Modvægt glider

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Modvægt glider

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af mgbomholt. This post has been viewed 755 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

jesper.husted
    Deltager
      • Giant

Hej

Jeg har et problem, jeg ikke selv kan finde svaret på.

Mine modvægte glider langsomt nedad stangen på min mount eq6. Nogen gode ideer. Jeg har strammet skruerne alt hvad man kan. Skal man have fat i noget sandpapir, og gøre den glatte stang ru?

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Skru et spændebånd på modvægtstangen. Lad være med at bruge sandpapir på modvægtstangen, så ruster den.

Thomas, Bornholm

michal.powalko
        Deltager
          • Moon

Hej Jesper, jeg har fået anbefalet, at man sætter alle modvægte helle vejen ned at stangen og bagefter justere “længen” på stangen med den store skrue –> på den måde undgår du af din modvægt netop slipper og pludslig rammer slutning stangen…

Hilsen

Michal

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

jeg har fået anbefalet, at man sætter alle modvægte helle vejen ned at stangen og bagefter justere “længen” på stangen med den store skrue

Det kan man også gøre.

Men jeg forstår ikke, hvorfor vægtene på Jespers montering glider, det har de aldrig gjort på min.

Thomas, Bornholm

jesper.husted
            Deltager
              • Giant

Mange tak for hjælpen ☺

Skruerne som der skal drejes, de er meget stramme. Jeg havde sat det hele op I går, har købt en Newtonian 12″, og jeg manglede mere modvægt, så jeg har købt nogle vægtskiver på 5 kg. Det var så ikke helt nok, selvom jeg så 20 kg modvægt. Min kone kiggede mine ting igennem, for at rydde op som hun kaldte det, og sørme ikke om hun fandt en forlængere stang, så nu er 20 kg nok. Jeg ville så have de 2 vægtskålen i mellem de 2 originale modvægte, men den nederste glider, og der skal ikke meget til før den glider. Så det er nok ikke verdens bedste løsning jeg brugt. Men skal lige se på jeres forslag ☺Jesper Husted2017-07-19 13:45:14

jesper.husted
              Deltager
                • Giant

Hej Michael.

Det lyder som smart løsning ☺Jesper Husted2017-07-19 13:51:08

jesper.husted
                Deltager
                  • Giant

Hej Thomas.

Det kunne også være en løsning ☺

Det med sandpapir, vidste jeg da godt 😜 Nej det havde jeg ikke tænkt på 😉

jesper.husted
                  Deltager
                    • Giant

Hej Dennis.

Tak for dit forslag.

adam
                    Deltager
                      • Main Sequence

Jeg har også planer om at lave et par modvægte.
                      Det bliver muligvis med noget som hedder “shaft collar” – prøv at google det.
                      Jeg har et par små, som holder et kugleleje på plads, på en stang og det virker fint.

jesper.husted
                      Deltager
                        • Giant

Adam wrote: Jeg har også planer om at lave et par modvægte. Det bliver muligvis med noget som hedder “shaft collar” – prøv at google det. Jeg har et par små, som holder et kugleleje på plads, på en stang og det virker fint.

Hej Adam

Det vil jeg så lige prøve at gøre.

mgbomholt
                          • Planet

Hej jesper .sidder der ikke et blødt materiale for enden af skruen som bare er blevet slidt så det ikke længere kan klemme på stangen når du spænder skruen ? Jeg har nogle vægte hvor der sidder kork som kan falde ud når de ikke sidder på stangen mvh Michael

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hvilken opstilling er det?

mvh
                            Jens

mgbomholt
                              • Planet

Det er en tysk SEBEN . Nok ikke helt på niveau med EQ monteringerne men vægtklodserne er nemme at flytte med og de sidder fast uden at man skal stramme skruen hårdt

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Modvægt glider' er lukket for nye svar.