant

Behøver man at blæse luft ind udefra?

Kan man ikke nøjes med at røre rundt i luften inde i tubus, så der ikke er temperaturforskelle?

paul
                • Nova

man fjerner dug ved at den luft der blæses henover vandet optager noget af vandet og fører det bort. Føres vandet ikke bort og tilføres der ikke ny relativ tør luft vil man blot cirkulere fugtig luft rundt i systemet så luftfugtigheden stiger og stiger indtil den er mættet og ikke længere kan optage vand (dug).

Luft der hentes umiddelbart udenfor teleskopet skulle meget gerne have den samme temperatur som luften inde i teleskopet.

palle.b.
                Deltager
                  • Nova

jeg forestiller mig at tage en dugkappe og lave et hul til en lille ( evt. 60 x 60 mm ) blæser, lade den køre med ca. med ½ hastighed. nogle effekt modstande for at tilføre lidt varme, ved behov.

et luftfilter er sikkert en rigtigt god idé.
                  Og foresten: alt dette kun for at lave et alternativ til varmebånd.

paul
                    • Nova

Hej Palle!

Det er svært at sige om det vil komme til at virke, det kommer an på luftfugtigheden og luftmængden.

Ofte stiger luftfugtigheden i løbet af natten.

Hvis luftfugtigheden er 80-90% vil det måske virke med kun at cirkulere kold luft, men er den 98% skal der nok tilføres en pæn portion kalorier før det virker, og så er et varmebånd måske lige så godt.

Hvis du istedet bruger en hårtørrer tilføres der kun varme mens du fjerner dug og ikke mens du tager billeder…men selvfølgelig dur det heller ikke at man skal fjerne dug 5 gange i timen.

Hvis du har blæseren kan du tænde den på forskellige hastigheder, er der mærkbare vibrationer får du måske et problem, ellers vil en praktisk test jo afsløre om vibrationer er et problem eller ej.

Paul2013-06-04 23:29:20

palle.b.
                    Deltager
                      • Nova

Det skal prøves, nok ikke videnskabeligt, men i ude i mørket.

Dug hætte er bestilt hos TS
                      Mørke er også bestilt og skulle være klar til efteråret Wink
                      Fugt / Dug kommer sikkert helt af sig selv.

paul
                        • Nova

Dughætten virker og den virker rigig godt ved at den dæmper udstrålingen fra sekundæren til verdensrummet på samme måde som en carport forhindrer at der kommer frost på taget af en bil.

Hvis du kan nå at afbestille dughætten kan du selv lave en billigt af et liggeunderlag, har du penge nok får du måske en lidt mere lækker udførelse ved at betale ved kasse 1.

Er det ikke næsten synd at eksperimentere med en købe dughætte, du kan lave flere dughætter ud af e ligge underlag hvor det betyder lidt mindre hvis du får lavet hullet forkert.

palle.b.
                        Deltager
                          • Nova

Hej Paul

Jo liggeunderlag er fine jeg har brugt det til dato, og prototypen bliver sikkert snittet i noget

fra Jysk til 60.-
                          Og så lige en bemærkning: det er til en 7″MAK ikke en Newton og det er corektor pladen
                          der skal holdes dugfri.

paul
                            • Nova

Ja en lækker lille MAK med glas i toppen.

Princippet er det samme som med en Newton. Dog har du en større overflade der peger direkte ud mod verdensrummet hvorfor jeg kan forestille mig du blot har et endnu større problem end os med Newton´s, hvorfor du måske skal have en endnu længere dughætte.

swr
                              • Giant

Paul wrote: man fjerner dug ved at den luft der blæses henover vandet optager noget af vandet og fører det bort. Føres vandet ikke bort og tilføres der ikke ny relativ tør luft vil man blot cirkulere fugtig luft rundt i systemet så luftfugtigheden stiger og stiger indtil den er mættet og ikke længere kan optage vand (dug).

Luft der hentes umiddelbart udenfor teleskopet skulle meget gerne have den samme temperatur som luften inde i teleskopet.

Jeg er med på at en omrøring ikke fjerner dug hvis RH er tæt på 100%, men den kan vel blande luften og fjerne seeing i tubus hvis RH er lidt lavere?

F.eks. er en EdgeHD tubus lukket i begge ender, så der er afskærmet for støv. Kunne man tænkes at en omrøring kunne kombineres med en lille pose silica-gel der suger fugt ud af luften? Det ville måske også hjælpe med hurtigere afkøling at luften omrøres?

paul
                                • Nova

Hej Søren!

Ja det er jeg enig i, en omrøring kan opløse termik celler ved at udligne temperaturforskelle i luften hvorfor jeg vil mene en omrøring altid er godt, præcis som når vi monterer blæser bag på vores teleskoper der godt nok primært er der for at køle primær spejlet ned.

Jo, et lukket teleskop afkøler også uens, så omrøring af luften både udenfor og indenfor må hjælpe på at udligne temperatur forskelle.

palle.b.
                                Deltager
                                  • Nova

Tak for alle jeres indspark, tanker og forslag.

jeg har været ude og indkøbe en pose stumper og der skal flettes en ” dug kanon “
                                  Wink
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Mon ikke det ville virke ?' er lukket for nye svar.