› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Modvægt
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 762 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. april 2017 kl. 19:43 #160051
jesper.hustedDeltager- Giant
Hej
Balancen på mit teleskop er helt ved siden af, og kan ikke rigtig gøre noget ved det. Men jeg kan se, at man kan få en modvægt som denne. Som man kan sætte på ens teleskop.
Men den koster 74 euro + fragt hos TS Det synes jeg sgu er dyrt. Nogen kan har et godt råd? Teleskopet som det skal bruges til er min RC, den har to dovetail bar, en i top og bund, billedet viser kun den ene.
Jesper Husted 2017-04-27 19:44:28 27. april 2017 kl. 20:57 #160052
outlookDeltager- Super Nova
Kan du ikke bruge en klemsko omvendt på dovetailen i toppen med en modvægt på? Dvs. du borer hul i modvægten med de samme mål som dem i klemskoen, laver gevind og skruer den på. Så kan den glide op og ned ad dovetailen.
outlook 2017-04-27 20:58:28
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. april 2017 kl. 00:36 #160058
xplodeDeltager- Nova
Outlook: jeg laget eksakt det du skriver for noen dager siden,
brukte 2 stålkladder på 1.25kg hver som jeg burret hull i, gjenget og lakkerte som ble montert til en losmandy klampe.
Det trengtes såpass stor vekt til å balansere den lille refraktoren når kamera + focal reducer veier ca 4kg
Vektene er lakkert svarte etter bildet ble tatt.
Selve klampen er dessverre ganske dyr så det er ikke mye billigere å kjøpe klampe og lage vekta selv, kjøp komplett eller lag en helt egen løsning.
Xplode 2017-04-28 00:44:01 28. april 2017 kl. 07:05 #160060
Hej Leif og Ole
Tusind tak for jeres hjælp, nu har jeg fået et par idéer, så det er helt perfekt
28. april 2017 kl. 12:44 #160072
Nu har jeg ledt lidt efter en rustfri modvægt, men finder ikke det jeg søger. En som har et par links?
28. april 2017 kl. 13:00 #160075
RudiDeltager- Neutron star
…det har jeg også forgæves ledt efter, så jeg allierede mig med en klump rustfri stål og en drejebænk
Jeg har også søgt efter kontravægte i tungsten, lav vægtfylde => fylder mindre, men fandt kun nogle til dykkere vistnok som ikke rigtig kunne bruges. Man skal finde nogle der er færdigfabrikeret i tungsten da det vist ikke er nemt at arbejde i.
/Rudi B. Rasmussen
28. april 2017 kl. 15:51 #160082
astrojensenDeltager- Neutron star
Tungsten = Wolfram
Urimelig dyrt og ikke nemt at arbejde i. Hvorfor ikke bare få fat på et almindeligt, kasseret bilbatteri? Hæld syren i toilettet og få det afkalket med det samme, knus plastikkassen med en hammer (brug beskyttelsesbriller) og smelt blyet i en aflagt kasserolle på komfuret. Blyet kan let støbes i forskellige former.
Det er hamrende ulovligt og der er masser af lystfiskere, der gør det. Et kasseret batteri kan fås hos enhver bilmekaniker.
Thomas, Bornholm
28. april 2017 kl. 16:02 #160083
Astrojensen wrote: Tungsten = Wolfram
Urimelig dyrt og ikke nemt at arbejde i. Hvorfor ikke bare få fat på et almindeligt, kasseret bilbatteri? Hæld syren i toilettet og få det afkalket med det samme, knus plastikkassen med en hammer (brug beskyttelsesbriller) og smelt blyet i en aflagt kasserolle på komfuret. Blyet kan let støbes i forskellige former.
Det er hamrende ulovligt og der er masser af lystfiskere, der gør det. Et kasseret batteri kan fås hos enhver bilmekaniker.
Thomas, Bornholm
OK
28. april 2017 kl. 16:28 #160086
xplodeDeltager- Nova
Å anbefale noen til å helle batterisyre i do må vel være no av det dummeste jeg har sett her på forumet
Problemet med å gjøre det er ikke att det er syre for den vil jo nøytraliseres ettersom den blandes med vann, men att det er bly i syra.
Hvor blir klokken din av? Ofte blir den renset (Ett renseanlegg fjerner sjelden mer enn 50% av blyet) før den går ut i samme innsjø som du får drikkevann fra…
Jeg har plukket fra hverandre mange batterier selv for å få tak i bly og samlet opp batterisyre i en plastdunk som jeg leverte ett sted som tar imot brukte batterier, jeg vil anbefale andre å gjøre det samme så batterisyren går til riktig sted
28. april 2017 kl. 16:42 #160090
RudiDeltager- Neutron star
He He jo Thomas. Jeg lavede for en 10 år siden ca 50 kg ballast til en jolle.
Blyet fik jeg fra eksisterende ballast og skrællede kabler. Det foregik ikke i køkkenet (er gift og vil godt fortsætte med at være det), så det var over et bål i en gammel kasserolle. Jeg havde svejset en lille form i jernplader.
Men bly er noget træls noget at håndtere. Det smitter af. Kan det males?
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Modvægt' er lukket for nye svar.